I mine øyne er Giulia en lekker sedan fra Alfa Romeo med 50-50 vektfordeling, og når den får en to liters bensinmotor med turbo, 280hk og firehjulstrekk blir det en lekker sportslig bil for norske forhold.
Veloce handler både om utstyrsnivå og om motorer, du får den også med en 2,2 liters diesel med 210hk. Begge motorer har Q4 awd i utstyrsnivå Veloce.
Rimeligste Giulia heter Super, og har 200hk bensin og 190hk diesel som motorvalg, den starter på 483 300 for dieselen. Her har begge motorer bakhjulstrekk.
Veloce starter på 609 300 for dieselen, og testbilen med bensinmotoren starter på 690 300.
Testbilen har en del ekstrautstyr, og kostet 800 000. Noe ekstrautstyr som synes godt på bildene her er de 19» store felgene. Lekkert!
Hakket over Veloce finner man den sagnomsuste Quadrifoglio med 510hk bensinmotor og bakhjulstrekk. Den har en startpris på 1 127 300.
Jeg hadde bare et par timer med bilen, men heldigvis var Fotografkjell med meg, og hjalp meg å få filmet litt og tatt litt bilder mens jeg kjørte.
Det blir litt begrenset hva man rekker å dokumentere når man har 2 timer på seg til å oppleve bilen, samt ta bilder og filme.
Interiøret er lekkert og sportslig, selv om Qadrifoglio naturligvis ligger enda et hakk over på interiøret også.
Deilig materialvalg nesten over alt her, minus arealene som der skinn er forbeholdt Q.
Et svært godt og lekkert ratt er for meg ganske sentralt for å trives i en bil, og det finner jeg her.
Ganske store girpadler bakom rattet er litt uvant, for de er nesten litt i veien for å komme til spakene bakom rattet. Det viste seg å være en tilvenningssak, gikk kjapt å venne seg til det.
Godt sete er også sentralt for min trivsel, og det er det også her. Det er et sete du setter deg ned i, men i en bil som dette er det helt riktig.
Meget gode justeringsmuligheter og minnefunksjon. Dette setet er ekstrautstyr.
Litt detaljer fra passasjersiden, med deilig metall i karbon som omsluttes av skinn, men se under lufteventilen, så skjønner du hvilket litt sentralt område som mangler skinn i Veloce.
Start/stoppknapp på rattet er litt kult, og cruise styrer du med knappene til venstre på rattet.
Infotainmentskjermen er vakkert integrert i interiøret, men jeg opplever vel ryggekameraets visning som litt liten i forhold til mye annet på markedet i dag, og kvaliteten er bare ok.
Navigasjonen får en større del av infotainmentskjermen, og oppleves sånn sett ikke så liten som visningen av ryggekameraet.
Fine runde vribrytere går igjen i et gjennomført lekkert interiør. Liker godt menyløsningen med vribryter til infotainmentskjermen.
DNA vribryteren er til venstre bakom girspaken, der velger du mellom Dynamisk der gassrespons og gir er sportslige, Normal der alt reagerer noe roligere, og komfortnivået økes, og Avansert Effektivitet som gjør alt for å optimalisere forbruket.
Baksetene i enhver sedan er optimalisert for 2 personer selv om 3 kan sitte baki der.
Klumpen på gulvet og midtsetets utforming viser ganske tydelig dette.
Bakom meg selv fikk knærne mine ganske akkurat plass, men med en sjåfør som er en tanke kortere enn meg så er jo kneplassen fin.
Knevinkelen er litt spiss her bak for min del, men for de som normalt sett sitter bak er det nok ganske så bra det her.
Testbilen hadde ikke ett soltak, men to, ett til de foran og ett til de bak.
Hvordan hodeplassen ville vært uten takluker er jeg usikker på, men med så kan jeg vel ikke si at hodet fikk helt plass der jeg helst ville hatt hodet.
Du har plass til 480 liter i bagasjerommet, men som for alle sedaner er selve veien dit noe begrenset sammenlignet med stasjonsvogner eller kombier der bakruta blir med opp.
På testbilen var baksetet tredelt, og det er jo veldig praktisk. Det er en del av «Sportspakke interiør pluss», altså greit å sjekke at du får med om du vil ha det med.
Her var det ikke så mye ekstra plass under gulvet i bagasjerommet, men en tauekrok var det ihvertfall plass til.
Giulia er en deilig bil, og jeg skulle helst hatt den noen dager, men to timer er mye bedre enn ingen timer!
Er du på jakt etter bil med kjøreglede så må du huske å teste Alfa Romeo!
Takk til RSA bil Arendal for lånet av bilen mens den var innom på besøk fra importøren!