Test av Audi A3 e-tron i ny utgave (okt 2016)

Audi A3 Sportback e-tron i ny versjon måtte jo testes!

Dato 30.10.2016 @ 14:46


Den nye Audi A3 e-tron Sportback er ikke en ekstremt endret bil i forhold til forrige utgave, men en facelift der man kan se noen designmessige endringer i front og belysning, og ikke minst innvendig, der man nå har mulighet for Virtual Cockpit.

Bilen kommer i vanlig og i Sport utgave, og starter på 347 000 for vanlig og 359 200 for Sport. Det er kampanje nå på LED-pakke og panoramasoltak + noe mer for 9 000 istedenfor 38 750. Navigasjonspakke med MMI navigasjon plus med MMI touch, Audi connect 3 år, Audi phone box og Virtual Cockpit – er det også kampanje på, nå 27 900 istedenfor normalprisen på 41 690.


Høsten har virkelig kommet, og det varmet å få lov til å prøve Audi sin nye e-tron. Den kan kjøre et sted mellom 3 og 5 mil på ren strøm, litt avhengig av temperaturen ute, hvor mye futt du velger at klimaanlegget skal ha og hvordan du bruker gassfoten din.
Bilen har fått en del kritikk av enkelte fordi den har en funksjon som skal sikre lenger levetid på batteriene, nemlig det at du ikke får kjøre på ren strøm før systemet har nok lunk til å ikke slites. Så bor du en plass der det er normalt med over 15 dager i året med kaldere enn minus 10 så vil miljøgevinsten ikke bli like stor de dagene som alle de andre dagene. Spør du meg var det kanskje ikke all verden å syte over. Det enkelte kan syte over er vel at forhandler ikke informerer om dette. Bor du en plass der det ofte er kaldere enn 30 minus er neppe ladbar hybrid lurt for deg, velg heller en bil som du varmer med Webasto. Velg bil ut fra forholdene. En god forhandler skal informere og hjelpe med dette.


Forbruket når batteriet er tomt ligger rundt 0,55 l/mil om du er litt snill med gassfoten, men de som kjøper bilen har gjerne ikke så mange mil de skal hver dag, og de kan lade hjemme om natten, og kanskje også på jobb. Langturer har de kanskje ikke hver helg. Dermed fyller du kanskje bensintanken 4-6 ganger i løpet av et år. Nøkkelen til miljøgevinsten ligger i hvordan bilen brukes!
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, kjører du mest langkjøring kan du glemme å se på ladbare hybrider. Ikke gir det miljøgevinst og du sparer lite i forhold til vanlig bensinbil og enda mindre i forhold til en dieselbil fordi batteriene og den elektriske motoren veier en del kilo.
Det er derimot mange som passer til det forbruksmønsteret jeg skisserte først, og da er ladbar hybrid ganske så genialt for miljø og lommebok.


Forsetene er gode, men du kan jo hos Audi få ulike typer stoff, skinn og design på forsetene. Det jeg ikke klarer å finne i listen over mulig ekstrautstyr er el-seter med minnefunksjon. Synes det er litt Underlig.
Uansett setevalg vil du nok oppleve at du sitter godt i en A3.


Førermiljøet er ryddig og materialkvaliteten er god. En A3 e-tron er et trivelig sted å oppholde seg på reise. Bilen jeg testet hadde Virtual Cockpit, og det vil jeg si er det mest obligatoriske å velge fra listen over ekstrautstyr, fordi det bringer bilen inn i en annen tidsalder enn instrumentpanelet der dette ikke er med.


Du kan velge hva slags informasjon som skal vises, du kan velge om instrumentene skal være små som her, eller store som på neste bilde.


Informasjonen endrer seg etter valgene du tar, som du ser er det mer detaljert informasjon i de store instrumentene enn de små.
De observante vil se at det står AUTO under lys-symbolet. Automatisk nedblending av fjærnlys er rett og slett veldig deilig om du kjører en del på vei uten gatelys. Om du bare kjører på veier med gatelys ville du ikke tenkt så mye på den funksjonen.


Du velger helt selv hva du skal få av informasjon, forbruket her er noe høyt fordi jeg testet bilens egenskaper på svingete vei, akselerasjonen og sto en del på tomgang for å knipse bilder. Moro aspektet ved ladbare hybrider nevnes sjelden. Alt fokus ligger på at du sparer miljøet, og at du sparer penger. Men det er moro når en el-motor kombineres med en bensinmotor. Det er moro med over 200 hk systemeffekt (150 hk bensinmotor kombinert med el-motor) på en Audi A3 selv om bilens egenvekt er på 1615 kg. Jeg som liker å kjøre bil synes moroaspektet ved ladbare hybrider er verdt å nevne når kombinasjonen av motorene faktisk gjør bilen artig å kjøre.


Audi har droppet valget du haddde på forrige utgave, at du kan lade batteri med bensinmotoren. Det var en lite miljømessig og lite økonomisk måte å lade batteri på. EV tvinger bilen til å kjøre rent elektrisk, hybrid gjør at bilen velger hva som er mest gunstig å bruke og Battery Hold betyr at du beholder batterikapasiteten fra du velger dette, fram til du velger noe annet. Det vil si at kun regenerert elektrisk kraft brukes. Noe som kan være kjekt om du skal kjøre til en by som du må kjøre en del rundt i, og du vil spare strømmen til denne kjøringen.
På småkjøring, sett bilen i EV så kjører du elektrisk. De få gangene du skal på langtur, sett bilen i hybridmodus, så bruker den kreftene fra batteriene så effektivt som mulig, og sørger for lavest mulig totalt forbruk av drivstoff.


Baksetene har det ikke skjedd så mye med. Det er ikke det største baksetet i verden, men funker greit på småkjøring.


Det folk ønsker seg er ofte at det er ok plass til et par unger baki der, og det er det helt klart god plass til i baksetet her.


Bilens design synes jeg har blitt stiligere på denne nye versjonen av A3 e-tron, ikke at den forrige ikke var fin, men jeg synes denne er finere og stiligere.
Video: Audi A3 e-tron blinklys bak
Forsøkte å filme blinklyset bak, fordi jeg synes det har ganske stilig bevegelse.


Bagasjerommet er greit nok, ikke gedigent og ikke knøttelite. Du kjøper ikke denne bilen fordi en familie på 5 som regel skal bruke den på lange ferieturer uansett, så det fungerer for målgruppen. Du kan også ha hengerfeste og trekke opp til 1 600 kg så lenge hengeren har bremser og ikke skal opp brattere bakker enn 8% stigning. Vil du være på den sikre siden kan bilen trekke 1 400 kg opp 12% stigning. Kjører du mye i brattere bakker bør du kanskje ha bil med firehjulstrekk til de glatte dagene.


Bilen er meget god å kjøre, den er sprek nok, og kommer seg fra 0-100 på 7,6 sekunder. Kan kjøre i opp til 130 km/t rent elektrisk, og i 222 km/t ellers.
Dette er helt klart en bil mange kommer til å trives veldig godt med! Men husk å velge bil ut fra behov! Selgere skal hjelpe deg med å kartlegge dine behov, og gi deg gode råd, så slå av en bilbehovsprat, det tar de ikke betalt for, og hyggelig er det også!

Takk til Gromstad Auto for lånet av nye Audi A3 e-tron! Stikk gjerne innom dem for en prøvetur med bilen du også!

Andre som har testet nye Audi A3 e-tron:
…finner bare tester av forrige utgave… gi meg et tips om du finner andre tester av den nye!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: