Kort test av Toyota GR Yaris Circuit Edition (mars 2021)

En Toyota GR Yaris er nærmest som en rallybil på hvite skilt, destilert kjøreglede på boks!

Dato 24.03.2021 @ 17:05

Foto: SB Automotive

 

Toyota Yaris ble kåret til «Årets Bil 2021», men det var nok ikke med tanke på GR Yaris jurymedlemmene gjorde det valget.
GR Yaris kan ligne mye på sin navnebror, men er et langt villere vesen der svært mye er mer annerledes enn man kanskje skulle tro.

Foto: SB Automotive

 

Vi testet en GR Yaris med den helt essensielle banepakken, som inneholder 18» smidde alufelger, røde bremsekalippere, sportsfjærer og de svært sentrale Torsen differensialene foran og bak.
GR Yaris er laget for å levere ekstremt sportslig kjøreglede, dermed skjønner vi ikke helt hvorfor man kan velge den med en ganske irrelevant komfortpakke, som gjør at man ikke kan velge den essensielle banepakken.
Komfortpakken må jo være for de som vil ha en kul bil, men som egentlig ikke vil kjøre spesielt aktivt med den.

Velger man banepakken og Torsen differ foran og bak, får man en magisk vribryter i bilen der man kan velge mellom normalmodus som gir 60% av trekk-kraften framme og 40% bak.


Man kan vri over til Sport og få 70% bak og 30% fram, og man kan velge bane/track og få 50% fram og 50% bak.

Den magiske vribryteren finner man foran girspaken, som er koblet til en utrolig deilig girboks som gjør manuell giring til en sann fryd og glede.

GR Yaris er bredere enn vanlig Yaris, den er nesten 4 meter lang, og den er lavere. Taket framme er 45mm lavere og bak på taket er den hele 95mm lavere.
Dermed har ikke Toyota funet plass til noe «vaskesystem» for bakruta, og det er ikke helt optimalt med tanke på utsikten bakover når det er mye salta veier ute.

Karbonfiberforsterket plast-tak, for å spare litt vekt, rammeløse dører i aluminium for å spare vekt. GR Yaris veier 1280kg, da blir det moro selv om motoren kan høres litt liten ut på papiret, men det er også et bevisst valg for å spare vekt.

Motoren er en 1,6 liters 3-sylindret turbomotor med hele 261hk, det er verdens sterkeste serieproduserte 3-sylindrede motor.
Lydmessig er man et stykke unna V6 og V8 motorer, men den er rå, raspete og kul likevel. Det magiske i denne bilen er hvordan kreftene leveres, og hvordan Gazoo Racing teamet har tunet og tweaket i retning sportslig og moro.

Vi traff på GR Yaris på Kenshiki forum i Amsterdam januar 2020, før pandemien hadde truffet oss, og hadde da bare lyst til å ta den med ut og kjøre den, så nå var det veldig godt å endelig få kjøre den et års tid etterpå.

I videoen over her er det med litt tullete kjøring på snødekket parkeringsplass i sportmodus med tracktion control avslått, og den typen kjøring var avklart i forkant, gjør man ikke det er det ikke greit å kjøre på den måten.

Fantastisk moro var det også!

GR Yaris bygges på Motomachi i Japan der også LFA og Supra A80 er laget, de håndlages for å være ekstra robuste og sportslige, og det tar omlag 10 ganger så lang tid å sette sammen en GR Yaris som å sette sammen en vanlig Yaris. En egenutviklet plattform, egenutviklet motor, egenutviklet GRFOUR AWD-system, her er det mye som er egenutviklet takket være presidenten i Toyota Akio Toyoda og hans store motorsportinteresse.

Tommi Mäkinen har også vært med for å sørge for at kjøreegenskapene til GR Yaris skulle bli optimale sett ut fra en rallysjåfør sitt ståsted, som er maksimal kontroll og bra med krefter.
Vi gleder oss til å teste GR Yaris på tørre veier med sommerdekk, for det mistenker vi er en magisk opplevelse.
Det var moro på snø også, men da er det litt mer begrenset hvor aktivt man våger å kjøre på svingete veier.

Forsetene er noen sportslige bøtteseter som holder deg godt på plass, men som ikke har all verden med innstillingsmuligheter.

Passasjersetet kan for eksempel ikke høydejusteres, og etter min smak kommer det noe høyt opp.

Førersetet kan høydejusteres, men jeg hadde ikke blitt lei meg om jeg kunne kommet noe lenger ned. Jeg synes det ikke er så lett å finjustere ryggvinkelen når man har en spak som «løsner ryggen», men det er sikker de som er mest glad i spak fremfor justeringshjul som jeg synes det er noe mer presisjon over.

Sitteputens lengde og vinkel kan ikke justeres, men jeg mistenker likevel at de fleste opplever å sitte bra.

Manuelt gir med svært god girkasse, manuelt brekk, alt fungerer optimalt og man har full kontroll over bilen.

De som har sett en Toyota Yaris av den nye typen vil kjenne seg igjen i interiøret her, selv om instrumentene er særegne for GR Yaris.

Rattet kan justeres, men for min del hadde det vært supert å kunne justere et par cm til i lengderetning.

På høyre side av rattet er det knapper for å styre den adaptive cruisekontrollen, kjekt å ha på langturene.

Når du starter opp bilen og den er kald, så blir du advart mot overdreven akselerasjon. Slik er det med alle sterke biler, at motoren har godt av å få bli litt varm før man drar på skikkelig med gassfoten.

Du skjønner jo ganske raskt når du ser en beskjed som dette at du ikke er i en vanlig Yaris.

Startknappen og mye annet er merket med GR, som er forkortelsen man bruker for Gazoo Racing, Toyota sitt Racing-merke.

Mellom forsetene finner man et WRC-merke, for denne bilen ble i utgangspunktet laget fordi Toyota i 2020 skulle være med i WRC, men så ble jo 2020 litt merkelig, uansett er det lett å merke rallygenene i GR Yaris.

Velger man GR Yaris med banepakken, og det gjør man jo om man vil kjøre den litt aktivt, så er det ikke inkludert navigasjon.

Kobler man til mobilen med USB så får man imidlertid Apple CarPlay eller Android Auto, og kan da bruke Google Maps som navigasjon.

Det man må ofre fra komfortpakken i tillegg til navigajson er også head-up display, JBL-anlegg, blindsonevarsling, varsling for kryssende trafikk bak bilen og parkeringssensorer.

Det er to bakseter i GR Yaris, men med to dører blir adkomsten litt småkrøkkete selv om dørene er store.

Taket bak er senket med 95mm i forhold til i vanlig Yaris, så det er nok ment for ikke alt for store barn baki her.

Det er 174 liter med volum opp til bakseteryggens topp til bagasje, men hvor mye er egentlig det?

En ikke alt for stor ryggsekk viser litt mer størrelsesforholdene her, men man får da med seg noen bagger dersom man skal på norgesferie med sin GR Yaris.

Det må jo bare bli tidenes norgesferie!!

Under gulvet i bagasjerommet finner man bilens batteri, dekkreperasjonssett, varseltrekant og slike ting som det.

GR Yaris deler frontlykter med vanlig Yaris, men ellers er den ganske mye «tøffere» i fronten, og en del bredere også.

GR Yaris med banepakke har sportsfjærer, og de er det man lett kan definere som faste. Det gjør at langturkomforten på motorvei kanskje ikke er helt optimal.

Fokuset på lavest mulig vekt har også gjort at det er en del støy i bilen når hastigheten blir høy, for du prioriterer ikke 30kg ekstra til støyisolering i en bil som dette.

Foto: SB Automotive

 

Fokuset her handler om eksepsjonelt gode kjøreegenskaper, og kilovis med kjøreglede, dermed er GR Yaris en bil for den som ikke bare liker svingete veier, men som elsker svingete veier når redskapen er så moro å kjøre som denne. Med dette fokuset vet man at det vrimler av svært dyre løsninger i en GR Yaris, og at kr 589 900 for en GR Yaris med banepakke (Circuit Edition) er ganske billig sett i forhold til hva du får igjen for pengene i ren destilert kjøreglede, på fire hjul som er tredd utenpå vakre smidde aluminiumsfelger.

Det er ikke så uvanlig å grue seg til en mandag på en søndag, med mindre man er nybiltester.

Men når man skal levere tilbake en GR Yaris på en mandag, da har man selv som nybiltester virkelig grunn til å grue seg til at mandagen skal komme.

Samtidig er man så opptatt med å nye søndagen med GR Yaris at man ikke får noe særlig tid til å grue seg likevel.

GR Yaris er det utrolig lett å bli glad i, og det til tross for at ikke alt er perfekt løst med tanke på de noe mer praktiske løsninger. Det kan du se mer av i videoklippet.

Foto: SB Automotive

 

Takk til Toyota Norge for lånet av GR Yaris!

Annonse