Test av Lexus UX 250h F Sport S Sun (april 2019)

Jeg har fått noen dager med Lexus sin nye lille SUV, og det ble et svært så trivelig bekjentskap!

Dato 03.05.2019 @ 11:13

Noe av grunnen til at Lexus har fått mye oppmerksomhet rundt sin UX er prisen, som starter på 398 700 for rimeligste versjon, en 2wd med Comfort utstyrsnivå.

Vil du ha AWD starter prisen på 440 400.

UX er nesten 4,5 meter lang, og 1,84 meter bred, og stikker 1,54 meter opp fra bakken. Med det er UX minste SUV fra Lexus.

Nå testet ikke jeg den rimeligste versjonen, men den dyreste varianten, som heter F Sport S Sun, med soltak, AWD og ellers alt av utstyr man kan få til en Lexus UX.

Listen over tilgjengelig ekstrautstyr begrenser seg til tilhengerfeste, metallic lakk og vinterhjul.

Testbilen koster 604 000.

Veldig få er likegyldige til Lexus sitt designspråk, og jeg forstår de som mener det blir «litt mye».

Personlig er jeg litt mer glad i fronten og siden enn bak, men totalt sett synes jeg bilen er stilig, og jeg har begynt å venne meg til at hjulbuer på SUV’er nå skal ha «flat topp».

Det avlange lyset bak på bilen er ganske kult på kvelden.

Man vil se forskjell på utstyrsnivåene i grillen også, for den sorte mesh nettingen er forbeholdt F Sport.

Lyden i bilen er stort sett stillhet, bortsett fra i 110 på grov norsk asfalt, men det er en utfordring som de fleste biler får utfordringer med å takle lydløst.

Lyden ved akselerasjon i kjøremodus Sport + minner meg om bilspill, og oppleves ganske artig selv om bilen ikke har en ekstrem akselerasjon. I AWD utgaven snakker vi 8,7 sekunder fra 0-100.

I filmklippet over er det med en liten akselerasjons-sekvens, så får du se om lyden minner deg om bilspill eller ikke, moro var det ihvertfall i hverdagen. I videoklippet er det Sport + bilen kjører med under akselerasjonen.

Jeg sitter i en del bilseter, og disse F Sport setene i skinn var direkte nydelige å sitte i. Neida, du kan ikke forlenge sitteputen eller justere klemming for lår eller side, eller sette på noe massasje, men likevel, ryggen og baken har sjelden hatt det så godt som her selv etter mange timer på veien!

Selv synes jeg setene er lekre å se på også.

Når du tar på setebeltet eller starter bilen, så glir setet og rattet i lagret posisjon, og du er klar for å kjøre.

Rattet har en helt perfekt hardhet/mykhet, og er svært godt å holde i på langtur og korte turer.
Veldig glad for at de her har fått alt av cruise på en plass, og at de har valgt å ha dette på rattet, på høyre side.

Girspaken er også deilig og lekker, og sånt blir jeg veldig glad av.

Så får det heller våge seg at jeg synes infotainmentsystemet har noe å gå på når det kommer til logikk og brukervennlighet.

EV-symbolet dukker opp når bensinmotoren ikke er i gang, og det kan dukke opp på motorvei og på landevei så vel som ved parkering. Det at bilen er en selvladende hybrid gjør at bensinforbruket er ganske trivelig. Strekningen Grimstad – Porsgrunn er en strekning der de fleste biler får lavt forbruk, og denne klarte distansen med 0,5 liter per mil. Strekningen videre går forbruket alltid opp for alle biler på grunn av motorvei med høy hastighet, så vel framme i Drammen landet forbruket på 0,57 liter på mila på hele turen.

Forbruket er alltid veldig avhengig av hvordan gassfoten behandler gasspedalen, og med de fleste biler kan man spare mye drivstoff eller elektrisitet på å ha en forsiktig gassfot.

Testbilen har AWD, men i pluss 20 grader på Sørlandet fikk jeg ikke akkurat testet ut hvordan det opplevdes.
Om du velger bilen med 2WD for å spare noen kroner så er det jo greit å vite om at det er Comfort og Premium med sine ulike utstyrsgrader som er tilgjengelig. For å få F Sport må du ha AWD.

Jeg fikk litt overraskende teste baksetet etter jeg hadde levert bilen tilbake, fordi bussen gikk sjelden, og fordi neste test skulle starte rett etterpå. Der var sjåføren kortere enn meg, og jeg satt komfortabelt i baksetet.

Men når jeg tester bakseter er forsetet stilt inn på meg selv, og da slet jeg noe mer baki her.

Bakom meg selv får ikke knærne skikkelig plass, men som nevnt fungerte det bra med en kortere sjåfør enn meg selv.

Noe spiss knevinkel gjør at baksetet ikke egner seg best for meg på langtur.

Med det forsetet bilen har skjønner jeg ikke helt hvem som skulle fått meg til å sitte bak på langtur.

Hodet får litt akkurat plass, det er ikke gnudd oppi taket, men kjenner at håret er oppi.

De som sitter bak har god tilgang på luft, og de har også et par USB-porter tilgjengelig.

Skal du velge deg en UX må du være forberedt på å leve greit med litt lite bagasjeplass. I 2wd versjonen har man 320 liter til rådighet, mens i AWD-versjonen som jeg testet er det 283 liter bagasjeplass.
Her bør man pakke smart for å utnytte plassen, og akkurat et slikt bagasjerom passer ikke for alle.

Det er plass til litt småplukk under gulvet når du har AWD, og noe mer plass under gulvet når du har 2WD.

Du kan ha hengerfeste bakpå en UX, men du kan ikke dra med deg så veldig mye, ettersom den max kan dra 750kg. Så noe båt på henger bør det ikke bli bakom en UX.

Nå markedsføres bilen også som en Urban Explorer, og ikke som en arbeidshest.

Lexus UX har en CVT automatkasse, og jeg vet at det er en del som sliter med slike kasser, men før du kaster din dom over den kan det være en idé å prøve den ut.

Her jobber den sammen med en bensinmotor på 146hk og en elektrisk motor på 109hk. Man kan ikke bare plusse sammen de to og tenke at bilen har 255hk, det blir feil, men systemeffekten er på 177hk.

Min opplevelse av motoren er at den ikke er kruttsterk, men frisk nok til at det er meget trivelig også å trykke litt hardt på gasspedalen innimellom.

Når jeg kom ut fra kontoret, og gledet meg til å sette meg inn i UX’en, i det knallgode setet, alt det deilige skinnet i interiøret, godlyden fra Mark & Levinson anlegget, og bare ha det bra, ja da ble det ganske trist å levere bilen fra seg igjen.

Takk til Lexus Norge for lånet av Lexus UX!