Fronten har fått nye LED-lykter, og ny grill og nytt design på tåkelysene, dagen etter jeg kom tilbake fra Sardinia dro jeg på bilmesse for å ta bilde av den forrige Zoe, så det skal bli lettere å se forskjellen. For det generelle uttrykket er ikke så endret, bare forfinet. For meg virker det som om det nye designet passer bedre med tanke på dekkene foran, at de hører med i designet og ikke bare er noe man må ha under ei kule for å kjøre den, som jeg følte litt på den forrige Zoe.
Den forrige Zoe som du ser over her var mer kuleformet foran, hadde en litt ny type grill som man kanskje ikke hadde sett mye av fra før, og tåkelysene var nesten integrert i det runde designet på fronten som et par smilehull. Ikke like moderne lyktedesign.
Fra denne vinkelen er det omtrent bare baklyktene som er nye, resten er så godt som likt utvendig på sidene og bak ellers.
En bil som Zoe skal være rimelig, og da legger man fokus på det som betyr mest for de som skal kjøpe bilen, og sparer der man kan spare.
Første kveld på Sardinia var det presentasjon, og vi spurte dem;
Den nye Zoe kan lade med 50kW, hvorfor ikke mer?
Svaret kan oppsummeres med at det handlet om å spare, eller bruke penger der man mente det var mest sentralt for kunden. Zoe er i utgangspunktet ikke «bil nr 1» for de aller fleste, men mer en kort-tur bil, selv om rekkevidden nå er på opptil 395km WLTP for den minste motoren og 386km for den sterkeste.
Det man sparer på å bare tilby 50kW lading med DC kan man bruke på å heve kvaliteten på interiøret i bilen. Det er her det er lagt mest krefter og penger i følge Agneta Dahlgren som er ansvarlig for interiørdesignet.
Om man ser på interiøret i forrige Zoe over her så var det mye hardplast, en smal skjerm der man finner instrumenter, manuelt håndbrekk, litt liten infotainmentskjerm, ganske hardt og smalt ratt. Det var rett og slett et ganske stort forbedringspotensiale.
Det nye rattet er på kanten til kult, tykkere og bedre å holde i, og knappene er flere og bedre å bruke.
Instrumentene er fortsatt en digital skjerm, men ligner mye mer på «normale» instrumenter, og du kan bestemme mye mer hva du ønsker å se her. Kart fra navigasjonen kan du ha opp mellom instrumentene.
Infotainmentskjermen er stående og kan være delt opp i ulike soner med informasjon, eller man kan velge å bare se navigasjon om man heller vil det.
Girspaken og vribryterne til klimaanlegget er veldig stilige, og kjennes påkostede ut, det samme gjelder skinnet i dashbordet. Bakom girspaken har man ladeplate til mobilen fra og med utstyrsnivå Zen.
Man kan også si det ganske kort, her inne har det skjedd store forbedringer.
I videoklippet over får du se mer av bilen, utenpå og inni, og får høre mer om varme i rattet, og hva Mona Grudt synes om den nye Zoe i forhold til den hun har eid en god stund nå.
Ryggekameraet er fint, men det finnes enda bedre der ute. Mye bedre enn det jeg har på vår Citroën Grand C4 Picasso.
Det er også lett å se hvor det eventuelt nærmer seg en hindring rundt bilen med sensorvisningen over kameraet.
Spiller man musikk fra bilens BOSE-anlegg er det nok bedre enn anlegget som før var i Zoe. BOSE er inkludert i toppmodellen Edition One.
Nye Zoe har fått CCS-plugg i fronten i motsetning til forrige Zoe som ikke hadde noen form for DC-lader i det hele tatt.
Det betyr at du kan lade nye Zoe på hurtigladere, og ta imot en ladehastighet på opptil 50kW.
Forrige Zoe som du ser over her hadde bare AC-ladeplugg, noe som maksimalt kunne gi 22kW dersom det elektriske anlegget kunne takle å gi så mye til bilen. Når bilen kan gå inntil 395 kilometer er det jo ikke usannsynlig at noen bruker den på en og annen langtur, og da er det jo kjekt å kunne lade på hurtigladere, men superfort går det jo ikke. Zoe er ikke laget primært for å være en langturbil.
Nye Zoe får du med to ulike motorytelser og fire ulike utstyrsnivåer.
Life fra 249 900 med 108hk motor og med laveste utstyrsnivå.
Zen har samme motor som Life og starter på kr 274 900, men her får du med 16» alufelger, ladeplate til mobilen, parkeringssensorer bak, automatisk nær/fjernlys og mye mye mer som ikke Life har.
Intens starter på 294 900 og har som Life resirkulerte bilmaterialer fra belter og seter i setetrekket, men Intens har en motor med 135hk som den deler med Edition One som koster fra 304 900.
Vi fikk se litt informasjon om hvordan gamle belter, biltekstiler og plastflasker kunne bli til setetrekkstoff. Ganske stilig, men vil du ha dette må du velge enten utstyrsnivå Zen eller Intens. På Edition One er det skinn og på Life er det sort stoff som ikke kommer fra det samme resirkulerte materialet.
Slik ser forsetene ut i Edition One, og her er det en styrke og en svakhet i samme bilde.
Batterier er plassert under setet, derfor kan man ikke endre setets høyde, noe som er litt uvanlig. I Min bok er dette noe negativt for de som setter seg inn her og opplever at setet ikke har en fin høyde for dem, for det er jo ingen justeringsmuligheter. Derfor er det ganske sentralt å prøvesitte Zoe før man løper og kjøper den.
Hvordan kan det være positivt med batteripakka såpass langt framme? Vel, det handler om vinteregenskaper. med vekt på fremhjul som har drift, så får du bedre fremkommelighet på glatte vinterveier.
Jeg spurte Mona Grudt som har eid Zoe i flere år hvordan hun syntes den var på vinteren, og hun bor opp en litt vanskelig bakke med sving, og har valgt å bruke piggdekk. Dermed kommer Zoe veldig greit fram selv om det er glatt.
Det var flere som slet med sine biler opp bakken hennes, så sånn sett vet de jo at Zoe er en fin vinterbil med piggdekk på.
Jeg må si jeg falt litt for denne nye blåfargen som Renault kaller Blue Celadon, Flammerød og Titanium Grey er et par andre nye farger, men vi hadde bare tilgang på den grå og den blå.
Ganske tøff i Titanium Grey, det hadde jeg nok ikke sagt om forrige versjon av Zoe.
Men hvordan var den å kjøre?
Vel, vi fikk bare prøve utstyrsnivå Intense og Edition One, noe som betyr motoren med 135hk. Det kan høres veldig lite ut, men føles ikke tregt. Jeg blir raskt lettere irritert om en bil er for treg, men her koste jeg meg på svingete fjellveier med gasspådrag ut av svingene.
Er Zoe sportslig? Om du har sett videoklippet har du fått med deg at jeg synes den er mer komfortslig enn sportslig, eller komfortabel som det vel heller heter. Så komfortabel at man kan kjøre langt med den? Ja, jeg kjørte over 250 kilometer på Sardinia, og det var meget komfortabelt, og ganske moro når vi måtte kjøre raskt på fjellveiene.
Bagasjerommet på omlag 338 liter er ikke så galt for en bil i denne klassen, og kan holde for mange som ikke har de aller største plassbehov.
Under gulvet er det plass til ladekabler.
Er det ikke noe negativt med Zoe i tillegg til forsetene som ikke kan justeres i høyden?
Joda, baksetet er ganske lite, og passer ikke spesielt godt til lange voksne mennesker som meg selv.
Broom Benny forsøkte ikke engang å sette seg baki der.
Jeg er mye for lang til å sitte bak meg selv, og tør ikke anslå høyden på den som skal sitte greit i baksetet. De som sitter bak har et par USB-plugger til lading, noen vil da savne 12V der bak.
50 kW lading er ikke optimalt for langturer.
Klimaanlegget var ikke helt råbra, men mer ok. Det var opp mot 28 varme på Sardinia, og det ble liksom aldri veldig kjølig inne i bilen. Det synes jeg jo det skal bli med klimaanlegget på 19/20 grader.
Så alt er jo ikke som man drømmer om i en bil til rett rundt 300 000, men så må man jo ta noen valg i denne prisklassen også, for å få ned prisen. Noe som har resultert i 160 000 solgte Zoe i 50 ulike land.
Kunne jeg tenke meg forrige Zoe?
Nei, jeg kunne faktisk ikke det, det var for mye hard og billig plastikk inni for min smak, samt litt finurlige instrumenter. Jeg personlig fikk en litt for «billig» følelse inne i forrige Zoe.
Kunne jeg tenke meg den nye Zoe?
135hk motoren er frisk nok, med 0-100 på 9,5 sekunder og 245NM. Komforten er god, selv med flere timer i bilen på svingete veier. Gleder meg til å teste den på norske veier med grov norsk asfalt, men tror den forbedrede støydempingen funker bra i Norge også.
Setet er ganske komfortabelt, og selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot å komme 1 cm lenger ned, så er utsikten gjennom frontruta god, og plassen over hodet er også god selv for meg på 184cm.
Jeg liker rattet, de elektroniske instrumentene, og head-up displayet, infotainmentskjermen og BOSE-anlegget, girspaken, ladeplaten til mobilen. Det er rett og slett mye jeg liker med nye Zoe, så ja, det har faktisk blitt en bil jeg kunne tenke meg.
Tredje generasjon Zoe har fått aller størst oppgradering innvendig, men DC-lading er også en massiv oppgradering som betyr mye for den praktiske bruken på langtur.
Utseendemessig har fronten fått den nødvendige oppgradering for meg ihvertfall, nok til at jeg har fått sansen for Zoe. Hva du mener om bilens utseende blir jo opp til deg og din smak. Har du testet forrige Zoe og syntes den opplevdes for billig inni, så bør du helt klart få testet den nye!
Takk for turen Renault Norge!
Disclaimer:
Nybiltester var med Renault Norge på denne turen til Sardinia for å få teste nye Renault Zoe, og fikk spandert reise og opphold, samt mat/drikke på Sardinia.
Mona Grudt er Renault Zoe ambassadør, men det betyr ikke at hun lyver om bilen.
Hun bare legger ikke ut om at hun synes interiøret i den hun eier nå er ganske mye hardplast (dette sa hun ikke noe om, men er noe jeg selv synes), men velger å fokusere på det hun liker med bilen.
Vi som reiser på slike tester i andre land skriver uansett akkurat hva vi vil og mener om bilen vi tester, og hadde det vært forrige Zoe jeg skulle teste ville jeg ikke vært spesielt positiv til den bilen, men nå har det altså skjedd ganske mange forbedringer som for meg betyr mye i forhold til hva jeg mener om Zoe.