Fredag 25/10 åpnet verdens første Polestar Space i Oslo

I Øvre Slottsgate 7 i Oslo er det mulig å oppleve Polestaruniverset og bilene deres, i første omgang Polestar 1 og 2, men det kommer flere modeller om ikke lenge!

Dato 25.10.2019 @ 14:14

Thomas Ingenlath, CEO i Polestar hadde intervjuer hele dagen når pressen var på besøk 24/10 i det nye Polestar Space i Oslo.

Polestar sikter seg i første omgang inn på de største byene med sine Polestar Spaces, her handler det om å treffe flest mulig med de «Spaces» de setter opp.
Man kan jo tenke at Oslo er en liten by, og i verdens-sammenheng er jo Oslo det, men at man åpner først her handler om at Norge er et helt unikt marked når det gjelder gjennomslag for salg av elbiler.

I Oslo er det et «helt eget» Polestar-styrt «Space», men i Trondheim, Bergen og Stavanger skal man samarbeide med lokale forhandlere.

De bedyrer at det å komme inn i et Polestar Space ikke skal oppleves som å komme inn i en bilbutikk, men mer som et opplevelses-senter der du kan få hjelp og veiledning dersom du ønsker det.

Her er det sentralt at de som jobber der ikke får betalt for å «selge bil», men for å gi en god opplevelse til de som kommer inn. Personer med kunnskap om bilen, som kan forklare deg det du lurer på om bilen, og som kan vise deg hva de ulike valgmulighetene betyr.

Skulle du ønske hjelp med selve kjøpsprosessen på nett kan de hjelpe med det også, men det gir ingen endring på deres lønn om du handler bilen eller ikke. Dermed unngår man kjøpepress her.

Rogn Guan, Polestar Space designer forklarte hvorfor et Polestar Space skal se ut som et kunstgalleri, og det minimalistiske uttrykket handler om å ikke måtte ta inn «all informasjon» med en gang man kommer inn, men heller få mer informasjon dersom man er på jakt etter mer dybdeinformasjon.

På dette atelierbordet kan de som skal vise og forklare hente fram de farger og stoffprøver som du er interessert i å bli bedre kjent med, og det er også en svært stilig interaktiv skjerm der man kan legge noen klosser på en plate for å vise ulike farger på bilen på skjermen, eller ulike interiørløsninger.

Jeg kan anbefale å ta en titt på IGTV-innslaget jeg laget 24/10 der jeg viser disse «klossene» i praktisk bruk.

De glatte veggene er fulle av ulike skuffer og skap der man for eksempel kan utforske hva Performance Pack inneholder, se på ulike felger, eller på ulike materialer man kan ha inne i en Polestar.

Ulike materialer og muligheter er det nok mange som ønsker å se nærmere på rent fysisk i et Poelstar Space, mens andre lett tar den beslutningen på nett.

Man kan bruke VR-briller og se bilen i ulike farger og i ulike omgivelser i 3D. Det vil jo naturlig nok ta enda noe tid før man har biler tilgjengelig for prøvekjøring, og med en statisk visning av biler kan det være kjekt å få se bilen i den fargen man vurderer i ulike omgivelser i 3D.

Det er også benker  langs noen vegger der man kan sette seg ned og tenke seg om, se på litt bilder på veggene, eller eventuelt sjekke litt priser og detaljer på nettbrettet man har tilgjengelig.

Polestar 1 skal jeg ikke si så alt for mye om her, for den har jeg skrevet en del om da jeg besøkte Polestar sitt hovedkvarter i Gøteborg i februar.
Den lages bare i 1500 eksemplarer, og blir relativt kostbar.
1 665 000 er ikke lite penger for en Grand Tourer med lite bagasjeplass og trangt baksete, men så har den også 600hk og 1000NM og går 125km elektrisk WLTP.

For de som samler på biler mistenker jeg dette kan bli en bil å vurdere, for linjene er sterkt inspirert av Volvo P1800, det er den første bilen til et nytt bilmerke, og den er nok ikke kjedelig å kjøre.

Polestar 1 blir Polestar sin eneste ladbare hybrid, alle senere Polestarmodeller blir elbiler.

I løpet av 2020 kommer man også til å få stifte nærmere bekjentskap med Polestar 3, en bil jeg mistenker man vil se har et sterkt slektskap med Volvo XC40 Recharged, så får tiden vise om jeg får rett i det.

Bilen jeg skal ta for meg mest grundig her er Polestar 2, som her vises i en utgave som er på det siste steget før selve produksjonsutgaven lages i 2020. Det betyr bare at den kan mangle enkelte funksjoner som vil være med på produksjonsmodellen.

Når en bil er på dette stadiet i utviklingen er det diverse godkjenninger og sertifiseringer som skal på plass fra en ekstern tredjepart, som for eksempel rekkevidden etter WLTP-standarden som Polestar har jobbet for å få til å bli 500km, så får vi se hva sertifiseringsorganet finner ut.

I videoklippet over her får du en svært grundig gjennomgang av Polestar 2 med produktsjefen for Polestar 2 Beatrice Simonsson. Hun viser og forklarer på svensk, så om du lurer på noe etter å ha sett videoen så bare spør i vei, så skal jeg forklare/oversette.

Og bare for å ha nevnt det, det er jo festet for bakluka hun spør meg om hva heter på norsk, ikke overgangen mellom tak og bakluke. Altså hvor bakluka er hengslet.

Meget gode seter som har elektrisk justering og minnefunksjon som standard i Polestar 2, setebeltene kan du velge farge på selv, men det er en grunn til at fargen er som den er på denne Polestar 2 med Performance Pack, for det matcher med bremsekalippere, dekkventilene, og de justerbare støtdemperne for å nevne noe.

Du kan bestille ventilerte skinnseter med kjøling, men det er ekstrautstyr, og koster 40 000.

Girspaken er et kult designelement som viser at Polestar kommer til å forlate Volvo mer og mer etterhvert som tiden går. Samtidig er det øknomisk smart å ikke designe alt for mye nytt for et helt nytt selskap, og for meg er det betryggende at de med en designer som CEO ikke «tar helt av» og lager alt nytt fra grunnen av, for da mistenker jeg de kommer til å leve lenge og vel. Når omsetningen er godt i gang får man råd til mer av det.

Førermiljøet er stilrent, og preges av en stående infotainmentskjerm som er sterkt koblet opp til Google.

Det betyr at du kan si Hei Google til denne bilen når den kommer ut fra mai 2020. I denne versjonen av bilen er det kun engelsk språk som var tilgjengelig, og har du sett videoen over her ser du at det ikke er likegyldig hvordan man sier Lillehammer på engelsk.

I baksetet er det et par ting som undrer meg, og det ene er den store klumpen i gulvet for den som sitter i midtsetet. Denne er det ganske mange elbiler som har klart å designe seg vekk fra. Blir spennende å se hvordan de har løst dette i Polestar 3.

Fastbackdesignet er kult utenpå, men jeg blir sånn ca 10 cm for lang for baksetet på grunn av det sterkt skrånende taket bak på bilen. Er man altså 174 cm eller lavere bør man kunne sitte helt uproblematisk baki her.

Så kan man naturligvis argumentere med at jeg ikke trenger å «presse hodet mitt så langt bakover», at det er en «unaturlig sittestilling» med hodet så langt bak. Jeg hevder at jeg gjerne vil ha mulighet til å hvile hodet på nakkeputen om jeg mot formodning skulle finne på å innta et baksete.

Kneplassen er helt grei i baksetet, og til høyre for knærne mine er det ett ladepunkt som de bak må dele på, og det er setevarme på yttersetene bak. ISOFIX er også forbeholdt yttersetene.

Bakpå Polestar 2 kommer det en ekstra bred sensor, slik at det ikke spiller så stor rolle hvor man «sparker» under bilen for å få opp bakluka. Denne sensoren var ikke aktiv på denne førproduksjonsutgaven.

Knappen for å åpne bakluka er plassert rett over skiltet, med andre ord langt nede. Jeg har en mistanke om at det lett kan bli noe skittent der, så det kan være kjekt å bruke nøkkel/mobil/sensorene istedenfor.

405 liters bagasjerom, men fordi bakruta blir med bakluka opp er innlasting svært enkelt i dette bagasjerommet.

Man kan se at baksetene er delt 40/60, men at man likevel har en skiluke gjennom ryggen på midtsetet.

Under gulvet har du også et rom du kan bruke til bagasje eller annet som du vil ha liggende i bilen, og de har laget et «ben» til gulvluka, litt som man har til panseret på en del biler der det er manuell åpning.

Handleposeholderen har du også tilgjengelig i bagasjerommet her i Polestar 2, noe vi kjenner fra en del nye Volvoer.

Du kan også bestille bilen med hengerfeste, og den kan trekke inntil 1500kg.

408hk og 660NM må vel kunne sies å være spennende tall for en elbil, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg gleder meg til å få teste Polestar sine biler! Kreftene er fordelt på to motorer, og du har AWD på Polestar 2.

De håper på at sertifiseringen som pågår vil gi bilen 500km WLTP-rekkevidde og at ladehastigheten måles til max 150kW, det er ihvertfall det de har jobbet for å få til med Polestar 2, og de resultat de får i egne tester.

Hva må man ut med for å bli eier av en Polestar 2 i 2020?
Grunnprisen er på kr 469 000, men da er «det meste» av utstyr allerede med.

Det du kan få av ekstrautstyr er større felger enn de 19″ som følger med, metallic lakk til kr 9 000, ventilerte skinnseter til kr 40 000, Performance pakke til kr 50 000 og hengerfeste, der er ikke prisen ferdig klarlagt enda.
Ellers er altså alt annet inkludert i den velutstyrte grunnversjonen.

Alexander Hørthe er Head of Polestar Norway, og ser frem til å kunne få fortalt folk i Norge mer om Polestar.

Det er liten tvil om at han er meget fornøyd med å ha verdens første Polestar Space i Øvre Slottsgate 7, og håper mange tar turen innom framover for å oppleve Polestar og deres biler.