Test av ny Renault ZOE (apr 2017)

Renault sin populære el-bil er rimelig og går langt, men er den bra?

Dato 26.04.2017 @ 15:33


Da har jeg testet nye Renault ZOE med utvidet rekkevidde, og hensikten med utvidet rekkevidde er jo at man med normal småkjøring ikke trenger å lade bilen hver natt. 400 km er kun et teoretisk tall, og har ingen ting med hvor langt du kan kjøre bilen å gjøre. Sånn sett er det jo litt finurlig at både ZOE og e-Golf kjører opp dette med stor skrift på testbilene sine. Testbilen var ganske full-lada og lovte meg rett i overkant av 200 km i praktisk bruk på en ganske kjølig dag med snø i lufta.


Jeg testet BOSE-edition, som er meget velutstyrt, blant annet med lekre skinnseter. Her har man tenkt at man kan bruke plassen under førersetet til batterier, den nye ZOE har 41 kWH batteri i forhold til forgjengerens 22 kWh, så du kan ikke heve eller senke førersetet. Da blir det litt sentralt å teste hvordan du sitter i bilen før du kjøper den, ettersom du faktisk ikke kan justere høyden.
Selv burde jeg vært sånn ca 3 cm lavere enn jeg er. Sitter komfortabelt, men det er noe begrenset med sidestøtte. Sitter høyt i forhold til bilens utvendige størrelse, men det tror jeg nok mange kjøpere setter pris på.


Førermiljøet er enkelt, men lekkert. Skjermene er relativt små, så synsproblemer er det nok en fordel å ikke ha noe av.
Rattet er godt å holde i. Bilen føles moderne. De observante vil se noe gjennskinn i frontruta, jeg mener å huske at problemet var større for ZOE på dette området helt i starten, men de har fått lagt inn mønster på dashbordet som bryter opp mye av lyset. På tross av dette er det fortsatt noe gjenskinn, så det er lurt å teste om du sjeneres av det eller ikke.


På det avlange displayet bak rattet er det lett å få med seg sentral informasjon, men infotainmentskjermen har litt mindre skrift og info, og kunne med fordel vært litt større enn den er. Cruisekontroll har du her, men ikke adaptiv, den passer altså ikke på avstanden til bilen foran.
Jeg synes bilen ligger ganske greit på motorvei og småveier, så i forhold til bilens størrelse er den ganske komfortabel å kjøre rundt med. Her er det nok ikke slik at akselerasjonen skremmer noen, men den gjør det den skal, og påkjøringsfelt er lange nok.


Nå lover jo ikke bilens design at dette er noe fartsmonster heller, men mer en praktisk bil som er enkel å manøvrere i byen og i parkeringshus.


Selv om ryggekameravisningen er litt liten, så er det veldig kjekt når du skal parkere og rygge, fint supplement til sidespeil og bakspeil.

I BOSE edition er også lyden god fra bilens anlegg, skinnseter med justerbar korsryggstøtte og 16″ alufelger er også med.


Koppholderne mellom setene testet jeg ikke ut, men de er ikke så veldig store, så de egner seg nok best til kopper og ikke flasker.


Når man skal inn bakdøra er håndtaket i plasten i vinduskarmen, med et fint merke for tommelen.


Baksetet er egentlig ganske komfortabelt og plassen til hodet er god, men benplassen er mer begrenset, så det er lurt å teste om plassen er god nok til å dekke behovet man måtte ha for plass der bak.


Baklyktene gir ZOE særpreg bak. Bilens utseende gjør at man fort spør seg selv om det er plass til noe mer enn en plastpose bak der.


Det er bagasjeromsplass! Nesten så man sjokkeres litt over hvor mye plass det er i forhold til hvordan bilen ser ut utenpå.
Missforstå meg rett, det er begrenset plass bak der, men i forhold til BMW i3 er det rett og slett ganske så bra!


En av fordelene med ZOE er at du får med ladeboks hjemme på kjøpet, og velger du Intens eller BOSE kan du betale for å få hurtiglader hjemme.
Life er laveste utstyrsnivå, og starter på 251 880, Intens starter på 271 880 og BOSE Edition starter på 296 880, men følg med på kampanjer, mener det er en på BOSE-edition akkurat nå!

Takk til Motor Forum Kristiansand for lånet av bilen!

Bilmerke:
Drivstoff: