Kort test av Kia Sorento PHEV (mars 2021)

Den nye Kia Sorento har tatt mange kvantesprang, et moderne og stilig design, masse plass og du får den nå som ladbar hybrid. Vi ville finne ut hvor langt den kan gå elektrisk.

Dato 20.03.2021 @ 19:40

Da vi fikk hilse på Kia Sorento hos Kia Bil Norge på Lørenskog 28/10-2020 fikk vi se utviklingen for Kia Sorento, og jeg må bare vise det bildet vi fikk se i den presentasjonen.

Skjermbilde fra presentasjonen til Kia Bil Norge.

 

Her har det virkelig skjedd positive endringer når det gjelder designet på Kia Sorento! Nå har den rett og slett blitt knallfin!

Det er også nytt at man kan få den som ladbar hybrid, der en 1,6 liters bensinmotor med 180hk kombineres med en elmotor, og sammen leverer de 265hk og 350NM.

0-100 drar Sorento phev unna like kjapt som en VW ID.4 1st Max, på 8,7 sekunder. Mer enn hyggelig nok for en familiefrakter.

Designmessig synes vi den har noen fellestrekk med Ford Explorer, ikke at de er like, men dette føles litt som en 20 cm kortere fjern slektning på et vis.

Kia Sorento er 4,81 meter lang og Ford Explorer er over 5 meter lang, så Sorrentoen er en tanke mer smidig til bykjøring og parkering.

Bør vel kanskje nevnes at en Ford Explorer fort koster 900 000, og Kia Sorento i Exclusive utstyrsnivå koster fra kr 669 900, så her er det også en ikke helt uvesentlig prisforskjell.

Vrimler det av ladbare hybrider med 7 seter på markedet?

Nei, ihvertfall ikke til en pris under kr 700 000 ferdig pakka med alt utstyr.

Kia Sorento kan man også få med mindre utstyr, i utstyrsnivå Comfort fra kr 599 900 og Active fra kr 637 900.

Dieselmotor kan man også få til Kia Sorento, en 2,2 liter med 202hk, men da skal staten ha kr 248 907 i registreringsavgift, så den starter på kr 822 900, og da får du den kun i utstyrsnivå Exclusive.

På mandag 22/3 slippes det mer informasjon om at Kia Sorento også kan leveres som varebil, så den vet vi ikke så mye om prisene på riktig enda.

Det er ikke bare utenpå at Kia Sorento har blitt en deillig bil, det har den også blitt på innsiden.

Her har du de gode forsetene, og det kan se ut til at sitteputen ikke kan forlenges, men det kan den i Exclusive utstyrsnivå ved bruk av den avlange knappen over sitteputeknappen, der man kan stille fram/tilbake, opp/ned og sitteputens vinkel.

To minneplasser er det også for forsetet, som har både varme og ventilasjon.

To gode digitale skjermer, og instrumentpanelet har en genial blindsone-kamera-visning når man bruker bilens blinklys.

Da kommer det opp bilde fra kameraet på den siden man blinker til på tilsvarende side i instrumentpanelet som viser blindsona, slik at man kan se om det er noe eller noen der. Helt genialt!

Deilig med rattvarme, og kjekt med hill descent control i en stor bil med AWD som av og til også skal ned vanskelige bakker. Disse knappene er rett framfor armlenet mellom forsetene.

I videoen over her kan du se hvordan det fungerer, og der kan du også få med deg da vi var ute for å teste elektrisk rekkevidde og forbruket i 100 km/t med nytømt batteri.

Bakom girvelgerhjulet finner man en vribryter for kjøremodus, der man kan velge mellom Eco, Sport og Smart.

Med et trykk på kjøremodus-knappen kan man fortelle bilen om de eventuelt vanskelige kjøreforholdene man har tatt med bilen til, som snø, gjørme og sand.

Infotainmentskjermen kan virke litt «av» i vanlig kjøremodus, men det er bare å sveipe på den for å få fram menyene, det ser du mer av i videoklippet.

Fint head-up display har man også med i Exclusive utstyrsnivå.

Kobler man til mobilen med USB i den av de tre USB-pluggene det står USB over, så får man opp Apple CarPlay dersom man har koblet til en iPhone.

Deilig lyd fra BOSE Premium Sound systemet som er inkludert fra Active utstyrsnivå.

Da vi dro ut for å teste elektrisk rekkevidde var det 6-7 varmegrader, tørr asfalt og sol ute, og vi kom 65,3km elektrisk. Meget bra med tanke på at bilen kjørte med piggfrie vinterdekk!

Ut fra WLTP-målestandarden for blandet kjøring er elektrisk rekkevidde på 57km og målingen for bykjøring tilsier 70km elektrisk rekkevidde.

Men den våkne leser ser at bensinforbruket ikke er 0, men 0,06 liter på mila, og det skal vi si litt mer om nå.

Bensinmotoren tusler og går i bakgrunnen, for å smøre seg og holde seg varm og klar til å bidra i tilfelle noen tråkker hardt på gasspedalen.

Dette for å unngå unødig slitasje på bensinmotoren når den faktisk må bidra, noe vi mistenker kan henge sammen med at man ønsker lavest mulig kostnader for Kia med tanke på at man gir kundene 7-års garanti på bilen.

Vi er litt usikre på hva bystyret i Oslo eller Bergen sier til dette dersom de forbeholder deler av byen for biler som kan kjøre elektrisk. Vil dette være «elektrisk nok»?

Vi hadde 14% igjen på batteriet da vi ikke fikk kjøre elektrisk mer, så Kia viser fram alt batteriet som finnes, og ikke bare «de prosentene du får bruke til elektrisk kjøring».

Bilen holder igjen på elektrisk kjøring fordi den skal ha nok batteri igjen til å levere bra som hybrid, der elmotoren skal bidra ved akselerasjon og i nedoverbakker til elektrisk kjøring.

Med nytømt batteri kjørte vi litt over 31km på motorvei med cruisekontrollen i 100 km/t for å se hva forbruket ville bli, og da landet snittforbruket på 0,69 liter på mila. Ikke galt med tanke på bilens størrelse og vekt som er tett oppunder 2 tonn før jeg setter meg inn i den.

Denne testen indikerer hva man kanskje kan forvente av forbruk dersom man drar med bilen på en langtur der man ikke har noen lademuligheter underveis.

Noe som er genialt med en stor SUV er god bakseteplass, og her kan man justere setenes posisjon fram/tilbake og ryggvinkel. Venstre sete og midtsetet henger sammen, og går fram dersom man trykker på knappen du ser langt nede på venstre baksete, for at folk skal kunne vandre inn til de to bakerste setene. Dette vises i videoklippet.

Så godt som flatt gulv bak her gjør mitdplassen ganske god. Mellom ISOFIX festene til yttersetene er det tilgodesett 48cm til bakenden til midtsetepassasjeren.

Spaken brukes til å justere ryggvinkelen, og som du kan se i videoklippet kan man justere ganske mye på ryggvinkelen.

I døra til baksetene er det både flaskeholder og koppholder, og i midtarmlenet er det også et par koppholdere, så her virker det som om man har tenkt mye på tørste folk i USA eller noe slikt.

Så kommer knappen for varme i yttersetene som drar oss mer tilbake til kalde Norge.

Dersom det ikke sitter noen i passasjersetet foran kan man enkelt flytte på setet dersom det er behov for dette.

Legg også merke til den geniale posisjonen for USB-plugg for den som sitter lengst til høyre i baksetet.

Bak på førersetet er det naturligvis også en USB-plugg til den som sitter lengst til venstre i baksetet.

Den som får midtsetet får også både USB-plugg og 12V tilgjengelig for sine føtter. De kan også kontrollere hvor lufta skal blåse.

Dersom man ønsker å legge ned eller å ta opp seteryggen er det en knapp for det på toppen av seteryggen.

De to bakerste setene ser du mer av i videoklippet. Vi våger oss på å si at de egner seg best for de som ikke er så lange og gamle, mest på grunn av begrenset avstand mellom sittepute og gulv.

De som sitter bakerst har egen klimasone og hver sin USB-plugg, samt hver sin koppholder.

Her ser man også knapper for å legge ned baksetene på rad 2, samt en 12V plugg til bagasjerommet.

Du har mellom 604 liter og 809 liter med plass til bagasje opp til bakseteryggens topp, med 5 seter i bruk, litt avhengig av hvor langt fram eller tilbake baksetene på rad 2 er plassert.

Bruker man 7 seter er det snakk om 175 liter opp til toppen av bakseteryggen, men man har en meget god bredde på bagasjerommet helt bakerst.

Baksetene på rad 2 er delt 60/40, og man kan velge hvilken av de to delene man vil legge ned dersom man ikke vil legge ned alle baksetene for å frakte mye baki Sorento.

Vi savner bagasjenett som kan festes i taket med 5 og to seter i bruk her, dette er det mange ulike tyske merker som er langt bedre på. Skjerpings på dette Kia!

Det er ikke plass til så mye mer enn jekk og tauekrok under gulvet helt bakerst i bagasjerommet, og helt til venstre er det et rom som kan få plass til litt førstehjelps-saker og kanskje en pose spylervæske?

Lader man Kia Sorento hjemme mens man sover kommer den til å bruke utrolig lite drivstoff i hverdagen, og når man vil på langtur med den så slipper man å stanse for å lade, og den 47 liter store bensintanken tar deg brukbart langt når forbruket med «tomt batteri» er på omlag 0,7 liter på mila.

Hengerfestet på testbilen var avtagbart, men man kan også velge et fast hengerfeste til den ladbare hybriden. Man kan trekke med seg inntil 1500kg, og man kan ha taklast.

På diselversjonen kan man også velge el. innsvingbart hengerfeste, og den kan trekke inntil 2 500kg.

Med AWD og bakkeklaring på 17,4 cm må Kia Sorento kunne betegnes som en fullverdig SUV med 7 seter.

Vi ville valgt den med Exclusive utstyrsnivå og en nappaskinnpakke som vi mistenker gir et hakk mykere seter, samt fast hengerfeste. Super familiebil!

Nå kan den testes hos din nærmeste Kia -forhandler!

Takk for lånet av bil, BOS Agder Arendal!

Annonse