Kort test av Fiat 500e – importert el-bil (apr 2018)

På Finn.no kan man finne en del elektriske Fiat 500e, men ingen av dem er solgt nye i Norge.

Dato 25.04.2018 @ 15:54

RSA bil i Arendal selger denne 2015-modellen for 159 000.
Fiat har solgt disse i California, på grunn av de strenge reguleringene de har der i forhold til gjennomsnittsutslipp fra bilparken et merke leverer.

At Fiat aldri valgte å ta denne inn til Norge er for meg en relativt stor gåte.
En artig og kul el-bil som de nok hadde klart å selge ganske mange av.
Men nå får du den hos flere RSA-bil forhandlere, blant annet i Arendal der jeg har fått låne denne.

Det er mulig folk i Norge er litt for bortskjemte med el-bil utvalg til at vi kaster oss over en Fiat 500 e fra 2015.
Den har ikke hurtiglading, og en rekkevidde rundt 140-160 km, omtrent som den første Leaf.
Batteriet skal være på 24 kWh, og skal kunne ta imot inntil 7,2kWh i ladefart.

Disse kule bruktimporterte Fiat 500e har blitt populære her i Norge.
Motoren som yter 114 hk er ganske artig, og skal man kun bruke bilen til småkjøring holder jo den korte rekkevidden greit.

Setene er nok noe tilpasset amerikanske rumper og kropper, og kan dermed senkes langt nok ned for min del.
Dørene er store, noe som gir forholdsvis enkel inn/utstigning fra forsetet.
For å komme inn til baksetet må du vippe fram et forsete, så det kan jo kanskje være litt kronglete om man bruker baksetet mye.

Førermiljøet er kult, rattet er godt, men jeg synes det er litt kjedelig at det ikke kan justeres i lengderetning.
For meg som har lange ben blir det litt lang vei for armene fram til rattet.
Artige knapper for automatgiret.
FM-radio, ikke så mange radiokanaler igjen der, men jeg ser den nye Fiat 500e har fått en noe større og bedre radioskjerm.

Cruisekontrollen reguleres fra rattet. Den er ikke adaptiv. Ellers er speedometerskjermen også infotainmentskjerm, men den bærer litt preg av å være fra 2015.
Tilkobling av mobil må gjøres mens bilen står i ro, men det er vel kanskje standard hos mange merker.

Jeg mistenker at bagasjerommet her er et hakk større enn i en i3, uten at jeg har målt og sjekket.
Dersom baksetene ikke er i bruk er jo bagasjeplassen mer enn god nok om man legger ned baksetene.

Dersom du finner ut at du vil ha en av disse brukte Fiat 500e, så er det jo greit at du sjekker at det følger med en god ladekabel til norsk strømtilkobling.

I skrivende stund er det over 140 slike på Finn.no

Takk til RSA-bil Arendal for at jeg fikk låne denne kule el-bilen! Det var moro!

 

Bilmerke:
Drivstoff: