Foto: FotografKjell
Det er noe med eksospottene som gjør at du ser at det er noe på gang her, men ellers må det kunne defineres som ganske diskret styling av en såpass sprek bil som M550i faktsik er.
Foto: FotografKjell
Forfra er det heller ikke så lett å se at bilen har fått tildelt en 4,4 liters V8 motor med 462 hk, eller at den med sine 650NM gjør unna 0-100 på 4,0 sekunder.
Foto: FotografKjell
M550i har et pent utseende, og er du en direktør, som er veldig glad i god komfort som kombineres med overflod av krefter og akselerasjon, så bør helt klart denne bilen vurderes veldig sterkt.
Foto: FotografKjell
En av grunnene til at direktørbegrepet dukker opp er jo lønnen som direktører ofte har. For M550i er ikke en utpreget billig bil. Startprisen er 1 129 500, så kommer du nok til å velge en del fra listen over tilgjengelig ekstrautstyr i tillegg. I bilen jeg fikk låne fra BMW Norge var det veldig mye utstyr, så man skulle få teste det som er tilgjengelig, og det koster over 385 000, noe som gjør at prisen på testbilen bikker 1 500 000.
Foto: FotografKjell
Bowers & Wilkins Diamond surround system koster 51 500, Adaptive M suspension Professional koster 39 900, Driving assistant plus koster 31 000, for å ta de tre dyreste valgene fra ekstrautstyrslista.
Så vil du spare noen kroner kan det være strategisk å velge ekstrautstyr ut fra hva du har behov for og glede av.
Hos BMW har du mange setevalg, og i testbilen var det eksklusivskinn «Nappa» Ivory white. Dette passer også bedre til dressbukser/direktørtøy enn jeans.
Et generelt tips er at du ikke bør kjøre biler med lyse seter med mørke jeans, det er rett og slett en dårlig kombinasjon.
Du kan natuligvis få seter i mørke farger om du ønsker det.
Når du stiger inn i bilen om kvelden merker du også at det ikke er en veldig billig bil du setter deg inn i.
Mye kvalitetsskinn, pianolakk og aluminium.
I testbilen var det krysset av for ventilasjon i setene, og massasje, så det var direkte komfortabelt å sette seg i denne bilen.
Rattet er tykt og svært godt å holde i. Passe mykt. M-modellene har et felt med Alcantara på hver side av ratt-ringen, men her er hele ratt-ringen dekket med skinn.
Rattet er el-justerbart med minne som lagres med setets innstilling.
Mye man oppdager når man kan låne bilen noen dager. Sist jeg prøvde M550i var i forbindelse med et roadshow, og da skjønte jeg at denne bilen må jeg få testet mer senere!
Massasjemenyen er ganske lang, og vil kunne gjøre at du kan kjøre lenger uten å måtte «strekke på bena» som det så ofte heter når man bare ikke orker å sitte mer.
Foto: FotografKjell
Lyst og trivelig i kupeen med lyst skinn i seter og i dører.
Foran girspaken er det ladeplate, og et par koppholdere (1/2 liter flaske får også plass).
Armlenet åpner seg på midten, og har greit med plass. Her kan du lade med USB om mobilen din ikke lades på ladeplate.
Førerdøra har komfortabelt skinn, minneknapper for sete/ratt, en egen knapp for å åpne bagasjeluka, samt pene aludetaljer, også over de belyste B&W høyttalerne.
Også kveldskjøring er trivelig, og du kan velge andre farger på stemningsbelysningen enn det jeg gjorde. Jeg syntes blått og hvitt var passende.
BMW bruker å ha bra kvalitet på ryggekamera og skjerm, og M550i var ikke noe unntak i så måte, svært nyttig i praktisk bruk når kvaliteten på bildene er så god.
Digitale instrumenter som endrer utseende og hva som vises i tillegg til hastigheten, ut fra om du velger sportsmodus, komfortmodus eller Eco-modus.
På bildet over ser du hvordan sportsmodus ser ut, det påvirker også gir/motor til å være mer «på hugget», samt at fjæringene strammes til og sidevangene i førersetet strammes litt ekstra.
Jeg var veldig lite i baksetet, men opplevde vel det meste av plass som bra, bortsett fra benplassen bakom meg selv. Nå skal det nevnes at jeg satt langt tilbake i førersetet.
Dette var vel en av svært få ting som havnet på listen over «på kanten til noe å klage over».
De som sitter bak kan styre med temperatur og setevarme selv. Lade kan de også om de har med seg noe som trenger det.
Når man ser en sedan, så undrer man seg jo gjerne litt på om det kan være noe plass til bagasje i den, for til slikt velger man jo gjerne stasjonsvogn i Norge.
M550i får du bare som sedan, skal du har touring må du eventuelt over på M550d, men det blir jo en helt annen motor.
Bagasjerommet er muligens noe smalt utformet i gulvet, noe som gjør at de 530 literne du har til rådighet ikke er superenkle å utnytte om du har veldig store og harde kofferter. Med bager blir det straks mye enklere å få utnyttet plassen baki der, men dette er vel det andre som havner på listen over «på kanten til noe å klage over».
Selv ikke når du kikker oppi motorrommet på denne bilen er det så lett å se at dette er et villdyr av en motor, for det meste er jo ganske innpakket.
Jeg testet litt på forbruket, og fikk den ned i 0,68 med veldig snill gassfot. Da jeg kjørte fra Grimstad til Oslo for å levere den tilbake ble snittforbruket 0,78 med noen forbikjøringer.
Forbruket er svært avhengig av hvor mye gassfoten benyttes, for her er det mye motor, og den drikker raskt mye bensin om du trykker mye og hardt på gasspedalen, så enkelt er det.
Mer normalt er det nok å ligge nærmere 0,9-1 liter på mila med normal gassfot, som jo bare må trykkes ned innimellom.
Nå på våren og sommeren tenker man ikke så mye over at M550i har xDrive firehjulstrekk, men på vinteren er du veldig glad for nettopp det, med de 650 NM som helst skal skape framdrift og ikke bare drifting.
Hvordan er bilen å kjøre?
Vel, motoren har krefter, og de kommer raskt, men på et eller annet slags vis kommer de også kultivert, ikke så vilt som i RS4, men med mer dannelse. Det er nesten så bilen blir litt småfornerma når du ikke skal lenger opp enn 100, for den har jo så mye mer å komme med. «Jeg rakk jo såvidt å gi deg 3. gir, jeg har jo 8, kan vi ikke kjøre på litt mer?» er det nesten så jeg hører bilen si, om den kunne snakke.
Lyden er nesten litt for godt dempet, men likevel ikke så dempet som i E43 AMG at lyden nesten ikke kan høres. Demping er jo komfortabelt, men akkurat motorlyden skulle jeg likt å hørt en tanke mer av.
Fjæringene er det nesten litt vanskelig å beskrive hvor gode de er, for de klarer å levere komfort på nydelig vis samtidig som de formidler kontakt med underlaget. Noe som egentlig ikke skal være mulig å kombinere, men noen lure ingeniører hos BMW har fått det til.
Kombinasjonen av dette sammen med svært gode seter og godt ratt og effektiv 8 trinns automat gjør bilen helt nydelig å kjøre.
Spoileren bakpå bakluka må kunne defineres som relativt beskjeden.
Foto: FotografKjell
Grillen lukkes automatisk når motoren slås av, greit med nok luft til stor motor.
Dersom du har en så sterk bil som dette, som kommer såpass fort opp i lovlig hastighet i dette landet, så skal du være forsiktig med gassfoten, så ikke du, lappen din og bilen din havner her hos politiet.
Nå kan jeg nok ikke plassere skylden for lave fartsgrenser i Norge på akkurat denne bilen, men herved er du ihvertfall advart.
Den kjipeste delen av jobben som biltester er å levere tilbake bilene som testes, og da kanskje spesielt enormt gode biler som dette.
Denne gangen fikk jeg faktisk litt trøst, jeg fikk lufte den nye BMW i8 roadster!
Takk til BMW Norge for lånet at M550i, og til FotografKjell for fine bilder!