Test av nye Audi RS4 avant (apr 2018)

Audi RS4 kan være en komfortabel familiebil, men trykker du litt mer på gasspedalen blir den gal og vill!

Dato 23.04.2018 @ 11:04

Foto: FotografKjell

Audi RS4 er utstyrt med en 2,9 liters V6 bensinmotor med to turboer og 450hk som tar deg fra 0-100 på 4,1 sekunder.
For en som er litt over middels glad i å kjøre bil så blir resultatet særdeles moro og vanedannende.
Rett og slett en tysk bil som klarer å skape følelser!

Foto: FotografKjell

Som du kanskje har oppdaget tok jeg med meg Fotograf Kjell på tur, og han ble forelsket i bilen, noe jeg har meget stor forståelse for!

Har laget et lite filmklipp:

Det er noe med kombinasjonen av rå krefter og heftig lyd som er ganske så magisk og avhengighetsskapende.

Foto: FotografKjell

Det var også noe helt eget å kjøre rundt i vakkert Sørlandslandkap med en lekker bil.
Joda, jeg vet at sånt er smak og behag, men jeg synes at nye Audi RS4 er både lekker og kul, så får du synes hva du vil.

Når man krysser av for sportseksosanlegg kommer det magisk lyd ut fra de enorme bakpottene.
Det er helt seriøst plass til en kneip inni der! Ikke at det er noe poeng å legge en kneip inn der, men det sier litt om dimensjonen.

Foto: FotografKjell

Jeg vil påstå at Audi RS4 er noe mer enn bare en bil, fordi den skaper følelser hos de som kjører den.
Jeg vil hevde at den øker gleden i hverdagen, og man jakter på grunner til at man må ut en tur med bilen.

For meg så er det viktig med den opplevde kvaliteten inni en bil, og her er det mye som er svært så bra.
Forsetene i skinn/alcantara er meget gode å sitte i, og her var det elektrisk justerbart, med justerbar korsryggstøtte, sideklemming og med massasje.
Joda, massasje er det mange som har, men er det mange som tilbyr 3 ulike massasjeprogram med 3 nivåer for intensitet i massasjen? Også for passasjeren foran?

Et ryddig og fint interiør, og med et meget godt skinnratt. Det du ser av instrumenter og informasjon bakom rattet kan du selv bestemme og justere.
Infotainmentskjermen er god og klar, og navigasjonen henter satelittbilder som kombineres med streker for veier.
Løsningen med den runde plata/vribryteren framfor girspaken synes jeg fungerer glimrende. Girspaken blir en glimrende håndstøtte.
Man kan skrive bokstaver, og slipper å se unødig vekk fra veien mens man holder på, i motsetning til en trykkfølsom skjerm der man må treffe rett plass på skjermen.

Her er displayet i sportsmodus, med visning av noen sportsinstrumenter. Men her kan du altså skreddersy det du kikker på til din smak.
Navigasjonen kan du også få opp her om du ønsker det.

Ryggekamera vil jeg si er en fordel å ta med fra listen over ekstrautstyr, for det gir meget god oversikt over hvor langt du kan rygge uten å komme borti noe.
Klart og godt bilde på ryggekameraet.

Musikken kom godt ut fra bilens anlegg fra Bang & Olufsen, et kryss på listen over ekstrautstyr som koster en del, men som gir mange timers musikkglede!

Når det blir mørkt ute, blir det aldri helt bekmørkt inne i bilen. Samtidig som det ikke er noen sjenerende lys, så blir det lett å finne fram til de rette knapper.

I løpet av de dagene jeg lånte bilen var jeg svært lite i baksetet, nesten så jeg glemte å teste plassen der fordi jeg trivdes så alt for godt i førersetet.
Litt avhengig av hvem som sitter foran, så har jeg grei plass baki her, men det er nesten så håret subber litt i taket, og knærne har vel opplevd mer plass enn når jeg sitter foran meg selv.
Tror ikke noen på 180cm og nedover merker noe av dette.

Her var det krysset av en del på ekstrautstyrslista, så man hadde setevarme i ytterseter, egen klimasone bak og tilgang på 12V strøm til lading av diverse mobiler og andre skjermer som brukes i baksetet.

Bakseteplassen er god, noe som sammen med et romslig baksete gjør dette til en potensiell familiebil.
Jeg kjørte min datter på 5 til barnehagen et par morninger, og andre morning spurte hun;
«Du skal trykke på den gasspedalen i dag også pappa?» Jeg kunne da svare betryggende at det måtte jeg jo når vi skulle inn på motorveien.
Joda, barna ble også glad i denne bilen.

Foto: FotografKjell

Hva koster så denne bilen?
Startprisen er på 1 083 600, og de fleste legger nok fort på ekstrautstyr for 200 – 250 tusen til, slik at man ender opp rundt 1 300 000 – 1 350 000.
Dermed blir det ikke en familiebil for folk flest.

Foto: FotografKjell

Når det gjelder forbruk så kommer det naturligvis veldig an på hvor mye du trykker gasspedalen litt hardt ned.
Er du snill på gassfoten, og ikke driver med forbikjøring på langtur, kan du nok komme under 0,73 – men du kan også fint klare å få forbruket over literen på mila.

Foto: FotografKjell

Noen tenker kanskje, nei, den er nok alt for dyr å forsikre.
Det er jo mange parametere som bestemmer forsikringsprisen, men selv med superdekning hos IF fikk jeg med 75% bonus en pris på under 9 000 med 16 000km/år og 4 000 i egenandel.
Synes ikke det var avskrekkende, og ikke umulig at man kan få beløpet enda lavere en annen plass.
Nå har jo årsavgiften byttet navn til trafikkforsikringsavgift, og det er forsikringsselskapene som samler inn pengene for Staten, den lå på 2 865/år.

Jeg var også ute i mørket, for å teste LED-Matrix lysene, og i tåka ble det svært synlig hvordan lys-strålene unngikk andre biler.
Rett og slett fascinerende å se på. Det ble rett og slett veldig godt lys i mørket.

Foto: FotografKjell

Ikke noe negativt å si om bilen?
Jeg skal innrømme at jeg leita, og leita, og klarte kanskje å finne 3 ting, kanskje…
1. De hadde ikke krysset av for minnefunksjon på el-setene, og det liker jeg å ha, for en slik bil er det nok en del som skal teste, og da vil jeg kunne trykke på en knapp for å få tilbake mine innstillinger.
2. Ytterkant av midtkonsoll kom i en litt finurlig høyde i forhold til mitt høyre ben når jeg kjørte lenge med cruisekontroll – som du skjønner, jeg leita lenge.
3. Kunne kanskje vært skinn øverst i døra og oppe på dashbordet når materialkvaliteten ellers er så heftig god.

Det er nesten det gjør litt vondt å skrive sånt som dette om en bil man har blitt veldig glad i, for det var jo en grombil, men jeg fant liksom noen småting, og skjuler ikke noe.

Ellers ser jo ikke nye motorer like spennende og spektakulære ut som de gamle amerikanske, men her skulle jeg neppe brukt særlig mye tid uansett.
Ser du hvor spylervæska skal? Skal innrømme at jeg glodde og glodde oppi motor-rommet uten å riktig finne den… men litt langt oppe til venstre der… den blå saken… fant du den?

Det var rett og slett veldig gjildt å få bli bedre kjent med Audi RS4, og det virket som den trivdes godt på Sørlandet.

Må si jeg syntes været på tilbakeleveringsdagen var ganske så passende i forhold til hvordan det føltes å måtte sette fra seg en så god venn.
Deppedag og deppevær!

Foto: FotografKjell

Takk til Audi Norge og PR manager Audi, Øyvind Rognlien Skovli for at jeg fikk noen dager med Audi RS4!

Bilmerke:
Drivstoff: