Test av Toyota RAV4 plug-in hybrid (des 2020)

Vi hadde noen dager med Toyota RAV4 plug-in hybrid, og fant litt ut av praktisk elektrisk rekkevidde, forbruk med tomt batteri og langturegenskaper.

Dato 01.12.2020 @ 16:53

Fordi vi har testet denne ladbare hybriden før, og vist fram hele bilen da, så gjentar vi ikke alt av praktiske saker og ting i denne testen.

Her ser vi mer på opplevelsen på langtur, i terreng, forbruk med ladet batteri og med tomt batteri, samt elektrisk rekkevidde for å nevne noe.

Dersom noen sier at de har testet bilen i terrenget, og legger ved et bilde som over, så ser det ganske vilt ut.

Dette er bilen i eksakt samme posisjon, på samme «hyttevei», for å vise at vi ikke har testet bilen i ekstremt komplisert terreng, men en hovedutfordring er løst underlag, og her er frekommeligheten god. Vi satser på å teste AWD-egenskapene mer når det kommer noe hvitt på bakken.

Uansett er det nyttig med den gode bakkeklaringen dersom du vet at du har en hyttevei som er et stykke unna asfalt.

Første langtur gikk fra Drammen til Grimstad på motorveien. Noe av det første som slo oss var komforten i bilens understell og seter.
Et nivå av komfort man ikke før har kjent i en RAV4, før denne nye versjonen av RAV4 dukket opp, i første omgang som vanlig hybrid, og nå som ladbar hybrid.

Vi testet toppmodellen, Executive Bi-Tone Panorama som starter på kr 611 500 i skrivende stund. Som vi har merket i 2020 så er ikke bilpriser helt stabile når den norske krona er ustabil.

Denne har deilig utstyr som head-up display, kjøling og varme i skinnsetene som er elektrisk justerbare og har minnefunksjon. Ladeplate til mobilen og Apple CarPlay når du kobler mobilen til med USB-kabel. Deilig anlegg fra JBL som gjør at den ellers så stille kupéen fylles med deilig lyd fra det du ønsker å lytte til.

Vel framme på Sørlandet foretok vi en del tester i faste løyper vi har her, og den mange lurer på er elektrisk rekkevidde.

Den ladbare hybriden lover 75km elektrisk rekkevidde ut fra WLTP-målinger, men det skal gjerne være varmt og sommer for at WLTP-rekkevidden skal kunne oppnås.

Vår testløype for ladbare hybrider går på veier med 50-70 km/t hastighet, en del rundkjøringer og en del oppover og nedover, og alle ladbare hybrider vi tester kjøres i eksakt samme løype.

På sommerdekk, tørre veier og pluss 16 grader kom vi 89,9km elektrisk med denne testbilen, det er en god del lenger enn de 75km WLTP-målinger tilsier, og det handler nok her mye om Toyota sine mange års erfaring med hybrider og regenerering av energi fra nedoverbakker og bremsing.

Med nytømt batteri kjørte vi en forbrukstest fra IKEA i Sørlandsparken til Grimstad, en strekning med 100 km/t i litt over 30km.

Vi la cruisekontrollen i 100 km/t og fikk da et snittforbruk på 0,50 liter på mila.

Ladetiden hjemme vil variere ut fra hvor god ladeboks du har, bilens ombordlader tilsier at du kan lade opp bilens batteri på 2,5 timer med 32A hjemmelader.
Uansett er dette relativt raskt, så man kan i all hovedsak regne denne bilen som en elbil på lokal kjøring.

filmklipp

I filmklippet over ser du litt fra turen vår fra Grimstad til Oslo, en tur på nesten 300km på motorveier med mest 110 km/t, men også deler av E-18 har lavere hastighet.

»»

Vi slo aktivt på elektrisk kjøring i hastigheter på 90 og nedover, og kjørte i hybridmodus i høyere hastigheter. Da endte vi opp med et snittforbruk på 0,48 liter på mila.

Meget hyggelig forbruk for en SUV på langtur!

Toppmodellen har skinnseter med både varme og kjøling, elektrisk justerbare med minnefunksjon, og meget komfortable.

Du kan ikke justere sitteputens lengde, og massasje var det ikke, så det finnes seter der ute i biler som er enda et hakk mer komfortable, men de bilene koster også gjerne noen hundre tusen ekstra.

Head-up displayet i bilen er både godt og tydelig, og gjør at man ikke trenger å ta øynene så mye vekk fra veibanen.

Deilig med kamera også foran på bilen i parkeringssituasjoner, kjekt også med 360-kamera så man ser at man står fornuftig på en parkeringsplass.

Ryggekameraet er også fint med tre ulike visningsalternativer, men selv skulle jeg vel ønsket meg at 360 bare var som en del av bildet, som på frontkameravisningen.

Man kan jo velge 360 ved rygging også, med knappen som har sirkel rundt bilen, men jeg er mest glad i kombinasjonen «rett bakover» sammen med 360.

Selv om funksjonaliteten i infotainmentskjermen er god, så hadde innholdet tålt en visuell modernisering.

Skal du kjøre på helt ukjente steder er bilens navigasjon å foretrekke fremfor GoogleMaps (som man jo har med Apple CarPlay), her er det svært tydelig hvor man skal kjøre av eller på veier med «kryssvisning» i tillegg til selve kartvisningen.

Man kan også få fram fancy energimonitorer, her under lading av batteriet like før avreise.

Baksetene har meget god plass selv til voksne karer som meg selv.

Romslig bagasjerom er det også i den ladbare hybridversjonen av RAV4, selv om du her ikke kan ha gulvet i en lavere posisjon som du kan i RAV4 hybrid.

Vil du se mer av bakseter, bakseteplass, tilkoblinger, bagasjerom og denslags så finner du det i vår første test av denne ladbare hybriden.

Vi kan jo raskt nevne at plassen i baksetet er meget god, og at bagasjeromsplassen er meget god. Du kan ha taklast og du kan trekke henger opptil 1 500kg om du bestiller den ladbare hybriden med hengerfeste.

306hk i systemeffekt og 0-100 på 6 sekunder gjør bilen kvikk i akselerasjonsfelt og ved forbikjøringer, men vi må vel innrømme at vi ikke nødvendigvis tenker på bilen som «sportslig» av den grunn.

Vi opplever mer at den er så sterk som bilen fortjener, og at det gir økt komfort og kjøreglede at den har rikelig med krefter.

Toyota RAV4 er en så god ladbar hybrid at jeg godt kunne tenke meg en slik, og de som tenker at det kommer til å skje veldig mye med elbilmarkedet de neste 2-3 årene har helt utrolig rett i det, og da kan man jo like gjerne ha en meget god elbil i hverdagen som ikke bruker så mye bensin på langturer.

Vi våger også å påstå at dersom du ikke har hjemmelader så bør du heller gå for hybridvarianten, den har hakket lavere forbruk når du ikke kan lade batteriene i bilen hjemme.

I november var dette Toyota Norge sin mest registrerte bil, og med tanke på hvor mange som har bestilt den kommer nok det til å fortsette en stund fremover. Det er med andre ord noe ventetid på denne bilen om du bestiller deg en i dag.

Takk til Toyota Norge for lånet av bil!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: