Peugeot 508 GT vs Opel Insignia GSI (mars 2019)

En leser lurte på om jeg ikke kunne lage en sammenligning av 508GT og Insignia GSI, og det kan jeg jo prøve på.

Dato 08.03.2019 @ 11:30

Jeg har ikke for vane å teste biler opp mot hverandre, og har ingen planer om at det skal bli en vane heller, men for en gangs skyld kan det jo være litt artig når man har to PSA-kombier like etter hverandre.

Opel Insignia GSI ble laget før Opel ble kjøpt opp av PSA, så sånn sett er ikke likhetene alt for mange mellom de to bilene.
Det er lett å se på nøkkelen, som ikke er i PSA-format.

Vi begynner rett på – DESIGN: I utgangspunktet subjektivt

Utvendig design opplever jeg nok at 508 er hakket vassere, men det kommer litt an på hva man liker, for Insignia GSI er lett å like for alle, mens 508 kanskje våger litt mer designmessig. For meg er ihvertfall 508 den som har det mest moderne uttrykket utvendig.

SETER: for meg et svært viktig punkt.

Jeg må si at her vinner Opel, mer faste seter, bedre sidestøtte, kan komme langt nok ned i bilen. Opel kunne tålt en tanke mykere seter, og massasjen man kan få i 508 er en god del bedre enn i Opelen, men på tross av dette ville jeg sittet best over lang tid i en Opel GSI.

Når det er sagt har begge biler gode seter, men 508 sine skulle jeg personlig helst fått lenger ned i  forhold til design på frontruta.

RATT og FØRERMILJØ:

Her er Peugeot mer moderne enn Opel, men Opel har varme i ratt og et suverent head-up display som Peugeot godt kan lære litt av.

Girpadlene bakom rattet følger med rattet i Opel, mens de står fast i Peugeot, jeg foretrekker nok det siste, spesielt i svinger der du snurrer en del på rattet er det ikke så lett å «finne rett girpadle» når de flytter på seg. Selve giringen tar jeg litt senere.

Rattet, jeg er ikke helt vant med det lille rattet Peugeot bruker, jeg synes det ser mye kulere ut, men komfortmessig er nok Opel sitt vel så komfortabelt å bruke.

Brukergrensesnitt og design, der vinner Peugeot for meg, ganske klart. Oppleves som en god del nyere.

MOTOR og GIR:

Om man skal raskt opp i fart, så vinner Peugeot klart, med raske girskift med padlene, og friskere bensinmotor kontra Opel sin noe sterkere dieselmotor. Giret i Opelen innbyr ikke til kjapp akselerasjon. Litt oppe i fart kan bensinmotoren til Peugeot høres litt «masete ut», men det er mest om du har den i Sportsmodus, litt sånn «mye lyd og ikke all verden som skjer» opplevelse, mens Opelen er mer lugn i motorlyden, også i akselerasjon. Når du cruiser i 110 eller i 60 er Peugeot mest stille.

På ett område er Peugeot ekstrem, og det er på lavt forbruk! At en bensinmotor bruker vesentlig mindre enn en dieselmotor er jeg ikke vant med for å si det slik, ihvertfall ikke når begge motorene har over 200hk!

KJØREOPPLEVELSEN:

Akselerasjon, der vinner Peugeot.

Komfort, der er begge veldig gode, men det er noe mindre lyd i Peugeot, og jeg sitter mye bedre i Opelen, dermed vinner Opelen for meg, fordi det å få en perfekt sittestilling er sentralt for min opplevelse av komfort. Hadde Peugeot hatt Opel sine innstillingsmuligheter, så man kom lenger ned i bilen og fikk mer sidestøtte, så hadde Peugeot vunnet komfortbiten.

Svingete vei, der vinner Opelen, selv om begge er gode her på dumper og humper, så er Opel vassere i svingene, og nærmest ber om mer fart enn man har lov til å gi den.

LYD I ANLEGGET:

Her vinner nok Peugeot på et noe bedre detaljnivå i lyden. Begge biler har gode anlegg, men 508 sitt Focal anlegg virker klarere og mer presist på en måte.

BAGASJE:

Her er de like gode på plassen, med bakruta som blir med opp er de også praktiske begge to, men Peugeot 508GT med el-bakluke vinner på brukervennlighet når det gjelder å åpne/lukke bakluka. Opel sin er manuell, og det oppleves jo litt mindre luksus for min del. Begge kan forøvrig leveres som stasjonsvogn om man heller vil ha det.

Om jeg skulle kunne satt sammen disse to bilene, så skulle det nok blitt ganske perfekt, og nå som begge merker er i PSA er det jo lov å håpe på akkurat det.

Ett eksempel, forseter:
At Peugeot lærer litt av Opel sine seter når det kommer til fleksible innstillinger og det å komme langt nok ned, at Opel lærer av Peugeot sin mykhet og massasje.

Opel kan våge mer på designfronten, og Peugeot kan få varme i ratt og kanonbra head-up-display.

Opel har AWD, det har ikke Peugeot før den ladbare hybriden kommer.

Du skal kjøre til Spania, og må velge en av dem, hvilken velger du da?

Vel, på mange måter har jeg lyst til å velge Peugeot 508, fordi den er så kul, fordi den har så god massasje, og så deilig lyd og deilig design…

Men, Opel har for meg det beste setet og den beste sittestilling, og er så god å kjøre, at det måtte blitt Opel Insignia GSI selv om den bruker mer drivstoff.

Du må kjøpe en av disse bilene, hvilken kjøper du?

Da kommer jo bilens pris inn i bildet her, og på grunn av ekstreme avgifter på Opelen så blir den over 200 000 kroner dyrere enn 508GT, og for meg er det mye penger, så det hadde blitt en 508GT på meg.

 

Les min test av Peugeot 508GT.

Les min test av Opel Insignia GSI.