Kia EV6 på vinterføre, vi testet både RWD og AWD (des 2021)

Kong Vinter har virkelig servert oss som bor på Sørlandet en skikkelig smakebit på mye snø og minus 4 grader, perfekte forhold for å teste om bakhjulstrekk fungerer på vinteren, eller om vi som bor i Norge må ha firehjulstrekk.

Dato 09.12.2021 @ 19:12

Vår første prøvetur med Kia EV6.

Helgetest med Kia EV6 Exclusive.

Bertel O. Steen i Arendal hadde såvidt fått skiltene på sin røde Kia EV6 GT-Line før vi fikk booka en spesiell helgetest, med den grå EV6 Exclusive RWD fra fredag til lørdag og EV6 GT-Line AWD fra lørdag til søndag. Vinterværet var på plass, så nå skulle vi få testa hvor brukende bakhjulstrekk er på skikkelig vinterføre, og litt rekkevidde/forbruk i vår 50/50-løype – 50% landevei og 50% motorvei med like nedkjølte biler.

Vi var litt spente på hvordan bakhjulstrekk ville oppleves på veier med snø på, for vi har jo kjørt en del bakhjulstrekkere før som har gitt oss litt utfordringer, som sikkert en del definerer som vintergleder, mens andre ikke er så glad i logrende hale på bil.

Det skulle raskt vise seg at EV6 med bakhjulstrekk er meget stabil og forutsigbar så lenge du ikke slår av antispinn/-skrens, så kan jo de som definerer logring med halen som glede heller sjekke ut knappen for å slå av dette på områder der det er trygt og lovlig å leke litt.

Vi holdt «drive mode» knappen inne et par sekunder for å få bilen i «SNOW» kjøremodus, og da kjenner du egentlig ikke så mye til at det trekker på bakhjulene. Den går stille og stabilt, og med mindre vekt ned på fjæringene leveres også en noe mykere fjæringskomfort i Exclusive med bakhjulstrekk enn i GT-Line.

I Grimstad er det en ganske bratt bakke som heter «Lille Imås», der kjørte vi bakkestart test med BMW iX3 i sin tid, så hit dro vi også med Kia EV6. Parkeringsplassen på bildet over var noe bedre måket enn denne bakken, så vi var noe skeptiske ved første bakkestart, men bilen bare gle rolig i gang oppover. Vi forsøkte igjen, og igjen, på brattere og vanskeligere steder i bakken, men det var ikke snakk om å få «satt fast» Kia EV6 med bakhjulstrekk her!

I filmklippet over får du bli med opp Lille Imås (ca 13 minutter uti), og nei, jeg spiller ikke sjokkert, jeg er det på ekte… hva er det Kia har gjort her?

Ettersom man har trekk bak, er eneste øvelse som blir for krevende rygging i bratt kneik… kjøre framover er ikke noe problematisk. Så da kan man jo lure på hvem i all verden som egentlig trenger Kia EV6 med firehjulstrekk?

Det bør vel nevnes at tørr nysnø i litt store mengder ikke er like glatt som slaps og is, men du ville slitt med å gå i bakken Lille Imås denne dagen, så glatt var det selv om det kan bli et hakk glattere i løpet av en vinter.

Når det først snør på Sørlandet, så kan det fort komme ganske mye snø, og dette bildet over her tok jeg en halvtime etter jeg hadde parkert. I filmklippet litt lenger opp her kan du se at det kom ganske mye snø denne natten. Vi lot bilen stå til avkjøling til neste dag før vi tok den med på vår 50/50-test som har 50% landevei og 50% motorvei. Vi slo på bilen da vi kostet og skrapet den så godt som fri for snø, og dro ned til sentrum der vi starter vår test. Som du kan se i videoklippet var det snø i veibanen, det var minus 4 grader, og de siste 4 kilometerne av E-18 til Grimstad var det kø, så vi skjønte raskt at forholdene ikke ville bli helt identiske for de to bilene i vår 50/50-test.

Kia EV6 Exclusive fikk en beregnet rekkevidde ut fra vår test på 338km, beregnet ut fra 71km kjørelengde og 21% av batteriet brukt. Snittforbruket bilen oppgav på testrunden ble 21,5 kWt/100km. Skal man oppnå mer rekkevidde vinterstid er det naturligvis lurt å forvarme bilen i bilens app mens den er koblet til laderen, det vil kunne gi helt andre resultater, noe vi satser på at vi får testet nærmere i løpet av jula.

Når man kjører EV6 er varmetrådene i bakruta meget effektive med tanke på å holde bakruta snøfri, og man ser at snøen som pakkes bak på bilen kommer lenger nede bak på bilen og ikke på bakruta takket være det designerne definerer som en «ducktail». Det blir spennende å teste dette mer på langtur i jula, men denne helgens tester var meget overbevisende med tanke på at bakruteviskeren ikke var et savn.

Når sensorer dekkes til kan det dukke opp beskjeder om dette, men de regner ikke med at jeg er medlem i korttidsminnetapsforeningen riktig enda, og maser ikke på sjåføren etter at beskjeden er avlevert. Til deg som mener at vi bør stoppe på motorveien for å koste bil, det er kun enkelte områder som er egnet for dette, og når adaptiv cruisekontroll fungerer så trenger jeg igrunnen ikke de andre sensorene akkurat der, så da tar vi kostingen når vi er i mål med testrunden.

Før vi dro ut med Exclusive fikk vi beskjed om at det var en bug med klimaanlegget, som kunne slå av varmen uten videre forvarsel, og at dette var en enkel sak som skulle fikses snart. Restart bilen så er varmen på igjen. Denne informasjonen viste seg å stemme, og varme fra bilens klimaanlegg er helt klart å foretrekke. Dette var ikke noe vi opplevde i GT-Line utgaven, men vi velger likevel å nevne det i tilfelle en annen skulle oppleve noe tilsvarende, det skal være enkelt å få fiksa, og fram til du får det fiksa (om det oppstår) er det bare å stanse og restarte bilen, så får du varme igjen.

Mye er likt på Exclusive og GT-Line, men det er en del utstyr GT-Line har som ihvertfall jeg hadde ønsket meg, som visning av 360 kamera ved siden av ryggekamera istedenfor sensorvisingen som Exclusive har. Godt ryggekamera det er vel verdt å tørke av innimellom.

Etter vår mening er det utrolig få i dette landet som ikke kan kjøre Kia EV6 med bakhjulstrekk, og er du litt i tvil anbefaler vi at du tester den i de områder som du lurer på hvordan den takler.

Så er det de av oss som koser oss med ekstra krefter og ekstra utstyr, ja, jeg er en av dem, vi vil jo helst ha GT-Line med AWD, ikke fordi vi nødvendigvis «må ha» firehjulstrekk, men fordi det er så latterlig deilig å ha det, og ha en visshet om at du bare kommer fram dit du skal.

Vi blir fort litt varme om hjerterota når vi ikke bare har ryggekamera, men 360 kamera ved siden av, og et symbol på venstre side vi kan trykke på for å få fram bilen i 3D som vi kan snurre på skjermen. Det bryr oss ikke at mange ser på oss som litt rare, vi bare elsker masse utstyr, og sånn er det med den saken.

Vi dro til Lille Imås med GT-Line også, ikke fordi vi trodde vi kunne sette den fast, men for å kjenne om vi merket noen forskjell. Det gjorde vi, for du kom mye raskere opp i fart i bakkestart, noe som gjør at du aldri lurer på om du kommer fram, du bare smiler og ler over hvor lekende lett det går.

Kraftoverskuddet i en AWD er også merkbart på vinterføre, og sportsmodus og av med antispinn/-skrens kan være svært moro i trygge omgivelser.

GT-Line opplevdes en del fastere i fjæringen over små ujevnheter som oppsto i snølaget på veien enkelte steder. Vaskebrettlignende underlag var det merkbart fastere med GT-Line – noe som ikke betyr økt vaskebrettkomfort for å si det slik. På alt annet av underlag merker man ikke noe særlig til det.

Rygge opp elendig måket bakke var null utfordring for GT-Line, selv om vi stanset i bakken for å se om vi kom videre, det var som om bilen lo av oss som ville sette den på prøve, og vi skjønte at vi med vår «kneik» utenfor huset ville bli mest glad i EV6 med AWD.

Det er noe eget med en bil du bare vet kommer fram selv om man hører på radio at det anbefales at man ikke kjører noen vei, og etter vår oppfatning er Kia EV6 GT-Line en svært god vinterbil. Men vi lurte jo litt på hvor mye mer strøm som ville gå unna på vår 50/50 test etter en natt med avkjøling for å få så likt utgangspunkt som mulig for de to bilene.

I løpet av natten dukket det opp en pause i snøværet, og brøytemannskapene fikk bort mye snø og på mye salt på veiene, noe som gav en noe lavere rullemotstand for EV6 GT-Line enn EV6 Exclusive hadde. Temperaturen var fortsatt rundt 4 minus, så mange parametere var sammenlignbare.

EV6 GT-Line brukte 4% mer av batteriet på de 71km vår 50/50-test er, noe som da med 25% av batteriet brukt gir en beregnet rekkevidde på 284km. Bilens oppgitte snittforbruk på testen var på 23,0 kWt/100km. Vi gleder oss til å få kjørt Kia EV6 GT-Line mer i jula, for da kan vi se hva som skjer med rekkevidden dersom man forvarmer bilen kontra om man ikke gjør det som vi testet denne gang.

Lading går heller ikke like kjapt unna nå som det er kaldt, men vi ladet fra 10% til 80% på 38 minutter på MER sin 150kW lader i Grimstad, og på IONITY skal det kunne gå unna enda raskere, det skal vi også få testet mer i jula.

Vi brukte forsetets chilleknapp som befinner seg øverst til venstre på førerstolen, og som legger stolen ned i en komfortabel hvilestilling. Vi lot også bilens klimaanlegg stå på under ladeprosessen selv om bilen varslet oss om at det kunne forsinke ladepausen vår.

Man kan koble til mobilen med USB, og bruke Apple CarPlay eller Android Auto, eller man kan høre på radio, eller rett og slett bare ta seg en hvil mens man lader, så man selv blir ladet opp mens bilen lader.

Kia EV6 og Hyundai IONIQ 5 har automatisk resirkulering av luften før man kjører inn i en tunnel, det er ikke sikkert det er noe som skal videreføres vinterstid, for dersom man ikke satte på maks luft til frontruta før en tunnel så dugget det til ganske kjapt på innsiden av rutene. Dette har vi naturligvis tipset Kia Bil Norge og forhandleren om, så finner de nok en god løsning på dette, som skjedde med begge bilene vi testet. Når alt er så automatisert kan det jo være kjekt å slippe å trykke på noe før hver tunnel.

Så må man ha Kia EV6 med firehjulstrekk i Norge? Vi mener nok at omlag 97% av norges befolkning neppe trenger det, men du verden så moro og deilig det er!

Enten man velger Kia EV6 med bakhjulstrekk eller med firehjulstrekk så får man en god elbil og en god vinterbil som bør vurderes om man skal ha en bil rundt kr 500 000. Litt mindre for Exclusive og litt mer for GT-Line. Firehjulstrekkeren har nesten 100hk mer enn bakhjulstrekkeren, og de ekstra hestekreftene vil jeg si at vi som virkelig liker å kjøre bil får størst utbytte av. Hva mener jeg med det? Jo, vi som kanskje tar en omvei til en vei som er litt ekstra svingete og øde for å kose oss med bilens gode kjøreegenskaper, vi har mest glede av de ekstra kreftene som følger med AWD, for det er rikelig med krefter i en EV6 med bakhjulstrekk, og de fleste klarer seg glimrende med bakhjulstrekk.

Tusen takk til Bertel O. Steen Arendal som lånte oss disse to utgavene av Kia EV6!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: