Oslo Motor Show 2022 – attraksjoner utenom det vanlige (okt 2022)

Det er ikke bare nye flotte biler man kan finne på Oslo Motor Show i år. Det er ufattelig mye annet man kan ramle borti, og OMS har i år fått besøk av en rekke forskjellige perler – hver i sin klasse. 

Her er det med andre ord noe for enhver smak, helt fra det mest spinnville til det mest nostalgiske man kan finne.

Dato 28.10.2022 @ 17:35

TEKST/FOTO/FILM: Joachim Hovde

 

Hans Vidar lager i år en egen reportasje og filmsnutt om årets bilnyheter som er presentert på OMS – sjekk gjerne ut den artikkelen for masse nytt og spennende! 

Sander kjører på med en visning av hele messeområdet, så her har du mulighet til å få vært på messen digitalt!

I år har OMS vært så heldige at bilentusiast Arne Fredly har stilt ut – det jeg vil kalle helt spinnville biler. Her snakker vi om biler i mange-millioner klassen, og som kun produseres i et fåtall. Hva snakker vi om? Vi snakker om Aston Martin Valkyrie. Prisen – i overkant av 30 millioner kroner – i Monaco.

Her snakker vi om det råeste vi finner som kan registreres på vanlige veier. Bilen er tilnærmet en F1-bil, men har fått på litt hjulbuer og diverse for å kunne bli typegodkjent og lovlig på vei. Her har du 12 sylindre i en 6.5l konstruksjon, i tillegg til et hybridsystem som gir elektrisk fremdrift i første gir samt revers, og når dette starter opp så hører man det – lang vei! Faktisk så bråker denne bilen så mye at når man kjøper bilen, så får man med to headset, og disse bør du bruke dersom du ønsker å bevare hørselen din. Totalt så yter denne bilen vanvittige 1176 hester, og med tanke på bilens vekt på kun 1200kg, så har man nesten en hest per kilo – helt vanvittig! 

Dørene på Aston Martin Valkyrie åpnes nesten som takluker, så det er nesten som man må klatre ned i bilen fremfor å sette seg inn. 

Rattet følger med i en koffert når man kjøper bilen, og klikkes på plass av sjåføren.

Man sitter trangt i Aston Martin Valkyrie – og førersetet er tilpasset eier av produsenten gjennom 3D skanning. Når dørene lukkes og man er 2 i bilen blir det riktig så intimt.

At bilen er bygget for fart er lett å se – her ser man rett inn på hjuloppheng og det hele er svært så aerodynamisk. 

Sander har tidligere tatt en litt mer detaljert titt på Aston Martin Valkyrie – ta gjerne en titt på den filmen også! 

Litt film fra Oslo Motor Show ble det også, her kan du blant annet høre Aston Martin Valkyrie med motoren på, ganske unik motorlyd.

Skulle utgaven som er godkjent for vei bli for kjedelig, så har selvsagt Aston Martin en som ikke er det og – Valkyrie AMR Pro. Og joda – Arne Fredly har også sikret seg en av disse og denne finner man også utstilt på årets messe. 

Der hvor den veigodkjente utgaven kun blir produsert i 150 eksemplarer, så blir det kun produsert 40 eksemplarer av banebilen. Her snakker vi altså om meget sjeldne biler!

I banebilen er det meste av komfortdetaljer fra den vanlige Valkyrien fjernet som for eksempel klimaanlegget. Hensikten er selvsagt å få en lettest mulig bil som går raskest mulig. Topphastigheten til banebilen er rundt 400km/t.

Aston Martin Valkyrie AMR PRO generer noe voldsomt med trykk i alle retninger, denne bilen ligger virkelig klistret til veien. Bilen kan generere inntil 3.3G sideveis og inntil 3.5G ved oppbremsing, så her blir man med andre ord trykket godt ned i setene. 

Vekt er et klart nei på slike biler, og vi ser her på lyktene at man ikke har kostet på seg noe ekstra rundt linsene. Meget kult synes jeg selv om det jo er noe nakent. 

Tøffe lykter! og mange heftige detaljer på en så voldsom banebil som dette.

Fra en av nåtidens villeste biler så beveger vi oss en god del år tilbake i tid, til det som en gang var det raskeste man kunne finne på vei. Her snakker vi om rekordbilen Wisconsin Special. 

Bilen ble bygget av nordmannen Sigurd Haugdahl og to kamerater i Florida, USA. Bilen er en Land Speed Record-bil, og dette handler enkelt og greit om verdens raskeste bil og verdens raskeste bilsjåfør. Her snakker vi enkelt og greit om bilhistorie, også sett med norske øyne! 

Sigurd drev med racing i mange år, og vant en mengde med løp, både på motorsykkel og bil. 

I 1920 bestemte han seg for å bygge sin egen bil med sikte på å sette rekorder. Han tok utgangspunkt i en 6 sylindret flymotor fra Wisconsin på 13.7 liter som yter 250hk.

Bilen ble laget så aerodynamisk som mulig og den er faktisk kun en halv meter bred. Etter flere testrunder ble sidene på bilen tettet slik at man oppnådde enda bedre aerodynamikk. Her er det kun plass til en person, og her er det virkelig trangt! 

I 1922 var dagen kommet for rekordforsøket til Sigurd, og etter flere forsøk ble det satt ny verdensrekord med en topphastighet på utrolige 290km/t.

Er du Elvis-fan så er OMS i år virkelig noe for deg. I år var nemlig bilen Elvis eide mens han tjenestegjorde i Tyskland utstilt. Bilen er en BMW 507 og ble overlevert til «the King» i 1958.

Bilen er i dag tilbake i BMW`s eie, og er en av de aller mest verdifulle bilene BMW har i sin klassiske utstilling i Munchen. Prislappen på bilen og restaureringen tilbake til den standen vi ser her er på svimlende 180 millioner kroner. 

Bilen har en 3.2liter V8-motor på 150hk. Den ble kun produsert i 254 eksemplarer, så også her viser OMS frem noe svært sjeldent! 

Bilen har en toppfart på rundt 200km/t og gjør 0-100km/t på 11.2 sekunder. 

Det meste på BMW 507 er i håndlaget aluminium, og produksjonen var veldig komplisert og dyr. BMW tapte så mye penger på hver bil de produserte av denne typen at hele selskapet holdt på å gå dukken.

Bilen er i utrolig god stand og er virkelig ett syn for øyet. Detaljnivået er helt utrolig, og det er lett å skjønne hvorfor Elvis ønsket seg denne bilen.

BMW 507 er en kabriolet, den har såkalt «soft-top» som enkelt opp eller ned, alt etter hva været tilsier. Jeg aner at Elvis foretrakk å cruise rundt i denne bilen med taket nede. 

I mengden av alle godsaker på årets bilmesse fant jeg også en skikkelig skatt – BMW 2800 GTS Coupè Frua. 

Denne finnes det kun èn av i verden, så her snakker vi virkelig om en sjelden bil. Føles ganske så surrealistisk å stå ved siden av noe så sjeldent og nostalgisk! 

Bilen ble designet av Pietro Frua, en designer som BMW fikk med på laget da de kjøpte ut produsenten Glas. Samarbeidet med Frua var ikke særlig vellykket, derfor ble det kun med denne ene bilen i dette ene eksemplaret. At frua var god på design er det absolutt ingen tvil om! 

Bilen er restaurert i nyere tid, og fremstår som svært så lekker! Det er fristende å ta seg en tur inn i BMW 2800 GTS Coupè Frua, men det tror jeg ikke hadde vært veldig populært.

Utrolig moro med Oslo Motor Show der man kan få oppleve klenodier og sjeldenheter som man ikke får oppleve andre plasser!