Kort test av Kia ProCeed 1,4 GT Line (feb 2019)

Kia har fått mye oppmerksomhet for designet på sin ProCeed, og det er vel fortjent, for det er en stilig kompakt stasjonsvogn!

Dato 01.03.2019 @ 16:45

Nå har ProCeed kommet seg til din lokale Kia-forhandler, og du kan selv ta en nærmere kikk på den, og prøve den en tur.
Bilen jeg testet hadde 1,4 liters bensinturbo med 140hk, en ganske trivelig motor til denne bilen.

Bilen blir ikke ekstremt sprek, men man merker at den har noe å komme med når man bruker gasspedalen litt.
Den har heller ikke noe i mot å kjøres på svingete veier i det som kan defineres som noe aktiv kjøring.

Bilens aller sterkeste side er likevel designet, for her er det mye lekkert, spesielt bak på bilen, som dette høytsittende bremselyset.

Designet er såpass lekkert at prisen på bilen føles meget overkommelig. Testbilen starter på 427 400 ferdig levert, så kommer det et tillegg på kr 5 990 for metallic lakk. Vil du kjøpe vinterhjul på felg så kan du det, samme med motorvarmer og hengerfeste, men ellers er det meste inkludert i en GT-Line.

Dieselmotoren på 1,6 liter og 136hk starter også på 427 400. Så finnes det en 1,6 liters bensinturbo med 204hk i GT, som er hakket kulere i designet enn GT-Line. Den starter på kr 467 400.

Her kan du se bilen med litt mer bevegelige bilder, og med litt muntlige kommetarer.

Forsetene er elektrisk justerbare, og de har god sidestøtte, men man kan ikke få setet så veldig langt ned, og for meg som er nesten 185cm høy blir det faktisk litt kjedelig, for jeg merker at håret går oppi tak-kanten til venstre for takluka. Her er det med andre ord strategisk å teste litt før du handler. Dersom du ofte plages med at du ikke kommer høyt nok opp i bilen må jo denne være helt super.

Setene er elektrisk justerbare, så du kan finne en komfortabel sittestilling her.

Det kan lagres 2 ulike favorittposisjoner på førersetet også. Hos mange andre bilmerker er dette noe som er på listen over ekstrautstyr.

Ikke overdreven bruk av digitale skjermer her, men mer analoge instrumenter med litt digital informasjon mellom dem.

Infotainmentskjermen er ikke veldig moderne, men funksjonell.

Rattet har et fint design, er godt å holde i, og det er brukt gode materialer. Her er jo det sentralt ettersom man skal ta mye på det.
Rattvarme har du også her, i hele rattet.

Ryggekameraet er helt greit. Prøveskiltene er satt litt utenpå normal skiltplate, så derfor synes de litt ekstra godt.
I denne bilen er bakruta skrå, og ikke direkte diger, så ryggekamera er deilig å ha.

Under infotainmentskjermen er det en del knapper med snarveier til de mest brukte funksjonene på skjermen.

Så kommer knapper for klima før du finner ladeplaten. Foran koppholderne finner du 2xUSB og en 12v for mer lading.

Til venstre for girspaken finner du litt knapper, blant annet for parkeringsassistenten og for å få på sportsmodus der gir og motor er klar for mer turtall.

Elektrisk bakluke er også med i standardutstyret, og kan åpnes fra en knapp til venstre for rattet om du ønsker det.

Vanligvis tar jeg bilder av meg selv i bilens bakseter, men her fikk jeg ikke plass, hverken til hode eller knær, så eneste jeg kan si om baksetet er at det bør sjekkes om man har lyst til at folk over 180cm skal oppholde seg der. Ladetilkoblinger har man mange av foran, men ingen av bak. Dersom midtsetet ikke brukes kan man dra ned et armlene med et par koppholdere.

I tillegg til et stilig design, har bilen et ganske romslig bagasjerom, som etter VDA målemetoden tilbyr 594 liter.

Dette volumet inkluderer all plassen som er under gulvets mange luker. Kan ikke huske å ha sett et bagasjeromsgulv med så mange luker før! 8 inndelte rom med 5 luker! Du kan se dem alle sammen i videoklippet.

Det første rommet er det dypeste, de andre er noe grunnere.

Høyttaler/sub er i veggen, og man opplever sånn sett ikke at de stjeler noe plass. Hyggelig lyd er det også fra JBL-anlegget.

En annen ulempe bør nok nevnes, og det er hjulstøy, for det er det litt av i denne bilen, men her kommer det jo helt an på hva du er vant med fra før.
Hvordan man opplever innvendig støy avhenger mye av hva man har i dag, og har du noe med mer innvendig støy vil jo denne oppleves som støysvak.

Kommer du rett fra Audi e-tron, som er veldig stille av seg, så merker du nok en del til støyen her.
Det er med andre ord lurt å teste en bil før man kjøper den.

Jeg tror det er en del som vil ha seg stilig og velutstyrt stasjonsvogn, som ikke koster alt for mye, selv om den ikke er elektrisk.

7-års garanti er jo heller ikke noen ulempe.

Takk til Motor Sør for lånet av Kia ProCeed!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: