En så avansert bil som dette rekker man knapt å få skrapt borti alt den kan på et døgn, og enda mindre når jeg henter bilen en ettermiddag og leverer den tilbake neste morgen, men jeg gjorde det jeg kunne for å bli så godt kjent med den som mulig.
Dette er en stor bil, 5,151 meter lang, 2,218 meter bred og testbilen veide 2445kg før den ble lesset på med alt tenkelig ekstrautstyr.
Vi snakker stor 7-seter, der selv de to bakerste setene er meget komfortable, og joda, selv jeg kan få plass helt bakerst!
Testbilen var utstyrt med en 3 liters dieselmotor med 265hk og 620NM, som kan frakte bilen og folka i den fra 0-100 på 7,0 sekunder.
Det oppleves ganske raskt i en så stor og tung bil som dette.
Man kan også få denne bilen som M50d, og da snakker vi 400hk, 760NM og 0-100 på 5,4 sekunder, det må oppleves ganske vilt.
Her skal staten fort ha 60 000 ekstra, og totalt snakker vi 254 900 mer enn for 30d som starter på 1 290 000 før alle tillegg er lagt til.
Testbilen er svært rikelig utstyrt, og alt kan ikke ramses opp, men Bowers & Wilkins Diamond surround sound bør jo nevnes, for det gjør mye med både lydopplevelsen og interiøropplevelsen. Lekre høyttalere!
Høyttalerne er en del av bilens ambientebelysning, og er således smykker om kvelden også.
Helt absurd gode seter som du får se mer av i videoklippet under her, der du kan stille på mer enn man kommer på å forestille seg at man kan stille inn.
Vi snakker elektrisk justering av sitteputens lengde og vinkel, ryggens klemming på sidene, helningen på ryggens øvre del, hodestøttens høyde og korsryggstøtten, i tillegg til det vanlige fram/tilbake og opp/ned. Forsetene har naturligvis varme, men også kjøling og massasjeprogrammer man kan velge mellom. Bildet over viser at massasjen er i gang på nivå 3.
Fra førerplass kan du flytte på passasjersetet foran ved å trykke inn knappen med 2 tallet på før du begynner å justere med bryterne til ditt eget sete, og vips så kontrollerer du passasjersetet.
Klima-anlegget har 5 soner, laserlys i frontlyktene, Parking assistant plus og BMW individual skinntrukket dashbord er ekstrautstyr som det meste jeg ramser opp her av utstyr nå.
Så prisen på testbilen havner på 1 636 700, det er en del, men du verden så deilig!
Glass i girspak og menyhjulet er meget lekkert, og her er også knapper for kjøremodus, og bryter for å heve og senke bilen.
Jeg liker kombinasjonsmuligheten touchskjerm og menyhjul gir, spesielt når man kan skrive på toppen av menyhjulet for å få bokstaver/tall i adresser eller personer i telefonboka.
Navigasjonen har real traffic information, men sånn helt presis beregning av køen inn til Oslo på morgenkvisten får du ikke her, den bomma med godt og vel 15 minutter på en relativt kort, men hektisk strekning.
Litt uklart bilde, men head-up-displayet viser mye og god informasjon – spesielt glad i navigasjonsinformasjonen som kan bli svært god i head-up displayet.
Instrumentene kan se ut på mange ulike vis, men de grønne symbolene bakom bilen viser at bilen kjører selv… jeg måtte holde i rattet, men kunne ellers nyte musikken fra anlegget og massasjen fra setet, og syntes egentlig at kø var ganske så komfortabelt i denne X7’en.
Infotainmentskjermen og ryggekameraet er noe av det bedre som finnes der ute, særdeles godt og brukervennlig.
Selv på kvelden er ryggekameraet meget nyttig, og ryggeassistenten, som husker de siste 50 meterne du har kjørt, om du har kjørt sakte nok.
Så rygger assistenten bilen tilbake eksakt samme rute bilen ble kjørt inn. Usedvanlig praktisk med en så stor bil som dette! Testet dette første gang i nye BMW X5.
Baksetene kan justeres elektrisk fram/tilbake og ryggens vinkel. Baksetet er delt 60/40, sllik at hver yttersete kan stilles inn uavhenggi av hverandre, men midtsetet må bli med på det personen i venstre baksete bestemmer.
Knappen på seteryggen som har pil frem og tilbake er for å slippe folk inn til de to bakerste setene.
Kneplassen kunne jeg justere fra svært god til god bakom et forsete som var stilt inn på meg selv.
I setet er det en USB-C tilkobling, og en universalfeste for mye forskjellig tilbehør, som for eksempel kleshenger eller iPad-holder. Ligger i «travel & comfort system» ekstrapakka.
Baksetene har 2 klimasoner, og varme i yttersetene. En hylle til oppbevaring, og 2x USB-C og en 12V plugg til lading.
Knevinkelen er meget god i baksetet, men sitteputen er laget med tanke på at også de som har kortere ben enn meg skal ha det greit.
Hodeplassen i baksetet er svært god, her bør ganske lange folk kunne sitte veldig greit.
Også bak er det lekre høyttalere, og fine materialer. Det er også noen flere knapper enn man kanskje er vant med i et baksete. Her kan man trekke for under soltaket, man kan få opp/ned solgardina på begge sider, og styre soltaket helt bakerst.
Når noen skal inn helt bakerst vippes førersetet framover og 60% av baksetet, helt automatisk og elektrisk naturligvis, dermed er det strategisk å fylle opp med folk bakerst først.
Her snakker vi på kanten til sjokkerende gode seter helt bakerst, med egne armlener i skinn, med koppholder.
For meg ble kneplassen noe snau når baksetene var i bakerste posisjon, men rikelig når baksetene var i fremre posisjon.
Spiss knevinkel får de som er litt lange baki her. Helt ok hodeplass.
Det er USB-C på hver side bak, så lading kan gjøres her også. Lastesikringskroker var også skjult under dette lokket.
Her er det bakerste soltaket lukket. Det er et eget panel baki der oppe ved taket for å justere klimaet bakerst. En egen klimasone til de to bakerst rett og slett. Det er vist i videoklippet.
Bagasjerommet ser du også i videoklippet, det er på 326 liter med 7 seter i bruk, og 750 liter med 5 seter i bruk når setene er i bakre posisjon.
Hengerfeste kan man ha på en X7, og da kan 30d og 40i trekke inntil 2200kg, mens M50d kan dra inntil 2600kg.
For meg er nye X7 en diger og elegant SUV, og jeg syntes testbilen hadde rikelig med krefter. Jeg skjønner godt de som vil ha mer krefter, men det er mer for moro og glede enn for nytteverdi med mindre du skal dra på noe som veier over 2200kg.
På veien opplever jeg at bilen er stor, og noe duvende, så her er det komfort som er i fokus og ikke sport.
Bilen lages i USA, som nok er bilens hovedmarked med tanke på volum, og de som har prøvd litt biler i USA vet at de er glade i litt duvende komfort der borte.
Dagen jeg skulle levere bilen tilbake var det regn, og det var helt greit, for det var litt trist å gi den fra seg igjen, vi var jo såvidt begynt å bli kjent med hverandre.
Skulle jeg kjørt Norge på langs med familien, kone, 3 barn og hund, så hadde det vært en sann fryd å reise med denne!
De som har bestilt kan bare glede seg!
Takk til BMW Norge for lånet av et nydelig eksemplar av nye BMW X7!