Kort test av BMW M850i xDrive Coupé (aug 2019)

Enkelte biler kan man se på avstand at er noe litt utenom det vanlige, og for BMW M850i stemmer også utseendet med det man opplever.

Dato 27.08.2019 @ 12:33

Foto: SB Automotive

 

Designet er etter mitt syn elegant og kraftfullt, noe som passer veldig godt med de 530hk som bor under panseret.
Med noen enkle knappetrykk kan man velge mellom komfort og sportslighet, og uansett hva man måtte velge skal man være litt snodig skrudd sammen om man ikke trives i denne bilen.

Foto: SB Automotive

 

Jeg fikk hilse på bilen da BMW hadde sitt roadshow, og da får man ikke så mye tid med bilen som man skulle ønske seg med en bil som dette. Denne skulle man jo gjerne opplevd Europa med, eller Norge, men helst Europa, for der er det litt triveligere fartsgrenser å forholde seg til.

Foto: SB Automotive

 

Den tiden jeg hadde denne bilen klarte jeg ikke å finne noen vinkel jeg ikke likte å se bilen fra, lekker sak.

Samtidig må det vel kanskje nevnes at designet på M850i er mindre kontroversielt enn designet på nye 7-serie, som har fått en del oppmerksomhet når det gjelder den noe romslige flaten grillen får disponere.

En ørliten video, men tiden var knapp, så fikk dessverre ikke filmet mer av denne lekre bilen, men bittelitt lyd får man ihvertfall med seg fra klippet over her.

Hadde ikke blitt noe filmklipp av kjøring uten hjelp fra SB Automotive.

Når man ser en M850i skjønner man at dette er en bil man setter seg ned i, men når man først har kommet seg ned i disse setene er de gode i forhold til komfort.

I en bil som dette bør man sitte nær bakken med kroppen for å få den rette følelsen, og setet har bra med innstillingsmuligheter til å få en komfortabel reise.

Jeg har stor sans for de litt tykke og gode rattene som BMW har, så også i M850i. Logiske knapper med gode plasseringer.

Jeg har sett noe kritikk av utseendet til de digitale instrumentene, men de fungerer meget godt, og er svært godt tilpasset til åpningen rattet har.

Midtkonsollen har et fint klimaanlegg som er lett å kontrollere med de knappene som er her, liker den direkte tilgangen man har til klimaanlegget. Girspaken synes litt bedre på neste bilde, men nevner at jeg har stor sans for designet.

Infotainmentskjermen er såpass stor at den ikke kan integreres i dashbordet, og jeg har ikke noen problemer med at den stikker litt opp, for størrelsen på skjermen ville jeg ikke endret på.

Det kan jo potensielt gi noen utfordringer med støvtørking bakom skjermen, men eier du denne bilen er det kanskje ikke du som tørker støv i den?

Selv om man her kan trykke på skjermen, er jeg glad for at man har en joystickløsning, for jeg opplever at det stjeler mindre av min oppmerksomhet når jeg kjører. Har også sansen for at det er mulig å skrive bokstaver på joystickhjulet.

Bakom den stilige girspaken er det knapper for kjøremodus, og jeg har en ørliten mistanke om at Sport og Comfort kommer til å bli noe hyppigere brukt enn Eco Pro, men med mange mulihgeter skal du kunne finne et kjøremodus som passer for deg eller din kjørestil.

Ryggekameraet er godt, og du kan velge hvor du ønsker å se alt etter retningen du har behov.

Dette er også løst på en logisk og god måte som mange kan lære mye av.

Foran girspaken er det et par koppholdere, lademuligheter med USB, 12v og ladeplate.

Så praktiske løsninger er det også gitt plass til i denne bilen.

Over her ser du førerdøren, og det bør være mulig å legge merke til at høyttalerne er med på å påvirke designet. I testbilen var det et ekstra trivelig anlegg fra Bowers & Wilkins, slikt er naturligvis ikke gratis.

I testbilen var det ekstrautstyr for kr 234 300.

Startprisen for en BMW M850i xDrive er 1 742 800 og testbilen kostet 1 980 100. Og om du kjøper denne bilen bidrar du med kr 482 775 til fellesskapet. Så ser du en slik bil på veien må du være takknemlig.

Dette er en Coupé med 2 dører, og bakom forsetene er det to seter til, som man får tilgang til om man drar i stroppen på forsetet. Litt tålmodighet når setet går fram elektrisk er kjekt å ha.

Her er det 2 bakseter, og det er trangt, så det er sikkert lurt at det er isofix i disse setene, det er nemlig barn som sitter greiest baki her. enten de har barneseter eller er har vokst ut av dem. Begynner de å bli lange tenåringer kan det fort bli litt trangt.

Du kan bestille BMW 850i som Gran Coupé med 4 dører også, om du skulle ha stort behov for enkel tilgang til baksetene.

Bagasjerommet er ganske romslig med sine 420 liter er det faktisk hakket større enn bagasjerommet i BMW 530e xDrive, så det er fint mulig å reise rundt i Europa med denne bilen også med tanke på bagasjen.

Rekker man å bli kjent med en bil på en time, samtidig som man skal ta bilder og filme?

Nei, man rekker å hilse på den, og derfor sier jeg lite bastant om kjøreegenskaper, for jeg har ikke kjørt bilen langt og lenge nok til å gjøre det.

Det jeg kan si er at man raskt merker at det bor mye i denne bilen, mye man gjerne skulle hatt mer tid til å bli mye bedre kjent med.
Her er det aktiv styring, M sportsbremser, M sportsdifferensial, V8 med biturbo og mye mer i tillegg til de glade 530 hestene som kan få deg fra 0-100 på 3,7 sekunder på svært underholdende vis.

Bilen har meget gode egenskaper uansett veiens retning og fartsgrense, det merker man raskt.

Man merker også at man ikke rekker å trykke særlig lenge på gasspedalen før man er oppe i fartsgrenser her i Norge, så derfor hadde en Europatur vært en drøm med denne!

Foto: SB Automotive

 

Jeg synes nok rent designmessig at M850i Coupé er noe av det lekreste BMW leverer for tiden, men om jeg hadde sånn omtrentlig 2 millioner til en BMW, ville jeg da kjøpt denne?

Da slår mine behov og den praktisk nytten en bil må ha for meg inn. Jeg har kone, 3 barn og en liten hund, og jeg ville dessverre ikke klart å prioritert denne designperlen foran en noe mer praktisk innrettet, men fortsatt veldig morsom og komfortabel BMW M5.

Takk til BMW Norge og Bavaria Arendal for lånet av BMW 850i xDrive!