Helgetest av Renault Captur plug-in hybrid (okt 2020)

Vi fikk lånt den splitter nye Renault Captur plug-in hybrid sist helg for å bli litt bedre kjent med den, og for å få testet den elektriske rekkevidden.

Dato 30.10.2020 @ 16:46

Den nye Renault Captur kan man bestille som bensinbil eller som ladbar hybrid der man har en bensinmotor som er kombinert med en elektrisk motor.

Da vi testet nye Captur for første gang i Athen for snart et år siden var det bensinmotoren vi kjørte. Denne gang fikk vi kjøre den ladbare hybriden for første gang.

På blandet kjøring skal den etter WLTP-målinger kunne gå inntil 50km elektrisk, men hvor langt kommer man elektrisk når det er mellom 9 og 10 grader pluss, man kjører med piggfrie vinterdekk og asfalten ikke er helt tørr?

Vi kom 46,6 kilometer elektrisk under forholdene som er beskrevet ovenfor, og tviler ikke på at man lett kommer 50 km med sommerdekk og i noe varmere vær.

Hva skjer med forbruket av bensin når man akkurat har tømt batteriet for strøm?

Vi dro rett ut på E-18 fra Hamresanden, og satte Cruisekontrollen på 100 km/t ved IKEA, og kjørte til Grimstad for å sjekke forbruket i 100 km/t.

Snittforbruket landet da på 0,55 liter på mila, og det sier oss at forbruket på langtur med Renault Captur blir meget akseptabelt.

Ingen bil bør kun handle om elektrisk rekkevidde eller forbruk, for egentlig handler aller mest om opplevelse av bil, førermiljø og kjøreopplevelse.

Litt levende bilder av nye Captur i videoklippet over her.

Renault Captur er en kompakt SUV, som noen også vil definere som en crossover.

Uansett definisjon er det en bil som unytter høyden godt, og du setter deg mer inn enn ned i den.

Captur er 4,227 meter lang, og det er såpass kort at bilen oppleves smidig og lettkjørt i urbane strøk.

Førermiljøet i nye Renault Captur var ikke spennende før, men nå har det nærmest skjedd en revolusjon her inne, og det vrimler av lekre designdetaljer.

Den flytende midtkonsollen med den lekre girspaken gjør inntrykk, og under finner man ladeplate til mobiltelefonen. Kombinasjonen av stoffmaterialer og farger gjør også sitt til at opplevelsen blir moderne og frisk.

Rundt vribrytere, spaker og en del knapper har det kommet metall som virkelig drar opp kvalitetsfølelsen.

Prøv forrige Captur før du tester den nye så vil du også oppleve den revolusjon som har skjedd her inne!

Setene justeres manuelt, opp og ned, fram og tilbake, og ryggvinkelen justeres med en spak.

Selv om jeg sitter ganske godt i setene, så savner jeg litt lårstøtte, det kunne blitt bedre dersom sitteputen kunne justeres i lengderetning, og eventuelt også justering av sitteputens vinkel som ellers oppleves som god.

Jeg savner å kunne komme et par cm lenger ned med setet, men det vil ikke de under 185cm savne.

Jeg liker ofte å finjustere ryggens vinkel i førersetet når jeg har kjørt noen kilometer, men når man har spak til slikt så må det gjøres før avreise eller etter ankomst, og det blir aldri noen presisjonsjustering med spak for slikt.

For å oppsummere, jeg sitter godt, men kunne sittet bedre.

Du har et meget godt ratt, og det har oppvarming, men knappen for å slå rattvarmen på/av er av en eller annen mystisk årsak gjemt vekk langt nede på venstre side bakom rattet.

God og stor infotainmentskjerm med bra ryggekamera/360 kamera som også filmer foran bilen om du skal parkere, eller slår på kameravisningen.

Du har 12V og to USB-plugger, i tillegg til ladeplaten under girspaken, så det er lett å få ladet.

Når man kobler til mobilen med USB-kabel kan man bruke Apple CarPlay i hele skjermen, rett og slett en meget god løsning og bruk av skjermens gode plass i høyden.

I den store infotainmentskjermen kan man også velge kjøremodus, der Pure vil si elektrisk kjøring, Sport gir deg alt av krefter fra begge motorer og My Sense er et hybridmodus.

I Sport og My Sense kan du velge E-Save for å ta vare på den strøm du har ladet, for eksempel fram til en by der du ønsker å kjøre elektrisk.

Renault skriver en del om 50 patenter fra Formel 1 som er brukt i denne bilen, men det er nok i all hovedsak for effektiv regenerering og mykt og behagelig girskift, for dette er ingen sportslig bil, da måtte den hatt mye kraftigere motorisering.

I baksetene er plassen utnyttet meget godt, og de fleste på omlag 180cm og lavere  vil ha meget god plass baki her.

Man kan også skyve på baksetene i lengderetning, om ingen skal sitte der og man trenger mer bagasjeplass. Man kan naturligvis også legge ned bakseteryggene.

Det er to USB-porter til lading i for de som sitter bak, og egen luftekanal går bak hit.

ISO-fix finner man i yttersetene, og man har nettinglomme på baksiden av forsetene som har en utforming som skal gi optimal kneplass.

Koppholder finner du ikke, men man kan ha flaske i dørene.

Bagasjerommet har plass til 265-379 liter avhengig av hvilken posisjon baksetene har.

I versjonen med kun bensinmotor kan gulvet legges ned til et lavere hakk, men det kan man ikke her i den ladbare hybriden.

Det er imidlertid en del plass under gulvet til ladekabler, dekkreparasjons-sett, spylervæske og litt annet man vil ha med seg i bilen til enhver tid.

Man kan også ha hengerfeste, men den ladbare hybriden kan ikke trekke mer enn 750kg. Bensinutgaven kan dra med seg inntil 1 200kg på hengerfestet.

LED-lys har man både foran og bak på bilen, og det gir en stilig signatur når man kjører. Lysene fungerer godt på mørklagte veier uten gatelys, og dimmer ned automatisk ved behov.

Renault Captur får man kun i topputstyrt Intens som ladbar hybrid, men for bensinutgaven kan man velge innstegsmodellen Zen.

Bensinversjonen i Zen starter prismessig på kr 349 800 og for Intense starter den på 364 800. Frakt og klargjøring hos lokal forhandler kommer da i tillegg.

Den ladbare hybriden i Intens utstyrsnivå starter på kr 359 800, og vi mistenker vel at de aller fleste velger den versjonen. Da kan man jo tross alt kjøre nærmest elektrisk rundt i hverdagen.

Det dyreste du finner på listen over tilgjengelig ekstrautstyr er skinninteriør som du kan bestille til kr 11 000 dersom du har valgt Intens utstyrtsnivå, og velger du ladbar hybrid får du den i Intens utstyrsnivå.

På andreplass kommer panoramatak til kr 10 900, noe som også inkluderer mørke sidevinduer og bakruter.

På tredjeplass finner man BOSE sound system til kr 5 900, og det man ellers finner på listen over ekstrautstyr er da logisk nok billigere.

Kjøreopplevelsen er stille og komfortabel til å være en bil i denne størrelsen, og den bør du jo oppleve selv.

Må si at tofargekombinasjonen med Organge Atacana og sort tak var veldig stilig.

Takk til Auto-Car i Arendal for lånet av Renault Captur ladbar hybrid!