Vi har hilst på Polestar 2 og fått en gjennomgang av bilen med produktansvarlig Beatrice Simonsson, og vi har prøvekjørt den med pressen, så vi er nok ikke så veldig opptatt av farger og plassforhold og denslags denne gang, det har vi på en måte dekket ganske greit fra før.
Vi fikk ikke låne en Polestar 2 med hengerfeste, så dermed fikk vi ikke testet forbruk med campingvogna vi hadde avtalt å få låne fra Sør Caravan på Kjerlingland ved Lillesand.
Vi traff Geir Thomas Nordskog fra Facebookforumet Polestar Owners Club Norway, så vi fikk testet litt forskjeller på hans Snow uten Performance pakke og den vi lånte som var med Performance pakke.
Men la oss starte fra begynnelsen, der vi plukker opp bilen ved Polestar Space i Oslo. Hyggelige og smilende folk som kun er der for å hjelpe til og svare på spørsmål.
Vi spør pent om hvordan vi nuller forbruksmålingen, og får raskt svar på det vi lurte på før vi setter oss i bilen og spør om ikke Google kan ta oss til Grimstad.
Det er svært lett å bruke navigasjon når man kan snakke til bilen på norsk!
Blir du godt kjent med Google assistenten i bilen kommer du mest sannsynlig til å trykke veldig lite på skjermen i bilen.
Har du for eksempel laget en offentlig spilleliste i Spotify kan du be bilen spille denne på Harman Kardon anlegget som er meget godt lydmessig utformet.
I videoklippet ovenfor kan du høre hvor lett det er å be navigasjonsanlegget om å legge inn målet for turen, du får høre litt anlegg, og så er det en del prat om det vi liker med Polestar 2 og det vi ikke er så begeistra for.
Følg oss gjerne på YouTube!
Det er ikke til å stikke under en stol at en del av Polestar 2 sine biler har hatt en del bugs, eller barnesykdommer som man gjerne kaller det på norsk.
Mange har hatt utfordringer med 12V batteriet, noen med alarmen som går av, andre med bortfall av motorkraft. I løpet av helgen vi hadde bilen dukket det faktisk ikke opp en eneste feilmelding, men vi fant ut at når man lagrer en radiostasjon som NRK P1 som en favoritt, så lagres også regionen du var i da du lagret stasjonen. Det er jo noe upraktisk med en kanal som P1 som helst bør bli med deg over i ulike regioner.
Det meste av slike utfordringer kan fikses med softwareoppdateringer, og det gjøres fortløpende, men er selvsagt kjedelig for de som opplever utfordringer og problemer.
Jeg synes selv at Polestar 2 er en fantastisk deilig bil å kjøre, enten du cruiser på motorveien eller du kjører aktivt på svingete veier, og i den tidligere nevnte Facebook-gruppe er det mange som er meget glade i kjøreopplevelsen som bilen gir.
Gjettometeret i en Polestar 2 er alt for optimistisk, men bruker man navigasjonen i bilen er den mye mer treffende når det gjelder restkapasitet på batteriet ved ankomst reisemål.
For en Polestar 2 har et såpass høyt forbruk at vi mistenker noe kommer til å skje der også gjennom softwareoppgraderinger fremover.
På motorveier oppnår man ikke WLTP selv på varme gode sommerdager, men at man kun skal få omlag 300-320 kilometer rekkevidde på motorvei skjønner vi at ikke alle er helt fornøyde med.
Vi la cruisekontrollen i 100 km/t rett ved Drammen, og droppet å øke til 110 km/t for å få en lang strekning med 100 km/t hastighet. Ved 45km kjørt var snittforbruket økt til 20,9 kWt/100km.
Når man legger cruisekontrollen i 110 og oppnår et lavere snittforbruk de neste 43 kilometerne på 20,3 kWt/100km skjønner man etterhvert at her handler det mer om topografien enn hastigheten og luftmotstanden, og med en bil som er ganske tung og med 20» felger/dekk kan slikt forekomme. Skulle du finne på å dra til Sverige og kjøre i 120 km/t når grensene ikke er stengt kan du nok oppleve at forbruket spretter greit i været.
Vi har en fast runde fra Grimstad, på Rv420 til IKEA og så motorveien med cruisekontroll i 100 km/t tilbake til Grimstad. En runde på omlag 70km og omlag 50/50 småveier og motorvei.
Forbruket etter kjøring på småveier i pluss 11 grader var ved IKEA på hele 21,1 kWt/100km, og der 100 km/t sona slutter ved Grimstad var snittforbruket på turen på 22,4 kWt/100km. Ved rundens slutt i Grimstad sentrum landet snittforbruket på 21,5 kWt/100km. Vi har ikke opplevd at en elbil bruker mer i vår forbruksløype enn på motorvei, men det klarte Polestar 2, og vi mistenker det handler om driftsvarmen bilen hadde på motorveien kontra driftsvarmen den hadde da vi startet vår forbruksrunde i samme utetemperaturer.
Vi synes rett og slett at forbruket til Polestar 2 er høyt, merkelig høyt, og klarer ikke forsvare at en Polestar 2 skal ha et nesten like høyt forbruk som en Audi e-Tron.
