Helgetest med BMW iX xDrive40 (des 2021)

Det er mye vi liker utrolig godt med BMW iX xDrive40, men det er også et par tre ting som skuffer litt. Les litt mer om vår helgetest fra den helgen snøen kom til Sørlandet.

Dato 07.12.2021 @ 18:19

Før du går videre her, er det nok kjekt om du først er sikker på at du har sett saken fra vår første lille prøvetur med denne bilen.

Da vi kom til Bavaria Sør i Arendal for å hente bilen hadde den naturlig nok vært på flere prøveturer, og vi rygget den inn i vaskehallen for å spyle av den litt før vi dro avgårde med den. Da var det jo kjekt å kunne få testet avspyling av ryggekameraet som man finner under valget «Mer» nede til venstre på skjermen.

Ganske stor forskjell på skittent og rent kamera, og kjekt at man har denne spylefunksjonen som man kan bruke ved behov.

Vasket og klar for helgetest. Noen digger fronten, noen trenger mer tid og flere møter før de antar at de liker fronten og noen klarer ikke fronten på BMW iX.

Selv synes jeg den er moderne og tøff. Frunk har du ikke, og man synes egentlig ikke at du skal åpne panseret.

Foran på bilens panser har du BMW-logoen, og trykker du litt fast og solid nede på logoen så åpner det seg et lokk.

Som du kan se på symbolet på lokkets arm er dette påfyllingsplassen for spylervæske, slik at du virkelig ikke har noen grunn til å noen gang åpne panseret på bilen.

Fungerte bra gjorde det også, enkelt og lett tilgjengelig, smart løsning våger vi å påstå. Liker denne løsningen bedre enn den man finner hos NIO es8 der påfyllingsplassen er noe mer bortgjemt og krøkkete plassert.

En ting jeg la merke til var at alle detaljene inne i iX xDrive40 som hadde denne kobberlignende fargen, var noe som man kunne dra litt lenger på xDrive50.

Bokstavene bakpå bilen, innrammingen til dørhåndtak-åpningen og vinduslister med mer hadde samme kobberlignende farge som elementer innvendig, men det er regnet som ekstrautstyr.

Setemassasje for passasjer, samt justerbar sideklemming, er noe BMW har valgt å nedprioritere nå som man har mangel på microchips i verden, for å få flere biler på veiene istedenfor. De som har bestilt biler med dette får derfor en rabatt. Kan jo bli interessant på bruktmarkedet når man har fått orden på leveranser av microchips, og noen skal selge sine biler uten massasje i passasjersetet.

Interiøret i BMW iX er preget av mye skinn, der man har brukt olivenolje i garveprosessen for at det skal være så miljøvennlig som mulig. Hardplasten man finner mellom forsetene er laget av plastflasker som er gjenvunnet, og teppet er resirkulerte fiskegarn for å nevne noe. Testbilens egenvekt er på 2 365kg, og 2 364kg kan gjenvinnes og gjenbrukes.

Man trives raskt i dette førermiljøet, og med at døren ikke har et loddrett innvendig design, men noe av det vi liker aller best er varmen i armlener og fra dashbordets underside, for det er bare fantastisk deilig vinterstid sammen med rattvarme og setevarme.

Vi lar oss imponere over konseptet varme fra dashbord og armlener som er symbol nr 2 fra venstre, for det gir en fantastisk komfortabel varme når det er kaldt ute. Vi liker også veldig godt at man kan bruke iDrive hjulet, og at man ikke må trykke på skjermen hele tiden. Du kan selvfølgelig trykke på skjermen om du ikke takler joystickhjul, men jeg har mer sansen for joystickhjulet enn å treffe korrekt på en skjerm med fingeren.

I testbilen hadde også de som satt bak to klimasoner og knapp for varme i setet, i tillegg til meget god plass, som vi har vist i vår første prøvetur med iX.

En annen meget stor fordel med BMW iX er kjøreopplevelsen den leverer, med en nydelig komfort, stor grad av stillhet, og nok av moro og kjøreglede til at de som er vant med BMW fra før vil kunne trives meget godt selv i xDrive40. Nå har xDrive50 mye mer krefter og rekkevidde, så har man råd velger man jo den. Den kan som Fully Charged og med en del ekstra fort bevege seg prismessig på oppsiden av en million, men sammenligner man med en X5 plug-in hybrid så blir den jo nesten rimelig.

Ettersom BMW iX3 overbeviste så voldsomt med rekkevidde selv i kjølig vær, så må vi si at vil tillater oss å bli litt skuffet over det iX xDrive40 leverer i våre tester.
Joda, vi vet at iX3 er lettere, har bakhjulstrekk, og ikke hadde snø på veien eller 4 minusgrader, men været kan vi ikke bestemme over når vi tester.

50/50-testen vår har omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, og her lander vi på en beregnet rekkevidde på 338km på våt saltet asfalt og en temperatur på minus 1-2 grader.

Ingen annen forvarming enn at bilen var prøvekjørt i løpet av lørdagen før vi hentet den, og vi kjørte den en del kilometer før 50/50-testen vår.

Vi startet landeveistesten vår med kald bil fordi vi ikke visste avreisetid, og fordi vi normalt sett ikke forvarmer elbiler før landeveistesten. Da vi kjørte var det 99% på batteriet, og man kan vel si det slik at det var en del snø på veiene fra Froland til Evje, mens det var langt bedre brøyta fra Evje og tilbake til Grimstad via Sørlandsparken. iX leverte stabile gode og trygge vinteregenskaper, og bakkestart på glatt føre gikk som en lek.

Vi stanset på vei til Evje for å rydde vekk litt snø fra områdene utenfor bakruteviskeren, og tillater oss å skuffes litt over hvor raskt bilen pakkes tett av snø bak (sammenlignet med en del andre biler på de samme veiene denne dagen), men med minus 4 grader og bra med vind og snøføyke var det vel ikke til å unngå. Samtidig er det jo greit å være klar over dette.

Dersom vår landeveistest hadde stoppet i Evje etter 90km hadde vi fått en beregnet rekkevidde på 250km. Det er jo noe å være litt obs på dersom man kjøper denne bilen til hytteturer med en del oppoverbakker. Her er det essensielt å forvarme bilen før start, noe vi som nevnt normalt sett ikke gjør i våre tester, og en slik oppvarming «koster mye» når man kun fordeler det på 90km.

På hele vår 205km lange landeveistest brukte iX xDrive40 68% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei med krevende vinterforhold på litt over 301km.

Selv om det er varme i fronten, så vil snøvær av denne typen sørge for produksjon av is rundt varmetrådene, som igjen stenger for sensorer som varmetrådene jo skal holde frie for is og snø.

Sensorklage kan se ut som på bildet over her, der man får beskjed om at man kan kjøre, men at man ikke kan forvente like mye assistanse fra bilen. På en 3,5 timer lang tur blir man litt lei av en melding som dette når den kommer for sjette gang, jeg sliter ikke med å huske første beskjed, men man kan jo naturligvis ta mange flere pauser enn vi tok for å skrape og koste snø og is.

Da vi kom til Evje var det på sin plass å rydde bakruta, igjen, og den som vet litt om hvor mange sensorer en bil har kan vel se for seg at det var flere beskjeder som dukket opp i bilen med tanke på sikkerhetssystemer som ikke lenger kunne være aktive.

Her kan det bli en del stopp for å koste snø bak bilen dersom du vil unngå gjentagende beskjeder om sensorer som ikke er aktive.

Personlig må jeg innrømme at jeg ikke kjenner et enormt behov for å få mange slike beskjeder, for jeg regner jo ikke med at snøen ramler av uten at jeg hjelper til med det underveis. Så kjære BMW, det holder med 1 beskjed fram til jeg stanser bilen, jeg trenger ikke så mange av dem, og det er ikke alle plasser det er greit å stanse underveis.

Ladeluken er av den manuelle typen som er det man kan definere som veldig åpen. På en måte kan man tenke at det er negativt, fordi det lett kommer til snø, men på en annen side er det veldig lett å komme til med kosten man koster vekk snø fra rutene med. Ville ikke sjokkert meg nevneverdig om det dukker opp ettermarkeds «snømansjetter» til ladekabelen til BMW iX.

Kommer det snø inn i åpningene der man skal stikke inn fingrene for å åpne dørene? Ja, det kan jeg love deg at det gjør, men også her hjelper børsten bra til.

Vi ble ikke veldig imponert av ladehastighet heller, og selv om vi satte navigasjonen fra Nedenes til IONITY ved Lillesand, så må man nok inn og søke etter lader på rett vis for at forvarmingen av bilens batteri skal slå seg på. Her må saker og ting gjøres rett, for man kan jo ha lyst til å ha en lader som et reisemål uten at man vil lade der, selv om det kun er 10% igjen på batteriet når man kommer dit… litt småkronglete? Kanskje bare jeg som er «kranglete» med bilen her, men jeg tenker ofte som Rema 1000… det enkle er ofte det beste – da er det mye lettere å unngå frustrasjoner på grunn av brukerfeil.

På IONITY ladet vi fra 10% til 80% på 47 minutter og på MER 150kW lader i Grimstad ladet vi fra 20% til 80% på 44 minutter.

Vi synes Harman Kardon anlegget i testbilen (ekstrautstyr) leverer meget god og fyldig lyd, men man kan oppgradere enda et hakk om man skulle være ekstra kresen på lyden. Vi liker også veldig godt hvordan skjermens bredde utnyttes til Apple CarPlay, som naturligvis fortsatt kobles til trådløst hos BMW.

Når du lager en BMW-ID og logger deg inn i bilen, så får du lagre dine favorittstasjoner på radioen, du får lagre seteinnstillinger og mye mer. Bilen sier også «på gjensyn» og du får tilgang til noen essensielle innstillinger i forhold til lading og klimastyring.

Laserlysene til BMW er meget gode, og her får også ryggelysene godkjent av oss med tanke på rygging på mørklagt vei. Man ser ikke så langt bakover i sidespeilene, men ryggekameraet var suverent, noe vi viser i filmklippet rett nedenfor her.

I filmklippet får du også se bakkestart, bli med i snøkavet på vår landeveistest, og høre hva vi totalt sett synes om BMW iX. Vi har også tatt med målene på bagasjerommet, som er mye større enn det kanskje ser ut som dersom man bare ser på det.

Vi liker veldig godt å kjøre BMW iX xDrive40, og mistenker jo at vi også vil like iX xDrive50 som har mer krefter og mer rekkevidde, stor sans for hvor stille det er i bilen under kjøring, det gode head-up displayet som vi viser bilde av i vår første prøvetur av bilen, det gode rattet og det gode setet, samt den deillige massasjen og varmen fra armlener og dashbordets underside. Vi liker også at BMW igjen oppleves som svært moderne, hopp inn i en ny 5-serie så vil du nok oppleve at det har skjedd mye her. Vi liker godt den gode plassen man har over alt.

Vi har mindre sans for rekkevidden i kulden, ladetiden og sensorer som klager litt oftere enn sjåføren har bruk for når de pakkes med snø. Vi synes vel også at bilens bakende pakkes litt kjapt med snø i snøvær, noe som handler om bilens aerodynamiske utforming.

Konklusjonen er likevel at jeg gjerne skulle hatt råd til en BMW iX, men da aller helst en xDrive50 på grunn av mer rekkevidde. At den også har mer krefter er jo bare en bonus. Vi skal se om vi ikke kan få lånt oss en xDrive50 til en test etterhvert.

Takk til Bavaria Sør Arendal for lånet av BMW iX xDrive40 – en delilig Fully Charged med en del ekstra utstyr – pris kr 885 800.

Annonse