Kort test av BMW iX3 Fully Charged (feb 2021)

Du kan få en BMW iX3 med alt utstyr godt under 650 000, inklusive vinterhjul og metallic lakk. Hvordan er denne elbilen fra BMW?

Dato 23.02.2021 @ 17:51

BMW iX3 er en BMW X3 i elbilversjon med bakhjulstrekk, og mange X3-kunder velger X3 nettopp på grunn av xDrive firehjulstrekk, så her er det en del potensielle kjøpere som må vente på iX som kommer senere i år, den får xDrive firehjulstrekksystem.

Vi tror nok likevel av BMW iX3 er aktuell for mange som liker designet, plassen, utstyrsnivået og kjørekomforten som denne bilen leverer.

Testbilen hilste vi på for første gang hos Bavaria Sør i Kristiansand 11/2, og da benyttet vi sjansen til å ta en del bilder.

Vi fikk låne bilen fra lørdag 20/2 fra kl 14, og til søndag kveld, så da visste vi at det ville bli lite tid til fotografering av bilen.

Ettersom BMW iX3 er en BMW X3, deler den logisk nok svært mye av det ytre og indre design med X3, men noen detaljer her og der avslører at dette er elbilversjonen av X3, som for eksempel grillens innmat.

Frunk finner du ikke noe av i BMW iX3, men det blå lokket til spylervæsken er lett å finne, og det er det eneste du skal tukle med under her.

Under plastdekselet bor sikkert mye moro som vamepumpe, elektronikk, bremsevæske, spylervæske, men ingen motor.
Elmotoren er bak i bilen, og den leverer 286hk og 400NM, det er bra med krefter, og moro i sportsmodus!

I Fully Charged som er versjonen med alt ustyr, så får man noen fantastisk gode seter som få andre elbiler klarer å matche komforten og innstillingsmulighetene på. Du kan justere sitteputens lengde og vinkel, og du kan justere hvor godt fast setet skal holde deg med justerbar sideklemming.

Noen har klaget litt på at rattet hos BMW har vært hakket for tykt, det har nå blitt en aning tynnere. Her dukker også første overraskelse opp, for du kan ikke få BMW iX3 med rattvarme, noe som er litt uforståelig for oss! Er det en biltype der rattvarme bør prioriteres er det jo nettopp i elbil.

Nå bør det vel nevnes at bilen har varmepumpe til både kupé og batteri, og at det raskt blir svært komfortabel temperatur i bilen, som man naturligvis har styring på med tilhørende app. Man kan også legge inn faste avreisetider i bilen.

Det er fint lite som forteller deg at du er i en BMW iX3 og ikke i en BMW X3, kanskje bortsett fra litt blå detaljer i girspaken, og en blå startknapp bakom rattet.

Jeg tror nok BMW her frir til sine konservative kunder på kontinentet, som helt vil ha en vanlig X3, men som ser at politikerne gjennomfører tiltak som gjør det lurt å velge elektrisk framdrift på den. Her er det ikke et elbilfokus, men så likt en vanlig X3 som mulig.

Sjekk førerdøra! Må si BMW er gode på interiørkvalitet og design! Lekker kombinasjon av skinn og metall.

Framme i midtkonsollen finner man ladeplate, 12V og koppholdere som også er gode på å holde flasker.

Knapper for kjøremodus finner du til venstre for girspaken, som også har en B til venstre for D, som gir mer «one-pedal driving».

Jeg er en av de som elsker løsningen med iDrive, som gjør at jeg ikke «må» trykke på skjerm, men jeg synes vel at BMW snart kan la folk få lov til å snakke engelsk til bilen selv om bilens menyspråk settes til norsk. Synes denne bilen fortjener en Google assistent.

Du har regenerering også i vanlig Drive modus på girspaken, og du kan velge hvor mye regenerering du ønsker å ha.

Baksetene er også i stor grad som i en vanlig X3, komfortable og gode, og her er det bra med plass. Flatt gulv får man ikke i biler som også produseres med diesel-/benisnmotorisering.

På hver side er det en spak man kan bruke for å justere ryggvinkelen i baksetet. ISOfix finner man i yttersetene bak.

Egen klimasone i baksetet, og med mulighet for å justere temperatur, men setevarme var det ikke noe av i baksetet her. To USB-C til lading finner man bak.

Dersom det kun er to i baksetet kan man ta ned et armlene, med koppholdere og et lite rom til mobiler eller annet.

Du har en holder til flaske i hver bakdør, som forøvrig også er lekkert designet.

Bagasjerommet må kunne sies å være romslig med bra høyde og 510 liter med plass, og i tillegg med plass til bagasjeromsskjuleren under luka i gulvet.

Tredelt baksete og naturligvis mulig å legge ned midtsetet for å frakte med seg lange gjenstander.

