Foto: Lexus
En kompakt suv som vi har testet før, da heter den UX 250h, som elbil er navnet 300e.
En UX 300e er en ombygget bil fra hybriden 250h, en elbil som er laget som dedikert elbil fra grunnen av er underveis, og prototypen på dette ble vist på Tokyo Motorshow, men ingen har noe konkret informasjon om når den kan bli klar for salg.
Foto: Lexus
UX 300e lades med ChaDeMo plugg, og det har den fordi det er «den japanske standard» – max ladehastighet er 50kW, og batteriet er på 54,3 kWt. Hjemmelading på opp til 6,6 kW.
Rekkevidden er ikke målt til WLTP enda, men NEDC er klart og den er på 400km, så får vi se hva den virkelige rekkevidden blir når vi får testet bilen til våren. Leveringer starter i fjerde kvartal 2020, og Lexus kan garantere at de første 1000 som bestiller får bil i 2020. Bestille bilen kan du gjøre allerede i dag, 22/11 fra kl 10.
Depositumet er på kr 5 000, og det får du tilbake om du ombestemmer deg, og ikke bestiller bilen etter du har reservert den på nettsidene til Lexus.
Espen Olsen hos Lexus Norge delte ivrig og spent informasjon om den nye elbilen til pressen som var til stede i Oslo.
Rune Brath er leder i Lexus Norge for elektrifiserte biler som kan lades, og kunne presentere bilens tekniske spesifikasjoner.
Bilen leveres med app som det ikke skal kreves noen form for betaling for å bruke i framtiden, her kan man se ladestatus.
Noe kan oppdateres i bilen over the air, som for eksempel navigasjon, rent teknisk i bilen så vil Lexus helst at det skal skje i kontrollerte former når bilen er inne på service.
Android Auto og Apple Car play får man også til denne bilen.
UX, NX og ES eiere vil få gratis oppgradert infotainment hos sin Lexusforhandler, slik at de også kan få Android Auto, Apple Car Play og Over The Air oppdatering av kart til navigasjonen.
Det man forventer å oppleve når man handler en Lexus skal man også oppleve å få når man kjøper en elbil, det vil si klasseledende på service og brukeropplevelse.
UX 300e kommer ikke med varmepumpe, men et system som ingeniørene hos Lexus mener er mer effektivt.
Det blir luftavkjøling av batterier, og ganske så normal grill på bilen (ikke flat plast).
Komfortnivået i UX 300e er enda bedre enn i UX 250h, og tro meg, det er knallbra, så er du på jakt etter en komfortabel elbil bør du nok vurdere denne.
Motoren er på 204hk, og gir deg 300 NM. 0-100 går unna på 7,5 sekunder og toppfarten er på 160km/t.
Når man bygger om en hybrid til en elbil er det noe som forsvinner ut, og noe som kommer inn, og på bildet over ser man at det blir en god del mer vekt under bilen, noe som gir bilen det lave tyngdepunktet.
Bilen leveres med framhjulstrekk, og bakkeklaringen er på 140mm (UX 250h har 160mm)
Sammenlignet med Comfort for hybriden mangler Comfort for elbilen varme i seter, ikke automatisk nedblendbart bakspeil, og elbilen kan ikke ha henger. Så var det prisen da, den starter på kr 359 000 (eks frakt/lev).
Premium har ganske mye mer utstyr, og starter på kr 398 900, og Luxury har alt og starter på 444 900.
Så er det litt større alufelg og soltak man eventuelt kan bestille som ekstrautstyr til Premium og Luxury.
Foto: Lexus
Lexus vil også tilby sine kunder hjemmeladere om man ikke har dette fra før. De vil også sørge for suveren byggekvalitet og den gode kundeservice som de har vunnet priser for 8 år på rad hos sine 11 forhandlere i Norge.
Både bagasjeromsplassen og bakseteplassen har økt fra UX250h.
Bagasjerommet rommer nå 367 liter (+47 liter) opp til bakseteryggen, og opp til taket snakker vi 486 liters plass i bagasjerommet.
Foto: Lexus
Jeg gleder meg til å få teste denne elbilen fra Lexus når det blir mulig en gang i løpet av våren!