Vi hadde ikke tid i løpet av helgen til å gjennomføre en test tur-retur Grimstad-Hovden, det får vi ta ved en senere anledning.
Blir det noe forskjell i forbruket om du har Performance pakke eller ikke?
Vi testet og fant ingen forskjell i forbruket med og uten Performance pakke.
Vi opplevde en forskjell i frekvens på dekkstøy, ettersom de to hadde ulike Continentaldekk på sine 20» felger.
Vi opplevde også en forskjell på fjæringene, der Öhlins demperne raskt er ferdig med en ujevnhet, tar de normale demperne med seg bevegelsen noe lenger, og gir en mer duvende følelse.
På svingete og krevede veier med litt aktiv kjøring var forskjellen større, her var det veldig moro med Performance pakken, og man fikk mer lyst til å bremse litt på farten uten.
Takk til Geir Thomas Nordskog for hjelpen med å få testet dette!
Hvor raskt lades en Polestar 2 dersom ikke laderen setter begrensningene, men bilen?
Det måtte vi jo teste på IONITY som har skjerm vi kan filme for å lage en ladekurve som viser ladehastighet og hvor mye kWt man får inn på tanken.
Det er vel første gang Batman kommer inn på en ladekurve, og noe av det mer merkelige av ladekurver jeg har laget.
Vi hadde ladet fra 8% til 80% på litt under 39 minutter, og var oppe på 50% etter litt under 22 minutter.
Vi synes kanskje fallene i ladehastighet var litt store ved omlag 36% og 79%, men hvem vet… kanskje det kommer en softwareoppgradering som tar bort Batman og reduserer fallene i ladehastigheten noe.
De aller fleste som har elbil lader fra 95% til 99% hjemme, og når man drar på langtur bør man velge å stoppe der man kan lade for å ta kaffepause, dopause eller lignende pauser, slik at man lader når man likevel vil ta en pause og ikke må ta en pause for å lade. Man får på mye strøm på 15 minutter, som ofte er tiden det tar å tømme en tank, fylle en kaffekopp og kanskje spise noe mat.
Vi var bare innom IONITY for å lage ladekurve og Circle K på vei tilbake til Oslo for å ikke levere fra oss tom bil, og handshake og lading gikk uproblematisk ved begge anledninger.
Når man lader en Polestar 2 hjemme kommer det opp litt informasjon i skjermen i bilen, og når appen er skikkelig operativ etterhvert dukker det nok opp informasjon der også.
Litt interessant at ladehastigheten måles i km/t, ettersom forbruket kan varerere voldsomt med oppoverbakke/nedoverbakke.
Polestar 2 har fantastisk gode frontlys, men ryggelysene var svært dårlige dersom du må rygge en plass som er mørklagt, men hva vet vi, kanskje det også kan fikses med en softwareoppgradering.
I videoklippet ovenfor har vi forsøkt å vise både frontlysene og ryggelysene, selv om det ikke er så lett å filme i mørket.
Det er meget lett å trives i en Polestar 2, det er bare å sette seg inn i bilen, ta på sikkerhetsbeltet, trykke på bremsen, sette giret i drive og kjøre i vei.
Vi er kanskje ikke veldig begeistret for at holderen for kopp/flaske er plassert i armlenet på en måte. Det går helt greit med kaffekoppen, men er du så dum at du vil ha en halvlitersflaske med kald drikke så er den egenlig litt i veien. Det ser pent ut, men er kanskje ikke veldig praktisk. De som liker Head-up display må savne det i Polestar 2.
Vi ble også veldig glad i visningen med kart i instrumentpanelet, så kunne vi heller åpne kartet i infotainmentskjermen om det var noe vi ville undersøke nærmere.
Google sine GPS og kart fungerer meget dårlig i tunnell, det må de se å få fiksa på. Klarer du å se at bilen er i den oransje tunnellen til venstre på kartet??
Platen som er i gulvet i bagasjerommet opplevde vi også som praktisk på handletur, så slipper varer å ramle rundt i bagasjerommet på vei hjem fra butikken.
Vår venn Geir Thomas Nordskog har testet å trekke henger med båt på bakom sin Polestar 2, og opplevde da mer enn dobling av forbruket. Dette fikk ikke vi forsket noe dypere på i denne omgang dessverre.
Så hva tenker vi om Polestar 2 etter en helg med bilen?
Vel, det var trist å levere den tilbake. I forhold til prisen er den noe av det beste som finnes på markedet. Den er ikke perfekt, og vi undres på om den kom litt «for tidlig» ut på markedet med tanke på alle oppdateringer og oppgraderinger som trengs på de første bilene? Vi synes designet er svært godt, og at kjøregleden er stor. Forbruket er merkelig høyt, men det minnes vi at det var på Audi e-Tron også da den dukket opp.
En helg går fort, og min familie så ikke så mye til meg denne helgen, og det var mye vi ikke rakk å teste i denne omgang.
Vi håper på å få låne en Polestar 2 igjen når det er litt hvitt på bakken for å se hvordan AWD-egenskapene er.
Takk til Polestar Norge for lånet av bilen!