Minitest av Citroën C3 Shine (des 2018)

Mobile kjører leasingtilbud på C3 Shine, så da ville jeg se hva man kan få av bil for pengene.

Dato 12.12.2018 @ 13:26

Citroën C3 er ikke så stor, men den er nesten overraskende komfortabel, og velutstyrt sammenlignet med de andre leasingtilbudene jeg har kikket på i det siste, som Toyota Aygo og Fiat Tipo.

Når man skal se på leasingtilbud er det en del man skal få med seg.
Innskudd: 19 900,-
Etableringsgebyr: 3 957,-
Månedsbeløp (få med termingebyret): 1890 + 106
Månedsbeløpet baserer seg som oftest på en flytende rente som kan endres i leasingperioden: 3,95%
Antall måneder med leasing: 36 (tilsvarer 3 år)
Kjørelengde i leasingavtalen: 36 000 km = 12 000 km  i året
Er vinterdekk inkludert?: Nei – de kan man jo sånn sett kjøpe der man vil, ev øke månedsbeløpet med kr 250.

Sum for 3 år og 36 000 km inkl vinterhjul = 104 713

Totalsummen her er noen tusenlapper over de aller rimeligste tilbudene jeg har sett på, men her får du også mer bil og utstyr for pengene.
Som jeg har nevt i tidligere leasingartikler er dette tilbud der det er et begrenset antall biler, og en begrenset tidsperiode for tilbudet.
Dette tilbudet her finner du hos Mobile sine forhandlere av Citroën fram til de er tom for biler, eller eventuelt til 31/12-18.

Ettersom jeg bor på Sørlandet har jeg lånt denne bilen hos Mobile i Sørlandsparken som er forhandler av Citroën og Honda.

Litt mer om selve bilen, C3 Shine (tidligere Exclusive før WLTP) har utstyr som cruisekontroll og ryggekamera, samt fin infotainmentskjerm, og helt brukbar lyd. En del av de andre billige leasingbilene har ganske dårlig lyd i sine anlegg. Utseendemessig vil jeg si den er kul, funky og søt.

Utstyrsnivå Live og Feel ligger under toppmodellen Shine som dette tilbudet gjelder for.

82hk bensinmotor med manuell kasse kan byttes ut med automat og 110hk eller 120hk, men da beveger du deg utenfor leasingtilbudet som gjelder 82hk manuell.
Den skal ikke beskyldes for å være veldig sprek, men den duger fint, og har overraskende rolig gange i motorveihastighet i 5. gir som er høyeste gir.
Den krever litt tilvenning før du kjører skikkelig komfortabelt med den, jeg trengte vel ca 10 minuter før vi ble gode venner.

Jeg må innrømme at mine forventninger til setekomfort ikke steg i taket av å se dem. Manuell innstilling av høyde med spak, og ryggvinkel med hjul, og lengde med metallstangen litt nede foran setet.
Etter noen kilometer måtte jeg konstantere at setene var overraskende komfortable. Jeg kjørte ikke veldig langt, og skal ikke uttale meg om langturskomforten, men har en mistanke om at den er god den også.

Kult dørhåndtak, stilige luftventiler og tøft ratt som også er godt å holde i. Fin infotainmentskjerm der det er enkelt å koble til mobil, og å høre på radio.

Touchskjermen har litt matt finish, noe som gjør at fingermerker ikke skriker mot deg. Her er jeg inne i menyen man får fram om man trykker på bilen helt nede til høyre i ytterkanten.

Klima-anlegg av det automatiske slaget er det her, og auto har 3 ulike nivåer, soft, normal og heavy.

Jeg har sett en del ryggekameraløsninger med klarere bilder, men dette er helt klart brukbart, og ikke minst nyttig supplement i en ryggesituasjon.

Navigasjon var ikke inkludert her, men har du en smartmobil og en USB-kabel har du etter all sannsynlighet navigasjon via den i infotainmentskjermen.

Under klima-hurtigknappene finner du 12v, AUX og USB plugg, samt en plass å legge mobilen like over.
Giret opplever jeg som litt ullent, har opplevd mer direkte og presise girspaker. De 5 girene fungerer godt, og den blir ikke masete i motorlyden på motorvei i 100 km/t.

På motorveien er det veldig kjekt at bilen har cruisekontroll, selv om den ikke er adaptiv. Knappene finner du bakom rattet på venstre side.

Joysticken for å justere speil liker jeg bedre å ha tilgang på i døra enn inne ved rattstammen på venstre side av rattet.
Når den er der må jeg bøye meg fram for å gjøre justeringer, så sette meg tilbake for å se i speilene om det ble bra… blir litt fram og tilbake før man er fornøyd.

Her er det også en knapp for å slå på filskiftvarsler, samt vribryter for å justere lys.

Bakseter har du også, yttersetene har ISOFIX til barneseter, men får jeg plass bak meg selv?

Vel, det er et definisjonsspørsmål, for jeg klarte jo å skvise meg inn og lukke døra, men å påstå at jeg har plass bak meg selv i forsetet blir likevel å ta i litt synes jeg.

Hodet mitt går rimelig greit og solid oppi taket, så selv med en meget kort sjåfør vil jeg slite med å få plass i dette baksetet.
Er du 175cm eller kortere bør baksetet være et helt ok sted å sitte.

Bilen er under 4 meter lang, men har likevel plass til 300 liter med bagasje baki bagasjerommet.

Under bagasjeromsgulvet er det også litt plass, til reservedekk om du vil ha det, eller ev til andre ting.

Takk til Mobile Sørlandsparken for lånet av bilen, et godt utstyrt, komfortabelt, kult og billig alternativ i dagens leasingmarked.