Kort test av VW Transporter T6.1 (nov 2019)

Syvende og siste deltager i kåringen av Norges Varebil 2019 er den splitter nye Transporteren fra Volkswagen.

Dato 16.11.2019 @ 17:01

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli den helt nye Transporteren fra Volkswagen som stikker av med seieren?

Min jobb er å vise deg denne varebilen, så du kan få blitt litt mer kjent med den før du bestemmer deg for din vinner – avstemmingen starter på Facebook 21/11.

Som du kanskje ser på bildene var denne bilen såpass fersk i butikken at den ikke hadde rukket å bli registrert enda.

Jeg kunne jo lånt den med testskilter på, men ettersom jeg har kjørt den i Amsterdam for en tid tilbake så trengte jeg sånn sett ikke testkjøre den enda en gang for å kunne få fortalt om bilen.

Selv om det ytre kanskje ikke akkurat skriker og hyler med haugevis av nye designelementer, så er det mer detaljer som ikke nødvendigvis synes så godt utenpå som var forbedret fra forrige Transporter

I videoklippet ovenfor kan du se noen av nyhetene med nye Transporter T6.1

Det jeg ser på som den største nyheten er at bilen har fått elektromekanisk styring.

Hva er nå det? Vel, det er en type styringsløsning som åpner for muligheten til å kunne få tilby alle mulige ulike assistenter, som filskiftholder og parkeringsassistenter av ulike slag. Elsker du ikke å rygge med henger kan du nå få muligheten til å bestille deg Transporter med ryggeassistent for tilhenger. Da ber du bilen plassere hengeren på en bestemt plass, sørger for rett gir og gir litt gass, så tar bilen seg av ratt og styringen.

Når du rygger vil de ulike assistentmuligheter som du har bestilt dukke opp på høyre side av skjermen, først assistent for parkering og lukeparkering, så kommer tilhengerassistenten, og om du skal rygge ut av et smug er det kjekt med bremseassistenten for kryssende trafikk.

En annen assistent som nye Transporter nå får som standard er sidevindsassistenten

Foto: VW

Det nye styringssystemet bilen fikk gjorde at VW måtte ordne nytt fjæringsoppsett, og det har gitt bilen som i utgangspunktet hadde gode kjøreegenskaper, enda bedre kjøreegenskaper. Tom bil over ujevnheter førte som regel til at det hoppet og spratt litt, men det er det nå mer eller mindre slutt på. Denne kjørekomforten bør oppleves.

Transporter får du i mange ulike størrelser og løsninger, og du kan tilpasse bilen til dine behov. Jeg mistenker at denne fleksibiliteten sammen med et godt salgsapparat har gitt VW førsteplassen i registreringsstatistikken så langt i 2019.

Så er det nok også mange som velger VW på grunn av 4Motion muligheten man får, samt at de liker hvordan bilene er å kjøre og bruke.

Romslig er det jo et poeng at alle varebiler er, og at plassen er lett å utnytte, og slik er det også hos Transporter. Hvor romslig plass du trenger påvirker jo hvilken størrelse du velger på Transporteren.

Prisene starter på 405 000 (med mva) for nye Transporter med en 2-liters TDI på 110hk.

Nye Transporter kommer i utgangspunktet med en gjennomlastingsluke som standard. Som du kan se i videoklippet litt lenger opp i denne saken her så stanser gjennomlastingsrommet under passasjersetet foran, som er beskyttet med metallvegger, slik at man kan bruke passasjersetet selv om man benytter seg av gjennomlastingsluka.

Når det gjelder farger på interiør, så ser du i videoen at du også får Transporter med mørk interiørfarge.
Sittebenken på passasjersiden kan vippes fram, og under der finner du to rom til å legge verktøy eller andre ting.

Dersom du heller vil ha låsbart rom under disse setene kan du få det dersom du ikke vil ha gjennomlastingsluka.

Du kan bestille nye Transporter med digital cockpit, som gjør at du kan velge selv hvordan det ser ut i instrumentpanelet foran deg. Her vist med tradisjonelt utseende med navigasjon mellom instrumentene.

Dersom du kjører en ukjent plass, som jeg gjorde da jeg testet bilen i Amsterdam, en plass jeg aldri hadde vært før, så var det svært deilig å kunne velge fokus på navigasjonen i instrumentpanelet. Det er flere oppsett man også kan velge mellom, svært enkelt å bytte visning med en «view» knapp på rattet.

Man må naturligvis ikke velge digital cockpit om man er mer glad i den analoge løsningen for instrumentene, som du ser i bruk på bildet over her. Da er det jo veldig deilig med den store infotainmentskjermen som har navi i 3D om du velger den beste skjermen.

Nytt ratt er det også, litt mindre og mer robust å holde i, noe jeg liker godt.

Foto: VW

 

Koppholderen til høyre for girspaken har kommet tilbake, og her er det også et par mini-USB/USB-C ladepunkter. Her kan man også bestille en stående ladeplate om man ønsker det.

Foto: VW

 

Ryggen på midtsetet kan felles ned og bli et arbeidsbord med et par koppholdere i bak-kant.

Dersom du vil at VW Transporter skal kåres til Norges Varebil 2019 så må du avgi din stemme på Nybiltester sine Facebooksider fra 21/11 – avstemmingen foregår en uke, så tips de håndtverkerne du kjenner om denne kåringen, så vi får den beste vinneren!

 

Takk til Gromstad Auto for at dere ble med på foto/video med denne bilen dere akkurat hadde fått inn i butikken, og at dere fikk klartgjort den i turbotempo!

Det er lokale bilforhandlere i Grimstad/Arendal som får velge sine kandidater, og som du kan se er det nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook om noen dager, fra 21/11.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: https://fleetcomplete.no/elektronisk-kjorebok-mgs30/

REKLAME

Annonse