Kort test av Citroën Berlingo Van (nov 2019)

Citroën Berlingo Van, her som Proff L2, er den sjette deltageren i kåringen av Norges Varebil 2019, der det er du som om noen dager får bestemme hvem som blir vinneren.

Dato 11.11.2019 @ 15:26

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli Citroën Berlingo som stikker av med seieren?

Min jobb er å vise deg denne varebilen, så du kan få blitt litt mer kjent med den før du bestemmer deg for din vinner om noen dager litt senere i november.

Du får Berlingo Van i 2 ulike lengder, denne lange varianten er 4,75 meter lang og rommer 4,4 kubikkmeter i lasterommet. Den vanlige størrelsen er 4,4 meter lang og rommer 3,8 kubikkmeter i varerommet.

Nyttelasten for Berlingo varierer fra 650kg til 1000kg, så om nyttelast er sentralt for deg er det lurt å snakke litt med forhandleren for å sikre en konfigurasjon som gir deg maksimal nyttelast.

Det er en ganske romslig gjennomlastingsluke, der høyre passasjersete legges ned og man kan ha med ekstra lange gjenstander inne i varebilen istedenfor å feste dem på taket.

Man kan også løfte opp sitteputen dersom man bare ønsker mer gulvplass inne i førerhuset. Noen som har en del dyr med seg i bilen kjører gjerne med gjennomlastingsluken åpen for å varme opp lasterommet, og man kan lettere høre hvordan dyrene har det baki der. (for eksempel hundekjører).

I videoen over her ser du at jeg prøver å vise en del av de ulike praktiske løsninger som bilen tilbyr.

Her ser du midtsetets rygg nedfelt og omgjort til kontorplass. Avstanden fra midtsetet til «boksen» som girspaken er på er kort, så kort at det ikke er spesielt god sitteplass i midtsetet. Dette er noe som går igjen hos mange varebiler.

Infotainmentskjermen er stor og god, og en ganske heftig oppgradering fra forrige Berlingo.

Klimaanlegget har mulighet for innstilling av temperatur, men du må selv velge hvor mye styrke anlegget skal ha, ikke autofunksjon på viftestyrken.

Kul girspak, men boksen den står på er ikke optimal for mine knær. Het ok ratt, men bakom rattet på venstre side er det en del knapper man bør gjøre seg litt kjent med før man kjører, ettersom de er noe skjult bakom rattet.

Knappene det er snakk om er cruisekontrollknappene, og testbilen har ekstrautstyr med adaptiv cruisekontroll. Det kan man se på GAP-knappen som du bruker til å justere hvor lang avstand til bilen foran systemet skal ha. Dersom du noen gang kjører på veier der du må ligge bakom andre biler er jo adaptiv cruisekontroll veldig deilig å ha.

Instrumentene er ganske analoge, med en del digital informasjon i midten, men dette mistenker jeg vel er noe av det som kanskje blir mer digitalt i en senere oppgradering.

Testbilen har en del ekstrautstyr, som for eksempel adaptiv cruisekontroll. Den har 130hk diesel og manuelt gir, og koster 290 571 med mva og avgifter. 254 671 hadde vært prisen på denne uten noe ekstrautstyr.

Oppdatert prisliste for ulike lengder, motorer, utstyrsnivåer og gir finner du på Citroën sine nettsider.

Berlingo er god å kjøre med 130hk diesel og manuelt gir, og leverer komfort som virkelig ikke er langt fra personbilkomfort. Ikke vanskelig å forstå at mange håndtverkere velger denne bilen.

Jeg har også testet den på snø før, og vet at den kommer seg bra fram uten 4×4, men nå kan du også få den med 4×4 om du ønsker dette.

Takk til Grimstad Bil for lånet av denne bilen!

Det er lokale bilforhandlere i Grimstad/Arendal som får velge sine kandidater, og jeg kan vel avsløre at det blir nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook om noen dager, litt senere i november.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: fleetcomplete.no/kampanje eller oppgir «Nybiltester2019» som kampanjekode ved bestilling.

REKLAME