Audi e-Tron 60 S Sportback er både lekker og tøff med en del ekstra detaljer i stylingen som gjør bilen bredere enn en vanlig Sportback.
Med 973NM og 503hk får den en del mer krefter og futt en man finner i e-Tron 55 og en god del mer enn man finner i e-Tron 50.
Likevel er det ikke de rampete egenskapene vi husker aller best fra vår uke med denne bilen, men komforten.
Audi e-Tron 60 S er ikke det opplagte valget for de som skal kjøpe sin første elbil, men mer opplagt om du har hatt en elbil fra før, men nå vil du koste på deg litt ekstra muskler og et ekstra lekkert og kraftfullt utseende på bilen.
Startpris kr 864 000 – pris testbil kr 1 190 130.
Audi e-Tron 60 S er ekstra bredda og har en del større luftinntak, og med sort optikk fra lista over ekstrautstyr som denne har så blir bilen rett og slett veldig stilig!
Som nevnt, komforten som leveres i en Audi e-Tron er svært god, den ligger meget stabilt og godt på veien, trives godt på svingete veier, har et lavt støynivå og en fjæringskomfort som klarer å kombinere det å formidle underlagets tilstand uten å plage noen i bilen av den grunn.
Med dekk som har bredde 285 er vi litt spent på egenskapene på sørpeføre, men det fikk vi ikke testet i denne omgang.
En stor del av komforten i en bil ligger i bilens forseter, og i en Audi e-Tron er det mange nivåer når det gjelder forseter, der vi kanskje ikke er direkte overbegeistret for setet som er «inkludert».
Det beste setet vi har testet i en e-Tron var setet i e-Tron 55 Sportback som vi testet i sommer. Setet i denne bilen her var også ekstra komfortable S sportsseter med ekstra flott Valcona skinn med S-mønster. Det som «manglet» her var justerbar sideklemming i ryggen, kjøling i setet og massasjeprogram. ca 25 000 ekstra for disse S sportssetene med Valcona skinn.
Førermiljoet i en e-Tron er godt og ryddig, med gode skjermer og klare bilder.
Trådløs tilkobling av Apple CarPlay er noe vi setter pris på. Vi har også sansen for «normale» sidespeil, kamerasidespeil får skjermen litt langt nede på døra for vår smak.
Vi har sansen for den litt spesielle girløsningen man finner i e-Tron.
På testbilen var det ytre på sidespeilene av karbon, og det så ganske stilig ut.
På passasjersiden synes vi kanskje det er stiligere i A6 og A7, samt i flere andre modeller fra Audi som har metall istedenfor mykplast foran passasjeren.
Dersom man velger det mest avanserte ryggekameraet fra listen over ekstrautstyr får man et ganske fascinerende 3D ryggekamera. Her kan man velge hvilken vinkel man ønsker å se bilen i ved å dra fingeren på 3D bildet av bilen.
Ryggekameraet kan også vises i mer normale varianter, og man har 360 ovenfra på høyre side i de ulike visningsmodusene.
Vi synes ryggekameraet som leveres til e-Tron må betegnes som bra, men…
…vi synes vel kanskje at ryggekameraet blir litt skittent, og vanskelig å bruke til noe fornuftig etter en del kilometer på saltede norske veier.
Navigasjonen er lekker og informativ, den viser hvor de nærmeste ladere er, og kan komme med forslag til ladere du kan bruke på veien.
Neida, det er ingen som er på nivå med Tesla på det med ladere, ladenettverk eller avansert navigasjon som forteller deg hvor du bør lade og hvor lenge, men de som «følger etter» er da på vei mot noe som er bedre tross alt.
Foto: SB Automotive
I dagens elbilmarked er Audi sin navigasjon god, men ikke feilfri, den har ikke verdens mest presise GPS, dermed kan man oppleve at bilen ikke tror du er på den veien du egentlig er. Kanskje ikke et problem i de fleste biler, men i biler med prediktive hjelpesystemer bør GPS’en være mer presis enn det man finner i Audi e-Tron i dag. Mer om dette i videoklippet lenger opp i testen.
Head-up display er det aldri lett å få et godt bilde av, men det er et godt og informativt head-up display i e-Tron dersom man velger det med seg fra listen over ekstra utstyr.
Mellom forsetene finner man koppholdere som man kan dekke til om man ønsker det, så har man en stående ladeplate til mobilen som er på kanten til genial, nærmest ufattelig at ikke flere har kopiert den patenten der!
Bakerst er det også et par USB-C ladepunkt og framme er det en 12V ladepunkt.
Baksetene ser du mer av i videoklippet litt lenger oppe i denne testen, og det er slik at testbilens forseter hadde utstegshjelp, altså at de går noe bakover for at det skal være enklere å rusle ut av bilen.
Uansett er det bra med kneplass bak i en e-Tron.
Hodeplassen er ikke ekstremt god for meg som er 184cm på strømpelesten og har en stor bakende og en lang rygg. Grunnen til dette er takets synkende linje som gir bilen den lekre Coupéformen.
Her er det 2xUSB-C plugger og en 12V, noe som skulle bety rikelig med lademuligheter for de som sitter bak.
I testbilen har de i baksetet fått to klimasoner og mulighet for varme i setene sine, ihvertfall i yttersetene.
Bagasjerommet er som enhver e-Tron Sportback, dypt og bredt med den skrånende bakluka tar bort en del av volumet i høyden.
Man har heller ikke fester for sikkerhetsnett til bagasje oppe i taket i en Sportback, så skal man ha en bil til å frakte mye, og av og til legge ned seter for å frakte mer, så bør man nok gå for et vanlig e-Tron karosseri.
Under gulvet er det ganske mye plass til saker og ting man ikke har i frunken foran i bilen. Til venstre ser man det avtagbare hengerfestet, en litt mindre elegant løsning enn elektrisk eller semi-elektrisk utfellbart hengerfeste spør du meg.
Frunken har et lokk som skal gi beskyttelse for det som er inni frunken. Lett å se det blå lokket til spylervæska på venstre side av frunken.
Egner seg bra til diverse ladekabler og plugger og denslags som man skal ha med seg i bilen.
Foto: SB Automotive
Er det moro med 973NM og 503hk som flytter denne 2 620kg tunge bilen fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder?
Ja, det er moro, og det kraftoverskuddet som du til enhver tid kjenner at du har ved å legge litt tyngde på høyrefoten er også veldig moro, og er nok en sentral grunn til av folk velger seg en Audi e-Tron 60 S framfor en 55.
I tillegg til det hakket råere ytre naturligvis.
Foto: SB Automotive
Bakenden på en Sportback er lekker, men har altså sine konsekvenser for de som skal frakte mye, som nok gjør at de går for den vanlige karosseriformen til e-Tron.
Design vil alltid være noe folk mener mye forskjellig om, det er jo nettopp en av grunnene til at det finnes så mange bilmerker og design der ute, men Sportbacken tiltaler ihvertfall meg designmessig, og 60 S hakket mer enn 55 på grunn av at den er enda et hakk tøffere.
Foto: SB Automotive
Mange deilige S-detaljer på Audi e-Tron 60 S Sportback – stilige bremekalippere, bredda hjulskjermer og med sort optikk i kanaler og grill blir det hele svært tøft.
Men hva blir forbruket på denne doningen når den kjøres pent og forsiktig?
Vi har en forbruksløype på 71km som er 50/50 landevei og motorvei, og her landet forbruket på 27 kWt/100km på vått underlag og med en temperatur på +2 til +1.
Med dette forbruket svei vi av 21 % av batteriets kapasitet på de 71km med kjøring, og litt enkel prosentregning tilsier en rekkevidde på 338 km med dette forbruket.
Ettersom vi nå har «vinter» var bilen naturlig nok utstyrt med piggfrie vinterdekk 285/40/R21 – så forholdene var ganske nære det som er elendig med tanke på å få et lavest mulig forbruk.
Når man kjører rundt i elendig vær merker man også at vanlige speil har sine svakheter, som saltlake og skitt som gjør sikten dårlig.
Vi testet også forbruket på våt motorvei fra Grimstad til Oslo, der vi kjørte med cruisekontrollen i fartsgrensa hele veien.
29,6 kWt ble da forbruket, og om vi skulle kjørt uten å lade ville vi kommet fram med 2% igjen på batteriet.
Da vi hadde en pause ved Grelland, der det er Circle K og Burger King over veien, hadde vi kjørt 205km og svidd av 74% av bilens batterikapasitet.
Med litt enkel prosentregning kan man si at rekkevidden med dette forbruket er på 277km.
Til sammenligning hadde Jaguar I-Pace EV320 over 341km rekkevidde under eksakt samme forhold, på samme vei neste dag.
Dermed må det være lov å mene at Audi e-Tron ikke har en helt vanvittig god rekkevidde nå på vinterstid.
Når det er sagt så gruser e-Tron I-Pace på ladehastighet.
Etter 19 minutter med lading på Grelland, på Circle K sin 150kW lader, så hadde e-Tron ladet fra 26% til 73%. Eller 42, 047 kWt.
På samme lader dagen etter ladet I-Pace fra 40% til 54% på de samme 19 minutter. Eller 14,973 kWt.
Et kort stopp i Bamble for å bruke stedets fasiliteter i 17 minutter gjorde at e-Tron ladet opp fra 11% til 54%, mer enn rikelig for å komme fram.
Er ladehastighet viktig når man har elbil og skal på langtur? Vi mener nok ja her, for da vil selv en relativt kort ladepause gi masse strøm og rekkevidde til bilen.
Men, høyt forbruk av «drivstoff» gir igjen mer kostnader til «drivstoff», så rent økonomisk kommer en elbil med lavere forbruk bedre ut enn e-Tron som har høyt forbruk av strøm.
Kjøper man seg en elbil til omlag en million kroner er det kanskje ikke så sentralt om den bruker litt mer strøm enn en del andre elbiler, da betyr det kanskje mer at den er en av de beste i dagens marked på høy ladehastighet?
Tenker man at det kommer nok snart en elbil som kan gå lenger, eller som kan lade raskere, eller som har lavere forbruk, så har man nok rett i det.
Dette med elbiler er litt som med datamaskiner da de var litt nye i markedet, det skjer mye og det skjer raskt, og man kan vente og vente og vente og aldri få kjøpt seg noe som helst om man alltid skal vente fordi det neste som kommer kanskje er litt bedre.
Vi mener nok at dette er noe av det deiligste og beste som dagens elbilmarked har å by på, om du har råd.
Foto: SB Automotive
Takk til Audi Norge for lånet av Audi e-Tron 60 S Sportback!