Lansering av Seat Tarraco 18.09.2018

Seat Tarraco er en ny SUV der du kan velge opptil 7 seter, naturligvis med firehjulstrekk, og ja, den kommer som ladbar hybrid i 2019.

Dato 20.09.2018 @ 08:28

Første motor Tarraco leveres med blir en 190hk diesel som har automatgir og firehjulstrekk.
Det er også mulig at man tar inn en 190hk bensin til Norge, men den beslutningen er ikke helt ferdig vurdert riktig enda.

Luca de Mao, President i Seat, kunne stolt fortelle om de gode tall for fornøyde kunder, økt salg og ekspansjon til nye markeder for merket. Ellers var det Executive Vice-President for Research and Development, Dr. Matthias Rabe som fortalte mer teknisk om Tarraco.
Jeg kan jo nevne at Amazon Alexa dukker opp i bilen, slik at det blir enklere å prate med den, slik som man kan med Mercedes A-klasse. Gesture control som vi blant annet vet at BMW leverer dukker også opp.

Digital cocpit får Tarraco, samt mulighet for 360 kamera. God adaptiv cruise, og mye mer.
Bilen skal lages i 3 utstyrsgrader; Style, Xcellence og FR, men jeg tviler på at Style dukker opp i Norge.

Det skal i første omgang lages to bensinmotorer, med 150hk/manuell/2wd og 190hk/DSG/4Drive. Så skal det lages to dieselmotorer 150hk som de lager med både manuell/2wd og med DSG/4Drive, og en 190hk/DSG/4Drive.

Ikke alle disse motorene kommer til Norge, i følge Maiken Aunaas, produktsjef for Seat i Norge. Det som er helt sikkert er at 190hk dieselen kommer, og at den kommer først. Den store bensinmotoren og diselen på 150hk med 4Drive vurderes. Priser oppdaterer jeg med når Seat Norge har dem tilgjengelig.

I Norge er vi jo ekstra glad i alt vi kan lade for tiden, så det var jo moro å få høre at Tarraco skal komme som ladbar hybrid i 2019. Den vil få totalt 210hk, 460NM og skal kunne gå minimum 5 mil elektrisk.

Det du må være klar over når du skal sammenligne priser på biler, er hva sluttsummen blir, du vet, med metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste, levering/klargjøring og alt sånt fra ekstrautstyrslista du vil ha med. Den totalprisen må du ha når du skal sammenligne pris med en Seat, for der er nemlig ALT inkludert i prisen du ser!

Seat har ingen ekstrautstyrsliste, kun et par ulike utstyrsnivåer, ellers er ALT inkludert, levering, metallic lakk, vinterhjul, og på Tarraco snakker vi faktisk også motorvarmer og hengerfeste som er inkludert!

Tarraco kan du få som 7-seter, eller så kan du velge den som 5-seter. Med 7 seter blir bagasjeplassen bak de 5 setene som normalt er i bruk på 700 liter, det er jo ganske bra.

Det var noe hektisk aktivitet med pressefolk som svermet om og i disse bilene som bier i en bikube, så jeg fikk ikke testet benplassen helt bakerst her, men den ser jo brukbar ut.

Dersom du velger 5-seteren og plasserer bagasjeromsgulvet i nedre posisjon, slik som på bildet over her, så får du 760 liters bagasjeplass. Under gulvet her var det et reservehjul.

Forsetene fikk jeg testet litt når de andre journalistbiene jaktet på litt tapas, og de var gode å sitte i.

Setet er elektrisk justerbart, du kan vippe opp seteputen foran for å få den lårstøtten du vil ha, og det er minnefunksjon.

En del skinn i Tarraco FR som gir bilen et stilig preg, men også noe hardplast. Det må man vel forvente dersom Seat skal klare å være det rimeligste alternativet i VAG-familien.

Pent førermiljø, godt ratt å holde i, cruisekontrollen har en egen spak bakom rattet på venstre side.
En vribryter bakom girspaken der du kan gi informasjon om hva slags underlag bilen har, slik at den gir deg det beste grepet etter forholdene. Parkeringsassistanse har du også knapp for til høyre for girspaken.

Foran girspaken er det 2x USB og 1x Aux og det så ut som ladeplate også der.

Rattvarme fant jeg ikke, men skal ikke påstå at det ikke dukker opp.

Digital instrumentering, der du nok har litt ulike valg i forhold til hva du ser. Vi fikk ikke kjørt disse bilene i denne omgang, så det ble litt vanskelig å teste ut.

I disse baksetene satt jeg godt og jeg hadde bra med plass til knær og til hode, er ofte der jeg kjenner på at plassen er knapp i et baksete, men altså ikke her i Tarraco.

Det er kanskje ikke så lett å se, men det var såpass god plass over mitt hode at jeg nesten kunne knytte neven mellom hodet og taket. Min høyde er sånn ca 184,5 cm.

Mellom forsetene kan de som sitter bak justere på setevarmen i yttersetene, og det er både USB og 12v bak der til ladebehovet som måtte oppstå.

De som sitter på yttersetene bak har også et bord de kan vippe fram fra forsetet, med en egen koppholder/flaskeholder man kan trekke ut på siden av bordet. Under bordet er det også mulig å skimte at jeg har veldig god plass mellom knærne mine og forsetet. At bilen er 4,735 meter lang gir godt med plass innvendig.

Designsjef Alejandro ..noe mer… snakket om at Tarraco skulle få et utseende så man kunne se at den tilhørte familien med Arona og Ateca, men at de skulle ha hver sin personlighet likevel. Ett eksempel kan man se i frontlyktene, som har likheter, men som ikke er like.

Fra venstre har vi Executive Vice-President for Research and Development (teknisk sjef), Dr. Matthias Rabe, President Luca de Meo og Director of Design (designsjef) Alejandro Mesonero – som stolte viser fram nye Tarraco.

Jeg forsøkte å filme litt fra eventet, men det er noe feil med lyden, så jeg måtte bytte ut den musikken som de spilte der med noe som lignet litt:

Ganske stilig å få være med på! Lanseringen foregikk i Tarraco Arena Plaça i Tarragona. Tarragona het før i tiden Tarraco, og det er ganske vanlig at bilmodellene får navn etter ulike Spanske byer, så også denne gang.

Du kan lese mer om Seat Tarraco på Seat Norge sine sider, og følge med der når det gjelder priser og slikt.

I tillegg til å få se nye Tarraco, fikk jeg også vite at Seat Leon Cupra nok også vil komme til Norge, til glede for de av dere som er glad i biler med 300hk og mye sportslighet.

Cupra skal etterhvert bli et eget brand omtrent slik som DS ble det for Citroën, så når det skjer får man jo se hvilke følger det får for Norge og Cupra sin videre skjebne.

Det ble også fortalt at Seat har elbiler på vei, så får vi se om de dukker opp i 2020 eller 2021, men det er fortsatt litt fram i tid.

Jeg var med som Seat Norge sin gjest, det vil si at de betaler for min reise, for overnattingen og for maten. Dermed får selv jeg råd til å bli med og se på. Dette er måten alle journalister behandles hver gang det er en lansering eller prøvekjøring av en ny bil, så det er ingen spesialbehandling av meg sånn sett.

Takk til Seat Norge for turen, og for at jeg fikk være med å hilse på nye Seat Tarraco!

Gleder meg til å prøvekjøre den!