Test av Audi Q5 55 TFSI e (okt 2019)

Ladbar hybrid med systemeffekt på 367hk, 500NM og 0-100 på 5,1 sekunder i en SUV, er det helt vilt?

Dato 14.10.2019 @ 23:42

Bildet avslører vel kanskje svaret, dette var i all hovedsak smooth sailing.

Ja, du kommer kjapt fra 0-100, men det er ikke servert med villskap og råskap, og lydene er også av det mer avdempede slaget her.

Som seilbåten kan også Audi Q5 som ladbar hybrid gå over 4 mil uten at bensinmotoren bidrar noe.

Hvor langt jeg kom elektrisk i den faste testløypa for ladbare hybrider kan du se i videoen under her:

I videoen over her kan du også se test av akselerasjonen, og høre hva jeg mener når jeg synes at lydene er noe avdempede.

Er du derimot på jakt etter en komfortabel, stilig og romslig SUV som likevel ikke er «alt for diger» utenpå, ja da må du se nærmere på Audi Q5. Og vil du i tillegg at den skal være veldig sprek, og spare deg for daglige drivstoffutgifter, ja så er jo den ladbare hybriden et naturlig utgangspunkt.

Foto: SB Automotive

 

Utseendet synes jeg er stramt og stilig på Q5, den er lett å like, spesielt om man har sans for det stramme og stilige.

Forsetene i testbilen er ikke av de aller billigste, men svært lekkert sydd skinn, god sidestøtte og bra med innstillingsmuligheter. Sitteputen kan bli lenger, kan heves i framkant, og du har elektrisk korsryggstøtte.

Jeg skulle nok likevel ønsket meg at setet kunne senkes ned en cm eller to til, og det handler mer om utsikten gjennom frontruta enn noe annet.

Foto: SB Automotive

 

Når man har kjørt mye nye biler fra Audi, så er det lett å finne seg til rette, men her går jeg likevel litt tilbake i tid i forhold til biler som Audi A6 Allroad og e-Tron.

Det handler om det totale utseendet, og spesielt infotainmentskjermen som hadde fortjent å være like god som i de modellene fra Audi som har fått ny skjerm.

Dette vil du neppe tenke så nøye over om du ikke har kjørt alle nye modeller fra Audi i det siste.

Instrumentene er på ingen måte gamle, de er svært nye og meget digitale, og gir deg et vell av valgmuligheter når det gjelder hva du skal se. Og om du ikke liker alt det digitale kan du også få det til å «se ut som før» alt ble digitalt.

Selv er jeg usedvanlig glad i all denne valgfriheten!

En ting som undrer meg litt er bilens «navn» som nå i Norge har blitt TFSI e – og ikke e-tron, men når du starter bilen så ser du over her at det ikke står TFSI e… ja ja… Er vel en eller annen navnestrateg hos Audi som syntes at e-tron skulle forbeholdes alle elbilene som er på vei kanskje?

Noe av det som er mest kjedelig med å ikke ha siste skrik av infotainmentskjerm er at ryggekameraet er en del hakk mindre bra enn på de nyeste versjonene fra Audi. Prøv gjerne selv, og se hva du synes. Her har det skjedd mye på kvalitetsfronten, dessverre for Q5.

Førermiljøet er ryddig, det er mye bra materialer som er brukt, og rattet er meget godt å holde i, men, jeg er begrenset glad i mykplast, og i dashbord og dører i testbilen var det litt mye mykplast etter min smak, spesielt når det var så mange gode materialer ellers i interiøret.

Når cruisekontrollen er på en spak bakom rattet setter jeg stor pris på at den er så synlig som her.

Foto: SB Automotive

 

Kjørefølelsen er som du nå sikkert har skjønt rettet mot komfort, og det er Q5 meget god på å levere.
Samtidig får du i den ladbare hybriden en friskhet og kvikkhet man kjenner fra elbiler.

Jeg hadde bilen fra en dag til neste, og har ikke fått testet forbruket på langtur, så det kan jeg ikke si noe om dessverre.

Den elektriske rekkevidden kan du se på videoklippet, jeg har en fast rute fra Grimstad til Kristiansand på gamle E18, og her kom jeg 47,1 km på elektrisk kraft.

Baksetene kan justeres i lengderetning, der er midtsetet med det venstre baksetet og det høyre baksetet er mer individuelt. Jeg har god plass baki her, til knær og til hodet, det kan du se i videoklippet litt lenger opp her.

De som sitter bak her har en egen klimasone og en 12V tilkobling til lading.

Den som får midtplassen må forholde seg til en relativt stor midtkloss på gulvet.

Bagasjerommet tilbyr 465 liter med plass, og bakre del av bilen kan heves og senkes med knapper på venstre side. Her er det også spaker for å lett legge ned bakseter, og som du ser er baksetene tredelt om du vil ha med noe langt gjennom ryggen på midtsetet.

Foto: SB Automotive

 

Bakpå den ladbare hybriden kan du trekke med deg inntil 1 750kg hengervekt, men om mer hengervekt er essensielt for deg kan du jo velge en Q5 som ikke er ladbar hybrid, for de kan dra med seg 2 400kg bakpå kula.

Den ladbare hybriden får du fra 677 000, men da i utstyrsnivå «Sport og design». Jeg mistenker de fleste velger den med Sport Business til kr 799 000, for da får man med utstyr for over kr 232 000 med i prisen.

Noen tenker at dette er mye penger, og det er det jo, men skal du ha romslig SUV med 367hk er det fint om du tipser meg om alle med like mye utstyr som denne som koster under 800 000.

Denne bilens hovedutfordrer er faktisk elbilen e-tron 50 som er større og som du kan få godt utstyrt til ca 600 000. Men trenger du litt rekkevidde bør nok Q5 TFSI e vurderes, om du ikke heller vil ha den med bare diesel eller bensinmotor da, det er jo også mulig.

Takk til Gromstad Auto for lånet av nye Audi Q5 55 TFSI e! Skulle gjerne kjørt den litt lenger.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: