Mazda CX-5 optimum 100-års jubileumsutgave (apr 2021)

Vi fikk teste den nylige oppdaterte CX-5 med 10,25″ display og nylig oppdatert infotainment system!

Dato 19.04.2021 @ 15:10

Denne uken fikk vi teste CX-5 med oppdaterte skjermer/infotainment system og interiørdesign. Dette er en av 25 jubileumsutgaver av denne bilen som kom til Norge.
Jeg kommer senere tilbake til hva det innebærer, men noe av du først legger merke til av den er den perlehvite lakken!

Testbilen som vi kjørte er en «optimum» utgave med en 2,5L bensinmotor på 194hk koblet til en 6 trinns automat girkasse.

En bonus på dette er firehjuls-trekken. Selv om det ikke vare føre for å teste det på Sørlandet er det uansett godt å vite at det er der!

 

Før vi jobber oss inn i bilen og ikke minst med litt inntrykk av bilen kan vi prate om motoren. I en verden full av hybrider og Elbiler er det hyggelig med en stor bensin motor en gang i blant. Selv om Mazda har valgt en slik motor i bilen så er forbruket ganske så trivelig! Vi kommer videre inn på det senere i testen.

Dersom du ønsker nye CX-5 som en hybrid så er ikke det mulig for øyeblikket. Det er andre motoralternativet du kan velge. Det er blant annet en Skyactive 2.0L bensin motor på 165hk, en 2.2L diesel utgave på 184 hk. Her kan du delvis fritt velge motor med eller uten firehjulstrekk. Dersom du ønsker 2.5L bensin så kan du kun få den med firehjulstrekk.

 

Du har trolig sett en CX-5 kjøre på veien. Det er en kjent favoritt på veien blant mange, men den er ganske anonym i forhold til andre suver på markedet. Det var først da jeg satt bak rattet at jeg merket hvor mange som hadde en CX-5.

2021 modellen har ikke forandret seg så mye på utsiden. Den beholder de karakteristiske trekkene med den runde bakenden og den store og en ganske så aggressiv grill i fronten.

En ting som pekte seg ut i den uken vi hadde denne bilen var dimensjonene. For selv om bilen er 4550 mm lang, 1842 mm bred og 1680 mm høy så er dette en bil som virkelig har vist seg å være en drøm på veien, samtidig som den var veldig lett å kjøre midt i byen.

For å sette størrelsen i perspektiv, så er nye CX-5 noen få millimeter mindre i alle kanten enn den nye Toyota Rav4 plugin hybrid, En bil du kan lese mer om her.

 

Innvendig blir du møtt av et interiør som flere som fikk se bilen ble virkelig imponert av. Det redesignet interiøret har fått et mer moderne og ikke minst et mer luksuriøst preg over seg. Alle overflater er dekket av skinn og er myke og gode.

Du blir i midlertidig møtt med noen interessant valg når det kommer til plassering av hvitt skinn, men det bringer det hele sammen i en fantastisk pakke.

 

Hvordan er førermiljøet?

Fra førersetet har du god oversikt over alt. Du setter deg litt opp i bilen, noe som gir deg følelsen over at denne bilen er stor , men også veldig oversiktlig. Noe som Mazda har klart når det kommer til å parkere bilen. Du får en følelse at det er en mindre bil når du kjører den i trange gater eller parkeringshus enn den virkelig er. Det kan høres ganske rart ut at en bil kan være stor og liten samtidig, men her har Mazda klart og få til den perfekte blandingen.

Rattet er også viktig å påpeke. Her har du et ratt som minner meg om rattet i en MX-5, altså sportsbilen. Det er i midlertidig mykere enn i MX-5, men fortsatt fast og godt å holde i. Igjen så forsterker dette Premiums følelsen som du får av denne bilen.

Nytt på cx-5 er både det 10,25″ displayet i midten, og infotainment systemet. Dette innebærer også Apple carplay, men dessverre har jeg ikke Apple. Dermed var ikke dette noe jeg fikk testet.

Selve displayet er minimalistisk, men veldig pent gjennomført. Alt er lett tilgjengelig og det er lett og forstå seg på systemet.

På bildet ser vi ryggekameraet. Dette er et av de bedre ryggekameraene som jeg har vært borti! Her er alt klart og tydelig, samtidig som det du ser på ryggekameraet er så langt unna som du det faktisk er. Super for de gangene du må lukeparke eller rygge.

Videre i bilen fra fører posisjonen finner vi instrumentpanelet. Her blir du møtt av et del-digitalt display med et minimalistisk design. Målerne for temperatur, turtall og drivstoff er analogi, mens displayet for fart og annen informasjon er digitalt.

En spesiell detalj her er en liten knapp øverst til venstre der du kan «dimme» eller skru av lyset i instrumentpanelet. Dette er super for deg som er lys-sensitiv på kvelden da displayet kan oppleves som relativt skarpt på kvelden.

 

Som nevnt tidligere så er forbruket på denne bilen ganske så hyggelig.

Vi tilbrakte mye tid på motorvei både mellom Asker og Arendal, men vi var noen turer til Kristiansand også.

Da vi hentet bilen og kjørte den fra Asker til Arendal kom forbruket på 0,74 L/mil. Da var det mellom 2 og 6 plussgrader, samt cruisekontrollen på den aktuelle fartsgrensen.

Videre samme kveld gikk turen til Kristiansand fra Arendal via E18. Her med 4 plussgrader utenfor og med cruisekontrollen på de respekterte fartsgrensene så fikk vi et resultat på 0,7 L/mil. Dette var noe som i midlertidig ble samme resultat da jeg leverte bilen og kjørte fra Arendal til Asker. Den gangen var det mellom 5-7 plussgrader.

Totalt gjennom hele uken med bykjøring og lengre turer fikk jeg et totalt forbruk på 0,9 L/mil. Dette skyldes mye start/stopp i byen.

 

En sentral del av en hver bil er førersetet. Og her er meningene mange og delt.

Det første du legger merke til er at de ser utrolig behagelige ut. Noe som helt klart stemmer. Vi kommer videre til justeringene på setet. Men her har du et sete som er helt klart designet for noen med smalere bakende enn meg. Du merker spesielt i svinger at det ikke er så behagelig i lengden. På motorveien for eksempel merker du ikke dette så da er ikke de smale sideputene et problem.

Setet både på passasjer og førersiden er elektriske. Førersetet har minne i setene samt korsryggstøtte.

Den kan kun justeres inn og ut, og ikke opp og ned.

Testbilen var utstyrt med både varmede og kjølene forseter. Dette er utrolig digg på varme sommerdager!

Baksetene får en del av luksusen, men de får kun varme i setene.

 

Andre detaljer som jeg merket meg i løpet av uken med nye Cx-5 var det minimalistiske headup displayet. Her får du den informasjonen du vil ha og intet mer.

Perfekt i min mening da i andre bilen gir de deg ofte for mye informasjon, og du kan lett bli distrahert på grunn av det.

 

Underkjøring så kan det også hende du må bytte en sang eller en radiostasjon. dersom du ikke vil gjøre det på rattet så har Mazda plassert kontrollene veldig lett tilgjengelig for sjåføren. Knappene er så smått forskjellige med ulik høyde så etter to tre ganger har du dreisen på det og du kan finne frem til det du trenger uten og flytte blikket fra veien, genialt!

 

Girspaken er kanskje ikke det mest spennende, men for meg så er en skikkelig girspak godt velkommen. I Mazdaen er det intet unntak. Girspaken er behagelig å holde i, samt den er lett å bruke.

Du kan også dytte girspaken til venstre for D, og da styrer du selv giringen. Enten via girspaken eller vie F1 style giret bak rattet.

Girene bak rattet er viktig og påpeke at de står ikke i veien for hverdagslig kjøring. De er et morsomt alternativ dersom du ønsker og styre over giringen selv.

Dersom du bestemmer over girene selv vil du bli positivt overasket. Her er girene raske, presise og ikke minst så gir de sjåføren en god følelse under giring som gjør at det blir rett og slett gøy å gire!

En knapp som er vesentlig i denne bilen er «sport» knappen.

Når du trykker på denne så vil den gjøre blant annet gass-responsen raskere, og dermed blir det enda litt gøyere å kjøre.

 

Foto: Hans Vidar Levinsen

Baksetene i cx-5’en er noe som kommer til å falle i smak for de som skulle sitte der.

Selve setene er komfortable, men noe faste. Det er i midler tidig ikke noe problem å sitte her på en langtur med fullstappet bil. Selve delen du sitter på føles bredere ut enn setene i front.

I midkonsollen bak finner du et lite oppbevaringsrom, hvor det også er to USB porter. Perfekt for en lengre biltur for de i baksetene.

 

Beinplassen i baksetet var rett og slett fenomenalt. Med setet slik jeg på 180cm har det var det masse plass til knærne.

Her kan et fullvoksent menneske sitte komfortalt.

 

Det høye innsteget inn i bilen gjør at du kan sitte med beinene i en tilnærmet 90* vinkel. Dette igjen gjør at baksetene i bilen er et veldig hyggelig sted å befinne seg i.

Takplassen er også noe som er viktig og nevne seg. Den er bare rett og slett kjempe bra! du har masse plass. Så her kan du sitte komfortabelt i baksete med en stor hatt dersom du måtte ønske det.

For å se nærmere så kan du sjekke ut videoen under:

Link til video på youtube

 

Foto: Hans Vidar Levinsen

Bagasjerommet er både dypt og høyt.

Totalt er bagasjerommet på 506 L med setene oppe, og med 1620L når setene er nede. Dette kombinert med mulighetene for tilhengerfeste og takstativ.

tilhengerfeste er ekstrautstyr med en pris fra 11 657 kr, og da får du muligheten til å dra (inntil) 2100 kg.

Baksetene kan legges ned i en 40, 20, 40 konfigurasjon. Dette kan gjøres enkel med små handtak på høyre og venstre side av bagasjerommet.

Alt dette gjør dette til en bil jeg gledelig hadde tatt på en norgesferie for eksempel!

 

Dersom du skulle ønske å kjøpe en slik CX-5 som vi testet, så har denne en pris på ca 570 000 kr. Her er det meste standardutstyr da vi kjører optimum utgaven, samtidig som testbilen hadde 100th Anniversary pack.

Innstegsmodellen starter på 422 600 kr, Da får du «vision». Det finnes også «optimum signature» så kommer «Optimum», og på toppen finner vi «ignite edition», Der er startprisen på 578 900kr.

 

Jeg har nevnt at denne bilen har 100 års jubileum pakken, dette er en pakke som har blitt lansert i forbindelse med Mazda sitt 100-års jubileum.

Dersom du får tak i en av de 25 bilene som kom til Norge med denne pakken får du blant annet «snow flake white pearl metalic» eksteriør lakk, som er fremhevet med det burgunder interiøret.

Du får også unik dekor på dashbordet, «100th Anniversary» i hodestøtten, på mattene i bil og på hjulkapslene til bilen.

Det medfølger også en liten miniatyrbil av bilen din, og en fotobok om Mazda sin historie.

 

Hvordan er den å kjøre?

Jo dette er en bil som rett og slett er helt fantastisk å kjøre. Det er på ingen måte en sportsbil, men for lengre turer så er den en rett og slett en skikkelig god bil.

Den ligger godt på veien, du har god oversikt på veien, du har god sikt bak og til sidene. Dersom du må gasse på litt så har den mer enn nok krefter til å flytte deg fremover i et godt tempo.

Alle flatene som du lener albuen på for eksempel er dekket i skinn så de er gode og myke. Du får et preg at dette er en bil som koster mer enn det den gjør!

Dette var en bil som falt veldig godt i smak hos de som passasjer i bilen.

 

Noe som er greit å merke seg er LED lysene rundt bilen. De lyser veldig godt opp veien, men de automatiske fjernlysene har Mazda litt de kan jobbe med videre. Det er andre biler vi har testet som er bedre på akkurat det området der.

Hvem er denne bilen for?

Dette er en bil for deg som vil ha en utrolig flott bil med en veldig god både kjørekomfort, og eksklusiv følelse, men samtidig ønsker å være litt anonym. Dette er ikke en bil som du ikke vil stikke deg for mye ut med.

Med en CX-5 vil du også ha en bil som kan dekke behovet ditt for en bil uansett hvilket stadiet av livet du er i. Har du små barn? da har de masse plass, og det samme om du har store barn. Her har du en veldig undervurdert familiebil i min mening.

 

Takk til Mazda Norge for lån av bil!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: