Insignia GSI kan du få som Grand Sport som jeg testet, en kombiversjon, eller du kan få den som Sports Tourer, altså stasjonsvogn.
De ulempene en sedan har med liten åpning for bagasjerommet forsvinner med denne kombiversjonen der bakruta blir med opp når du åpner bagasjerommet.
Jeg har stor sans for biler som klarer å kombinere det tøffe og stilige med det praktiske, slik Opel klarer her med sin Insignia GSI Grand Sport.
Opel Insignia GSI har en 2 liters dieselmotor med biturbo og 210hk, 8 trinns automatkasse og Performance Twinster AWD.
Det er en motor du finner igjen i Insignia Country Tourer, og det gir svært god komfort og kraft på langtur med sine 480NM.
Det er ikke en bil som spurter veldig kjapt, men du har overflod av krefter til bakker og forbikjøring, og selv om jeg ikke var på Autobahn, mistenker jeg sterkt at denne hadde gjort seg meget godt der som milsluker av rang.
Det aller meste av utstyr er inkludert, som de 20″ felgene, Brembo bremsekalipperne og de store 345mm bremseskivene.
Lakken, de sorte speilhusene, oppvarmet frontrute og Opel OnStar er hele listen over tilleggsutstyr som testbilen hadde, til kr 10 100. Resten av alt utstyr er rett og slett standardutstyr på denne bilen!
Jeg håper inderlig noen kan forklare meg på en enkel og fornuftig måte hvorfor det er rett og rimelig at den norske stat skal ha 339 322 kroner inn i statskassa når noen i dette landet kjøper denne bilen?!?!? ok da… den slipper ut en del CO2… men at en nedstrupet versjon av motoren som da yter 170hk kommer kr 150 000 billigere ut i avgifter er jo ganske vilt.
For å si dette på en litt annen måte, takket være det norske avgiftssystem, så koster Insignia GSI litt mye her på berget sammenlignet med de fleste andre normale land der ute. I Prislista står det at bilen starter på 774 900, og det er jo en god del penger, men selve bilen koster altså 435 578… resten går inn i statskassa.
Så neste gang du ser en GSI, husk å takke vedkommende for det generøse bidraget til felleskapet!
Som du ser over har jeg laget et lite filmklipp, og der erfarer jeg at denne bilen ikke er noen spurter, men den er helt nydelig å kjøre.
Når jeg sitter godt i en bil, så trives jeg som oftest godt i bilen, og her sitter jeg særdeles godt i bilens «High Performance sportsseter» med AGR-merke på, som står for Aktion Gesunder Rücken. En uavhengig organisasjon som sertifiserer seter som er bra for ryggen. Setene ser ikke bare veldig kule ut, men de er altså særdeles gode, noe som er sentralt for en bil som skal være god på langtur.
Førermiljøet er pent og det er trivelig, men sånn overvettes moderne skal jeg ikke påstå at det er. Det er heller ikke sånn at alle overflater enten er dekket av skinn eller metall, men det er funksjonelt og meget trivelig.
Head-up displayet er meget godt, selv om det ikke er det enkleste man kan ta bilder av, her får man all nødvendig informasjon om fart, cruisekontroll og navigasjon.
Takket være disse tre knappene kan man lett justere posisjonen, lysstyrken og informasjonen man vil se på i head-up-displayet.
Det fungerer særdeles godt.
Adaptive fjærnlys er bra å ha, LED Matrix lysene til Opel er knallbra rett og slett.
Infotainmentskjermen er god, fine bilder, og lett å trykke på skjermens knapper. Har blitt ganske så brukervennlig, og nedenfor skjermen er det også noen «snarveiknapper» og en volumknapp som også den som sitter i passasjersetet kan betjene.
Nedenfor er klimaanlegg, og knapper for varme og kjøling i setet. Er det noe jeg savner i min egen bil etter å ha testet kjøling i setet sist sommer, så er det nettopp dette, for det er så ekstremt mye mer behagelig med bilkjøring på varme dager med dette i bilen.