Dette videoklippet er fra 12/2 da vi hilste på BMW iX3 hos Bavaria Sør i Kristiansand. Da ser vi også under luka i bagasjeromsgulvet.

Hengerfestet er elektrisk utfellbart, og det er unektelig veldig komfortabelt, selv om det tar en del tid. Max hengervekt er på 750kg, og det er nok en del som ikke synes det er nok.

Ladepluggen befinner seg bak på høyre side, ikke helt optimalt om man har trang garasje og lading i garasjen kanskje? Da prioriterer man jo gjerne å komme seg ut av bilen på venstre side… ikke høyre.

Vår første tur med BMW iX3 gikk fra Bavaria Sør i Arendal til IONITY på Kjerlingland, for det var så mange som ville teste iX3 at det ikke var noe særlig strøm igjen på batteriet. Så da startet vi med ladetest med batteriet som er på 80kWt, som skal gi en WLTP-rekkevidde på 450km.

Det tok noen minutter med oppvarming før hastigheten krøp ganske tett opp mot 150kW, men det varte ikke lenge.

Det tok 36 minutter å lade fra 10% til 80%, og med forholdsvis kald bil og pluss 6 grader ute er det helt akseptabelt for de fleste.

Du kan oppnå inntil 11kW på hjemmelading, moro at de har skrevet på AC for hjemmelading og DC for hurtiglading på ladelokkene. Her skal de som aldri har hatt elbil enkelt kunne takle overgangen.

Den blå streken er egentlig blå klosser, som hver symboliserer 10% strøm på batteriet. Her har vi da bikka 80%, og som man ser ville det tatt en del tid å lade til 100%… så det gjør man ikke. Man lader til max 80% og suser videre.

Slik ser «tankmåleren» ut med 83% på batteriet – hver blå kloss er her også 10% strøm på batteriet.

Ryggekameraet er ikke beskyttet for vær og skitt fra veien, det er som regel meget klare og gode bilder når det er tørt vær. Stilig at det vises hva som skjer dersom man åpner dørene der man parkerer! Legg merke til ryggeassistenten, den er genial, bilen husker de siste 50 meterne du har kjørt, og rygger bilen tilbake eksakt den veien du kom, perfekt der det er trangt og ikke mulig å snu bilen. Bilen tar seg av styringa, så ordner du med gass og brems.

Dette videoklippet er fra våre noe korte test-turer i helga, her ser vi på rekkevidde, forbruk, fremkommelighet på isvei, lys, komfort og mer til.

Da jeg rusla ut av bilen for å ta dette bildet av isbakken vi testet bakkestart i, så holdt jeg på å ramle, for det var så glatt, så jeg holdt meg fast i førersetet, og da sklei bilen noen cm bakover… så den grusen du tror du ser på veien har smelta ned i isen.

Bakkestart i isete bakke som dette kan kreve to til tre forsøk med bakhjulstrekk, men framkommeligheten er god. Vi forsøkte å framprovosere slipp med bakenden, men så lenge du ikke slår av antispinn så får du ikke tulla for mye med iX3. Stabil og god på isveien vi heldigvis fant til slutt.

På vår 50/50 løype med landevei/motorvei fikk vi et forbruk på 20kWt/100km på våt asfalt i pluss 3 grader.

På vår 205km landeveisløype landet forbruket på 17,7 kWt/100km, og 51% av batteriet gikk med, noe som tilsier en rekkevidde på nesten 402km på våt asfalt og med pluss 3 til 5 grader. Det tør vi påstå er imponerende lavt forbruk på en så stor SUV som dette faktisk er!

Hyundai Kona er en av de råeste på lavt forbruk, og brukte ca 17 kWt/100km på samme test, men i minus 5 til minus 10 grader. Den fikk da en beregnet rekkevidde på rett under 400km ut fra de forholdene den hadde da. Er det rart vi lar oss imponere litt over det lave forbruket til BMW iX3 som er en langt større bil da?

Det er mye man liker med BMW iX3, som det lave forbruket, den gode komforten, det råbra head-up displayet, de knallgode setene, den gode plassen, det lekre interiøret, det gode stereoanlegget, det gode navigasjonsanlegget, den heftige kraften man kjenner i sportsmodus, den gode ladehastigheten og mye mye mer.

Dette er ikke en elbil som fokuserer på at den er en elbil, det er en BMW X3 som tilfeldigvis går på strøm, og som gjør det veldig bra.

At du får denne til kr 609 000 (+ vinterdekk og metallic under 650 000) tør vi påstå er ganske mye elbil for pengene, om du lever greit med at den ikke har mer enn 750kg hengervekt, ikke har rattvarme eller varme i baksetene, og har bakhjulstrekk.

Vi gleder oss til å teste BMW iX3 mer!

Takk til Bavaria Sør Arendal for lånet!