Dette var en presselansering der BMW-Norge fikk oss til lanseringens sted i München, og dekket bevertning på stedet.
330d har en heftig sterk 6-sylindret dieselmotor med 265hk og hele 580NM, det drar svært så godt avgårde!
Før har jeg testet BMW 320d sedan, og den er jo fin den altså, men du verden så moro det er med mer krefter!
Foto: BMW
Autobahnlokomotivet drar seg også fra 0-100 5,4 sekunder, men styrken er trekk-kraften som er direkte morsom!
Jeg har også sans for at man har ett enderør på hver sin side der bak, det ser både symmetrisk og lekkert ut.
Som du kan se i videoklippet over her testet vi hastigheter over 240 km/t på Autobahn, og det går meget komfortabelt og stille for seg.
Foto: BMW
Jeg har en viss forståelse for at de som har tilgang på Autobahn ikke er så veldig gira på konseptet til Volvo med max 180 km/t i hastighet på sine biler. BMW har sammen med en del andre bilprodusenter landet på at 250 km/t får holde, og det skjønner jeg igrunnen etter å ha testet den hastigheten. Det er fort nok når man har trailere som pusler avgårde i ca 100 km/t et par felt innafor. Komforten i høy hastighet var meget god.
Med touring får du brått en praktisk familiebil, som har blitt en tanke lenger og bredere enn før, men som har beholdt 50/50 vektfordeling mellom foraksel og bakaksel, og de meget gode kjøreegenskapene som 3-serien er så kjent for å ha. En svært kjøreglad familiebil med andre ord.
At man i 2020 får touringen også som ladbar hybrid er jo noe man i Norge setter pris på, for da får du opp til 292hk for en meget hyggelig pris.
Den elektriske rekkevidden er på over 50 km etter WLTP, og varierer noe ut fra hva slags felger og utstyr du velger til bilen, men fra 51-59 km elektrisk er WLTP-målingene.
En 330e sedan får du fra 469 900 i kampanjemodell, mens 320d touring starter på 529 100, så det er liten tvil om at man får mye bil og power for pengene med ladbar hybrid.
Jeg delte bil med David fra Bil og Motorbloggen, og vi mente vel begge to at setene i 3-serien er noe smalere enn i 5-serien.
Det var 31 varme grader i München, og det hadde vært digg med kjøling i setet, men det er også forbeholdt 5-serien.
Men sånn ellers må man jo være litt snodig skrudd sammen for å kunne klage over setene i 3-serie, for de er svært gode med mange innstillingsmuligheter som andre ikke har tilgjengelig.
Jada, her kan du forlenge sitteputen, fikse sitteputens vinkel og mye annet, men sideklemmingen kunne ikke justeres i testbilen.
Foto: BMW
Meget trivelig interiør i testbilen, men når den pynten får sol på seg kan du bli blendet, så der ville jeg nok selv valgt noe litt roligere og mindre blankt.
Noen påstår at de digitale instrumentene er en etterligning av Peugeot, men jeg er vel ikke helt enig, både Peugeot og BMW jobber med å utnytte plassen rattet gir, noe bildet over viser ganske tydelig, dermed er det lite sjokkerende om ulike bilmerker kan få noe lignende form på de digitale instrumentene sine. Om man liker det eller ikke er jo opp til enhver å bestemme, men jeg har sansen for det.
Når man har 2 timer på seg til å bli kjent med en bil så er det ikke alt man rekker over, som for eksempel å teste baksetene, for bilen er stort sett i bevegelse hele tiden, og man setter seg jo foran om man kan.
Det er jo også noe du bør ta med deg i tankene når du leser tester fra lanseringer som dette, at vi som tester bilene får utrolig kort tid med dem. Normalt sett i Norge på tester har vi omlag en uke med bilen, og da blir du kjent med den på en helt annen måte.
Fra bagasjerommet som rommer 500 liter kan man se at bakseteryggen er tredelt, og det kan jo være både kjekt og praktisk for eksempel for nordmenn med skipose.
Nye 3-serie touring har nå LED-lys som standard, og den kan leveres med laserlys. Det var ikke mørkt de to timene vi testet bilen, så det rakk vi ikke teste ut i praksis.
Prisen på 330d er nok en årsak til at den deilige motoren ikke blir en storselger i Norge, den starter på 683 800 levert i Oslo.
330i med 258hk og 400NM starter på 610 300, og det kommer en M340i for bensinentusiastene med 374hk og 500NM som gjør unna 0-100 på 4,5 sekunder.
Bakruta i bakluka kan åpnes, og har blitt standardutstyr også på 3-serie, noe som kan være veldig kjekt om man bare skal ha tak i noe «på toppen» av bagasjen.
Jeg har en sterk mistanke om at nye 3-serie touring kommer til å selge mest som ladbar hybrid i 2020, men for de som ikke vil ha den som ladbar versjon er det bare å løpe og kjøpe.
Kjører du ofte lange strekninger i jobben, vurdér seriøst en 330d, vær så snill, tenk så digg å glise alle de kilometerne du skal tilbakelegge i bilen, det er jo verdt en del.
Kjører du i all hovedsak under 5 mil daglig, så er det jo mye penger å spare på å velge ladbar hybrid, og skuffet blir du neppe.
…
Disclaimer: Nybiltester var med på denne presse-testen som gjest av BMW, og fikk reise tur-retur Norge dekket, samt mat de timene vi var i Tyskland.