Langtur med BMW iX3 (aug 2021)

PRODUKTPLASSERING – MER ladestasjoner – vi ladet gratis der.

Hvordan funker det med elbil dersom du skal langt, og du skal kjøre på veier du aldri før har kjørt? Vi plukket ut BMW iX3 til denne testen på over 2 000km.

Dato 20.08.2021 @ 18:07

Det er en ting å kjøre elbil på veier du kjører hele tiden, der du vet eksakt hvor laderne er og hvor langt det er til neste, da er det ganske chill å kjøre elbil selv om de ikke skulle ha all verden av rekkevidde.

Det å kjøre en elbil du ikke kjenner alt for godt, på veier du aldri før har kjørt, det krever litt planlegging for en som har jobbet som lærer store deler av livet.

Vi hentet bilen hos BMW på Fornebu, og kjørte til Sørlandet en liten svipp før vi dro på tur til Smøla.

Forsøkte «A better route planner» og der kunne man jo legge inn alskens preferanser, som bilen man kjørte, hvilken ladeoperatør man foretrakk, hvor mye batteriprosent man ville komme fram med, og hvilken batteriprosent man reiste med.

En utfordring med den appen er at den forutsetter et forbruk, og når man ikke kjenner elbilen man skal kjøre veldig godt vet man ikke om forbruket appen foreslår er realistisk eller ikke.

Det som var mest nyttig med appen var at man fikk vite litt om ladestasjoner der man aldri før hadde kjørt, men for en som er langt over middels glad i å planlegge virket det hele noe mer styrete under planlegging enn det skulle vise seg å bli ute på veien.

Det som er kjekt når man har ladeboks på veggen hjemme er at man starter turen med fullt batteri på morgenkvisten.

Usedvanlig kjekt å lade mens man sover!

Det er nok lurt å regne med omlag 1kr til 1,50kr per kWt når man lader hjemme, dersom man skal lage bilregnskap.

Vi har et samarbeid med MER der vi får lade gratis mot at vi ikke skjuler at vi lader der, så dette er da produktplassering kan man vel si.

Første ladestopp ble på Lier, for da ville magen ha mat og kroppen ønsket å tømme tanken. Fra Grimstad er det nesten 262km til Lier, snittfart 92,6 km/t betyr at det er mye motorvei, og vi kom fram hit med 28% igjen på tanken, noe som tilsier en rekkevidde med høy motorveifart på omlag 364km. Det betyr at vi kunne kjørt nesten 100km til før vi ladet, men det ville ikke kroppen denne dagen. Dessuten er det mye mer komfortabelt å lade når man har pause enn å ta pause for å lade.

 

Vi ladet i 40 minutter på Lier, 44,89 kWt og det ville kostet kr 218.

Ved Lillehammer var det på tide med middag, og der fant vi ut at vi ikke hadde trengt å lade til 86% i Lier, for vi hadde 34% igjen da vi stanset her.

Innen vi hadde rukket å spise var bilen ladet helt til 99%, og vi dro videre til Oppdal for å sove der.

Vi ladet i 57 minutter, 51,56 kWt, og det ville kostet kr 265.

Vakkert vær over Dovrefjell, og vi kjente virkelig på hvor god BMW iX3 var å kjøre langt!

Det er knallgode seter å sitte i, også når man sitter der lenge, og det eneste man kan savne her er ventilasjon og massasje.

Før vi dro fra Sørlandet tok vi et bilde med «hundeburet» vårt baki iX3 som har et veldig bredt bagasjerom, hele 110cm bredde!

Skoda Enyaq, VW ID.4 og Audi Q4 e-tron har omlag 100cm bredde på sine bagasjerom, og 10cm ekstra bredde merkes.

Man kan få hundeburet lenger inn dersom man plukker av bagasjeromsskjuleren.

Vi skal ikke påstå at vi utnyttet den store bagasjeplassen på langturen vår, men er jo greit å vise fram bagasjen vi hadde med i tillegg til sekken med datamaskin og kamera.

Dersom man bruker navigasjons-skjermen vil den vise visuelt ca hvor langt du kan komme med den strøm du har og de veier du skal kjøre.

Etter 708km på veien og en snittfart på 88 km/t stanset vi i Oppdal for natten. Da viste bilen et snittforbruk på 18,1 kWt/100km.

Vi kom fram til Oppdal med over 50% igjen på batteriet, og selv om det ikke sto på hotellets nettside at de hadde ladere, så hadde de det, dermed dro vi fra Oppdal med «full tank» – eller full-ladet batteri som det heter på elbilsk.

Ettersom den ladingen egentlig var helt unødvendig tar vi den ikke med i kostnaden, som da kom på kr 483 for å kjøre fra Grimstad til Smøla.

Når man kjører langt finner man ut at bilen ønsker å ta vare på deg som sjåfør, med Caring Car Vitalize programmet som leker seg litt med bilens klimaanlegg, og musikkanlegg for å friske deg opp litt.

Det var faktisk oppfriskende, og en kjekk funksjon på langturer.

Vi kom fram til Smøla med over 50% på batteriet, og de som nå har fulgt godt med vil da kunne legge sammen litt og trekke slutningen at vi kunne kjørt fra Lillehammer til Smøla uten å lade.

Men hvorfor i alle dager skulle vi til Smøla av alle steder?

Det var for å besøke Kåre Gunnar Bjøringsøy, som er bedre kjent som Kåre Svæsaspær blant venner.

En tidligere drifter som har det man kan definere som en sterk mekkeinteresse, og vi oppdaget han på sosiale medier på grunn av noen finurlige kreasjoner han har smelt sammen.

Svæsaspær – sveisa sperre – kommer fra driftedagene da han sveisa sammen sperra for å få mer kontroll på sladden.

Eller hva synes du om denne kreasjonen? Traktor understell kombinert med en eldre BMW 5-serie (E28). Vi kommer tilbake med en egen sak om Kåre og hans kreasjoner etterhvert.

Kåre har aldri i sitt liv kjørt elbil før, dermed tenkte vi det var på tide at han fikk teste en skikkelig elbil fra merket vi visste han var glad i fra før – BMW.

I videoklippet over her kan du se hva Kåre syntes om BWM iX3, og hva vi synes om denne bilen som langturbil. Vi tar også for oss noe vi savner, og da presterte vi å glemme å få med at vi savner rattvarme, men det hadde nok noe med det varme været å gjøre, at vi ikke kom på det.

I M-Sport utgaven som kommer nå i høst av BMW iX3 har BMW fått med rattvarmen.

Ettersom Kåre var litt ekstra motorinteressert, måtte vi ta en liten titt oppi motor-rommet, og det ser jo ut til at BMW med noen enkle små endringer av layouten oppi her kunne ordnet en solid frunk. Litt skuffende at de ikke «gadd» det.

Når man drar på langtur om sommeren kan det være kjekt å rydde vekk innsektsamlingen en gang i blant.

Smøla er en ganske flat plass plassert ut mot havet, og veien ut mot Veiholmen var en opplevelse å kjøre!

Jeg ble fortalt at det ikke nødvendigvis er like fint vær på Smøla hver eneste dag, men hver dag jeg var der var det fint, så jeg vet ikke helt?

Før jeg dro fra Kåre på Smøla testet jeg nødladeren, og den fungerte fint. Egen kurs og sikring på strømpluggen som ble brukt. Dermed startet jeg fra Smøla med full-ladet batteri.

Jeg dro via Torvikbukt til Oppdal, for å hilse på en slektning, så noe lenger vei tilbake, og noe mer oppover til Oppdal fra Smøla.

Planen var en aldri så liten 10 minutters kombinert do- og ladepause på Dombås for å ha rikelig med strøm for å komme til Lillehammer, men i sommerferien, en søndag ettermiddag, hjelpes for et kaos på Dombås!

Gadd ikke å stå i do-kø der engang for å si det sånn, så kjørte videre.

Det kunne se ut til at jeg kanskje kunne komme fram til Lillehammer, men tok ikke sjansen på å kanskje gå tom, og stilte meg i ladekø på Vinstra, for å lade 11%.

Da jeg kom fram til Lillehammer fant jeg ut at jeg ikke hadde trengt ladepausen på Vinstra, men rekkeviddeangsten min trengte den ladepausen. Og vi savner batteriprosentvisning i BMW iX3 sine instrumenter!

Det betyr at vi hadde kommet oss fra Smøla, via Torvikbukt, Oppdal og Dombås, og til Lillehammer på den strømmen vi startet med, og hadde 3% igjen på batteriet. Det er over 438 kilometer med praktisk kjøring på norske veier på 97% av batteriet.

Da er det ikke håpløst slitsomt å kjøre med elbil i Norge på sommeren spør du meg.

Ladekostnad Vinstra, 12 minutter og 8 kWt, kr 40. Ladekostnad Lillehammer, 42 min, 52,87 kWt, kr 251.

Kom fram til Mastemyr med omlag 33-34% igjen, dermed kunne vi kjørt Smøla-Mastemyr med kortere ladestopp i Lillehammer. 631km – bilens oppgitte snittforbruk 16,8 kWt/100km, snittfart 79,5 km/t. Ladekostnad 291.

Etter over 2 000km bakom rattet på BMW iX3 denne uken her, så kan vi med trygghet si at dette er en god og komfortabel langturbil.

Den leverer på praktisk rekkevidde og ladehastighet, har et digert bagasjerom og en interiørkvalitet få kan matche.

Hadde vi laget denne hadde den hatt xDrive, frunk, prosentvising i displayet, ventilerte seter med massasje og varme i rattet, samt 1500kg hengervekt. Tør ikke tenke på volumene som hadde blitt solgt av BMW iX3 med alt det på plass.

Vi gledet oss til å kjøre, hver dag vi kjørte langt, selv om vi hadde kjørt mange hundre kilometer dagen i forveien!

Takk for en deilig tur BMW iX3, og BMW Norge!

Takk til MER for strøm underveis!

Og takk til Kåre for enestående gjestfrihet!

Annonse