Da jeg testet Tesla Model 3 Performance i februar, før leveringene var kommet skikkelig i gang her i Norge, så spådde jeg at Tesla Model 3 ville bli den mest solgte bilmodell i Norge i 2019.
Mye fordi Tesla klarer å levere biler, og mye fordi det faktisk er en særdeles brukandes bil for mange ulike behov.
Performance har en akselerasjon fra 0-100 på 3,4 sekunder – ville Long Range sine 4,6 sekunder fra 0-100 virke slapt?
Det hele handler om smak og behag, og jeg mener at du er litt over middels kresen på akselerasjon om du synes 4,6 sekunder fra 0-100 er tregt, men jeg skjønner også at noen bare vil ha det kjappeste man kan få.
For min del har Long Range mer enn nok akselerasjon, og den økte rekkevidden er nok noe jeg setter et hakk mer pris på når jeg skal kjøre litt langt.
Som du kan se på videoen over her så tenker Tesla annerledes om bil enn mange andre, hvorfor skal man trykke på en nøkkel for å gå inn i bilen? Hvorfor skal man ha en nøkkel når man har mobilen med seg over alt? Hvorfor skal man slå på vindusviskere? Hvorfor skal man slå på lys? Hvorfor kan ikke alt slikt bare fikses av bilen utifra de behov som måtte oppstå?
De som er vant med mye mer manuelle løsninger må beregne at det kan kreve noe tilvenning at bilen fikser ting for deg som du er vant med å måtte trykke og fikse selv.
Jeg synes Tesla Model 3 er fin å kjøre, også på svingete vei, men hadde ikke blitt lei meg om det var mulig å velge et enda bedre sete med tanke på sidestøtte og innstillingsmuligheter. Joda, i de fleste situasjoner sitter jeg helt greit, men skal man kjøre litt aktivt på svingete veier hadde mer sidestøtte vært deilig.
Det eneste som «plaget meg» på turen fra Oslo til Grimstad og fra Grimstad til Oslo var den nye veien mellom Tvedestrand og Arendal. Der kan du legge cruisekontrollen i 110 og slappe av, men så plutselig finner bilen ut at den skal redusere farten til 70… selv om jeg har på så lav autonomitet som mulig!
Det blir for «dum» automatikk om bilen ikke klarer å oppfatte at den er på 4 felts motorvei, men lar GPS med utdatert informasjon, eller annen informasjon som er utdatert overstyre den faktiske virkelighet.
Jeg ser at man kan bestille «klargjøring» for autonom kjøring når man skal bestille en Tesla Model 3 på nett, men de 50 000 hadde jeg glatt brukt på noe helt annet. Langt fra overbevist på det området.
Hva du kan bestille og hva saker og ting koster kan raskt endres på nett, men i dag kan man bestille Tesla Model 3 som Standard Range Plus med bakhjustrekk og 409km rekkevidde. 0-100 tar 5,6 sekunder – pris fra 367 700. Legger man på litt annen farge, fetere dekk, vinterdekk og hengerfeste spretter jeg opp i 431 240.
Long Range har 560km rekkevidde, det vil si, på testbilen sto det rett under 400km da den var full-ladet, men har ikke testet rekkevidden noe videre, det rakk jeg ikke på den tiden jeg hadde bilen. Pris fra 450 600. Pris for hengerfeste som gjør at du kan dra inntil 910kg bakpå bilen koster 8300. Bilen jeg vil ha ligger på 514 140 med samme tilbehør som Standard Range Plus.
Performance starter på 499 900, skal ha 530km rekkevidde, noe høyere toppfart for de som kjører mye Autobahn, og 0-100 går unna på 3,4 sekunder.
At all informasjon er i 1 skjerm gjør jo at man er rimelig avhengig av at den fungerer optimalt til enhver tid, og jeg mener jeg har lest noen kommentarer i ulike grupper på Facebook om «restart» av systemet med mer, så helt 100% er det ikke for alle. Bare for de aller fleste.
Etter min mening er det ingen andre produsenter som er i nærheten av å lage en like enkelt og brukervennlig grensesnitt på sine infotainmentsystemer.
Så er det heller ingen som lager så mye som man i den tradisjonelle bilverden ser på som «tull og tøys», men er det «tull og tøys» med spill i en bil som kanskje trenger en ladepause på en lang ferietur? hmm… Selv ser jeg mer på det som moro og humor.
På Long Range og Performance er det varme i baksetene, hvor mange andre biler der ute har varme i det midtre baksetet? Det er ikke mange, og de som sitter bak der må styre med det selv eventuelt.
Vil tro dette er en funksjon det settes pris på av de bak når vinteren er på plass.
Man kan velge å klage over begrenset utsikt bakover i bakspeilet på grunn av bilens utforming, eller så kan man velge å skryte heftig og uhemmet av et helt vanvittig bra ryggekamera.
Poenget mitt er at man kan velge, klage eller skryte, og begge deler vil igrunnen kunne forsvares. Ikke rart det blir diskusjoner om Tesla på nett.
Jeg mener det må være lov å like bilen, og å mislike bilen, uten at man skal erklæres som tulling og idiot av den grunn.
Jeg har stor forståelse for begge syn på bilen, selv om jeg selv liker den godt.
Romslig plass foran i bilen, det er det ikke mange andre elbiler i denne klassen som kan skilte med.
Her kan du ha ladekabler, eller bagasje, uansett kjekt med litt ekstra plass under panseret!
Bagasjerommet er romslig, og det er mye plass under plata du ser bakers i bagasjerommet, for en mer inngående detaljfokusert gjennomgang av bilen, der bakseteplass blant annet vises, anbefaler jeg min forrige test av Tesla Model 3 som du finner her.
Jeg testet bilen på svingete veier, for å se om jeg fortsatt fant potetmelfølelsen fra forrige test, men det viste seg at den var borte. Var nok dekkene som hadde hovedskylden for den følelsen i vinter.
Akselerasjonen holder i bøtter og spann for min del i Long Range, men skjønner jo de som bare vil ha det råeste, og går for Performance.
Jeg synes panelene på denne testbilen satt mye tettere og jevnere enn tidligere Model S og Model X jeg har testet. Kravet om produksjonsvolum har nok av og til gjort at noe kvalitet kan ha blitt ofret. Men har lest at noen allerede sliter litt med rust på sin Model 3, det er jo noe kjapt kanskje?
Stort sett er det aller flest svært fornøyde eiere av Tesla Model 3. De som ikke er så happy har en tendens til å rope ganske høyt.
Da jeg skulle tilbake til Oslo med bilen, så ville jeg teste ladehastigheten bilen kan få på IONITY, men der fikk jeg bare lade i litt over 2 minutter før ladestasjonen syntes at ladingen var over. Vente lenge på å komme gjennom på telefon? Nei, dro heller til Tesla sin supercharger, som gav meg litt over 200 kilometer på en 15 minutters pause. Det funker det også.
Jeg ladet med vilje ikke hjemme fordi jeg ville teste hastighet på IONITY, men det gikk altså ikke denne gangen.
Takk til Tesla Norge for lånet av Tesla Model 3 Long Range!