Nytt prosjekt – familiefrakter

BMW’en må selges, ny familiefrakter må skaffes.

Dato 29.08.2014 @ 10:00

I løpet av sommerferien fant vi ut noe litt kjipt, Lånekassen har en regel som sier at om man har studert i 8 år med lån fra dem i ditt liv, så får du ikke låne mer. Selv om du har utdannet deg til et yrke der du finner ut at helsen ikke hadde godt av at du jobbet, etter en del år i arbeidslivet, og må utdanne deg til en annen jobb. I Norge må slikt gå via NAV, ellers får du ikke lån/noe støtte…

Dette betyr at vi må selge vår kjære BMW 525 XDA, så den holder vi på å ordne med på EU-kontroll, skifte bremser og gjøre den klar til neste glade eier, hvem nå det måtte bli.
Man får nemlig ikke lov til å refinansiere bil-lån for å gjøre seg ferdig med utdanning. For å få ned månedsbeløpet må vi selge bilen og kjøpe ny – fyzzy logic i mitt hode.

Når vi først må ha en ny bil er det jo like greit at vi finner en som gjør at våre 3 barn på 9, 5 og snart 2 får bedre plass i baksetet, og det er grunnen for at vi er på jakt etter en «familiefrakter». Hvordan definerer jeg en familiefrakter? Det handler om plass, og da spesielt plassen i baksetet. Vår 9 år gamle sønn har ytret et ønske om 7-seter fordi han gjerne vil slippe å sitte mellom sine søstre sånn en gang innimellom, så får vi se om han får sitt ønske oppfylt. Han skal ihvertfall slippe å sitte like tett mellom de to søstrene i sine respektive barneseter.


3 separate seter i baksetet er mitt «krav» til vår neste bil, og det midterste skal ikke være smalt (noe det er i de aller fleste biler), samt at det ikke skal være en stor klump i midten man må ha bena på, eller på sidene av (som de fleste biler har).

Nå i første omgang har jeg prøvekjørt Citroën Berlingo Multispace, Citroën C4 Picasso og Peugeot 5008. Bakgrunnen for dette er at de prismessig er mulig å få tak i relativt nye til under 400 000. Dermed faller for eksempel VW Sharan, Chrystler Grand Voyager og Mercedes R-klasse raskt utenfor når bilen helst ikke skal være over 1 år gammel. Ford Galaxy og Ford S-Max er jeg noe skeptisk til på bakgrunn av kollegers erfaringer. Toyota har Prius + Seven og en sjuseter av Verso som jeg må titte litt på.

Så fremover blir det nok litt prøvekjøringer av familiefraktere, samt en og annen som ikke er familiefrakter, for moro skyld, og el-biler for å følge utviklingen i markedet her.