I disse setene er det også massasje, tre ulike knapper over minneknappene, men plasseringen må man øve seg på før man kjører, for det er ikke så lett å se nedi der mens man kjører.
GSI har senket FlexRide Chassis med sportsfjærer, og da kan man velge mellom «normal», «tour» eller «sport» foran girspaken.
Som du kan se på videoklippet er det helt nydelig å kjøre på kjipe svingete veier med denne bilen, og dette er noe som helt klart bidrar til en meget god langturkomfort.
Med en USB-ledning i telefonen din kan du få opp Apple Car play eller Android Auto, kjekt å kunne lytte til SMS’er, og eventuelt diktere svar, samt å få tilgang til Spotify og musikken du har samlet der. Bilens navigasjon synes jeg er forbilledlig bra, så jeg brukte ikke Google Maps noe i denne bilen.
Meldinger som dukker opp hver gang man starter bilen kan jeg styre min begeistring for, og det er mulig det finnes en måte å slå av denne meldingen på, men det leita jeg ikke etter. Men fikk jo med meg at bilen ikke var så gira på å bli snakket til på Norsk for å si det sånn.
Foran girspaken er det et par koppholdere, og bakom er det et rom du kan bruke til flaske, eller andre ting du vil ha med deg.
I armlenet er det en stående ladeplate for mobilen, samt et par USB-tilkoblinger og AUX, samt plass for minnekort, og rom til andre ting.
Baksetenes design gjør at de er mest komfortable for 2 personer, men man kan jo ha 3 baki her.
Kneplassen er meget god i baksetet, og jeg fikk spørsmål fra en som satt på i baksetet om jeg virkelig hadde forsetet i den posisjonen som var optimal for meg, noe jeg hadde. Så det er rikelig med kneplass.
Sitteputen bak er både litt lav og noe kort for lange folk, knevinkelen blir litt spiss og det blir lite lårstøtte.
Håret mitt går oppi taket, og hodet mitt går nesten oppi taket det også, så det er nok aller best i baksetet for de som er under 180cm lange.
Yttersetene bak har tilgang på setevarme, og det er 2 stk USB-tilkoblinger om man trenger å lade noe i baksetet.
Bagasjerommet er veldig fleksiblet sammenlignet med enhver sedan, for her blir bakruta med opp når bakluka åpnes.
Da blir det lett å bruke de 490 literne med bagasjeplass som bilen kan tilby. Og må du ha stasjonsvogn, så finnes jo denne bilen som det også for kr 10 000 ekstra.
Jeg synes bilen kler Absolute Red brilliant lakk meget godt, de sorte detaljene og rødfargen går svært godt sammen.
Jeg testet også Tesla Model 3 med samme dekkdimensjon i løpet av de samme dagene, på den samme svingete veien, men den opplevdes ikke like god i kjørefølelsen som GSI’en. Selv om Teslaen var mye råere på akselerasjon, det skal den ha.
Når det gjelder utvendige detaljer så må jeg vel innrømme at potter som dette ikke får meg til å juble, samme løsning som Volvo har valgt for sine biler, uten at jeg synes løsningen blir noe bedre av den grunn.
Når jeg først er i hjørnet for å ikke skryte bør jo også forbruket nevnes. 0,74 liter på mila de litt over 900 kilometerne jeg testet bilen er ikke superlavt akkurat, for jeg var ikke noe villere med gasspedalen i denne bilen enn med andre jeg har testet.
Opel Insignia GSI er en kul, stilig og deilig bil som mange burde oppleve, men det norske avgiftssystem tvinger oss med litt liten lommebok til å velge mindre motor.
Tommel opp til alle som på tross av avgiftssystemet kjøper seg en GSI, takk for ditt bidrag til felleskapet, og måtte du få mange nydelige mil bak rattet!
Takk til Opel Norge for lånet av Opel Insignia GSI Grand Sport!