Kort test av nye Renault Captur i Hellas (nov 2019)

Renault Captur er en bil man kan definere som mye bil for pengene, og nå som den har fått viktige oppgraderinger kommer det til å bli enda mer for pengene. Før sommeren kommer den også som ladbar hybrid.

Dato 07.11.2019 @ 22:34

Selv i laveste utstyrsnivå er de nye full-LED lampene inkludert, og de er en viktig designdetalj i Captur sitt nye uttrykk.

Nye Captur har vokst hele 11 cm i lengden, og for de som sitter i baksetet er dette en meget god nyhet, spesielt når også bredden for de i baksetet har økt med 4 cm.

Når førersetet er stilt inn på meg selv har jeg fin plass til knærne mine, faktisk på kanten til romslig med plass.

Hodet har litt mer akkurat med plass, men er du under 180cm vil du også oppleve hodeplassen som romslig baki nye Captur.

Baksetene kan skyves i lengderetning, slik at man kan velge mellom å ha mer bagasjeplass eller mer benplass.

Er du ikke så glad i oransj dekor utenpå og inni bilen? Null stress, du kan velge mellom 18 ulike fargeløsninger for interiøret, og 90 ulike fargekombinasjoner utenpå bilen.

Her ser du et ørlite utvalg av ulike fargekombinasjoner som var utstilt der vi skulle få litt innledende informasjon etter flyturen til Athen.

Er man ikke så glad i farger kan man jo velge sort og hvit som denne bilen som sto utenfor hotellet vi bodde på.

Etter litt å bite i og kort informasjon om fartsgrenser i Hellas, og noen av bilens sentrale funksjoner, som cruisekontroll, og aktiv filholder for å nevne noe.

De hvite bilene hadde utstyrsnivå Initiale Paris, et utstyrsnivå som blir litt for dyrt i Norge til at Renault velger å ta den inn, men vet du at du SKAL ha den, så klarer de nok å fikse det for deg.

Dersom du har sett inn i en Renault Captur før, så vet du at dette er en svært solid oppgradering av interiøret, rett og slett en klasse over det man finner i forrige Captur.

Sjekk det stilige automatgiret og plassen du har under til å lade mobilen din.

I videoklippet over her får du se litt mer av interiøret og designdetaljer, men programmet var noe tett, så filmen ble litt kortfattet.

Som sjåfør er det svært merkbart med de nye mer moderne instrumentene og den store stående infotainmentskjermen.

Den store skjermen får du også i utstyrsnivå Intense, som kommer til Norge.

Et godt ratt og gode knapper bidrar til at man lett trives i denne bilen.

Captur har ikke 4×4, men den har noe høyere bakkeklaring på 17,4 cm, så får det bli opp til deg om det blir nok terrengegenskaper eller ikke.

Denne testbilen var utstyrt med en 1,3 liters bensinmotor som leverte 155hk og 270NM. Automatkassa med 7 trinn var satt opp til redusert forbruk av drivstoff, altså den var rask til å gire opp, og man kunne lett tenkt at dette var daft og kjedelig. Men bakpå rattet var det padler du kunne skifte gir med, og man kunne få slått «av» automatikken om man ønsket å virkelig bestemme giret selv.

Når man kjører litt aktivt er Captur med på notene, men det virker som om den trives bedre med å levere komfortable kjøreegenskaper framfor de dynamiske.

Forseter med elektrisk justering tviler jeg på Renault Norge tar inn, det får tiden vise, men setene er ellers likt utformet selv om det er manuelle innstillinger. Renault Captur er en bil som helt klart bør vurderes om man ønsker seg en bil man setter seg inn i og ikke ned i. Jeg mener jeg kjenner en god del av dem som trives best med å sette seg inn i bilen, kanskje du kjenner noen også?

Kvelden kom, og diverse eksperter fortalte om bilen, og vi fikk også høre litt mer om den ladbare hybriden som kommer til Norge før sommeren 2020. E-TECH plug-in-hybrid som Renault kaller den.

Et 9,8 kWh batteri skal kunne frakte deg elektrisk i 45 km på «blandet kjøring», i bykjøring skal WLTP-rekkevidden bli 65 km. Samlet effekt blir på 160hk når man kombinerer de to elmotorene med den 1,6 liters bensinmotoren.

Elmotorene på til sammen 49kW skal kunne kjøre opp til 135km/t på el, og jada, jeg spurte om hengerfeste, og de mente de ville få den muligheten også på den, og at den skal kunne trekke 1,2 tonn.

Det er ganske mange biler i denne størrelsen som ikke har luftventiler til de som sitter bak, og flere av dem har også droppet lademuligheter for de som sitter bak. Dette er noe Renault har prioritert i sin Captur fordi de ønsker at den skal kunne være hovedbilen for mange ulike familiekonstellasjoner.

Som du kanskje klarte å se i videoen var det en del plass under gulvet, så man kan legge det ned et hakk om man ikke vil ha «flat innlasting» slik som vi hadde på testbilene. Baksetet er som du ser delt 40/60 uten noen form for skiluke, så da er det jo kjekt at den har takrails til ski og slikt.

Fordi man kan skyve baksetene framover og bakover kan man dermed justere bagasjeromsplassen etter de som sitter i baksetet.

Dag 2 i Hellas, og det var på tide å kjøre 1,3 liters bensin med 130hk og manuelt gir. Denne var nærmest forbausende frisk og fin å kjøre kontra automaten i automodus. Fargen var igrunnen også ganske så frisk. Det vil jo være en smakssak hva man synes om slike litt heftige farger, men jeg liker det godt.

Ryggekamera med 360 visning fungerte veldig greit, og skjermen er fin å bruke, god respons, og klare fine bilder/grafikk.

Ganske tøft om man velger et interiør som matcher bilens eksteriørfarge i dekoren. Må jo bare bli glad av sånt.

I et hanskerom legger jeg stort sett bare ting jeg nesten aldri skal ha tak i, som vognkort og servicehefte og refleksvesten. Her var rett og slett hanskerommet en skuff, slik at man som sjåfør lett fikk oversikten over hva som var der. Ganske så anvendelig løsning spør du meg.

Jeg må si jeg blir oppriktig glad inni meg når de som lager biler går bort fra hardplastoverflater og over til mykere og mer taktile løsninger. Dette er et av feltene som Renault virkelig har jobbet med både med Captur og med nye Zoe.

Denne røde over her er forrige Captur, og rett under her kommer den nye i ca samme vinkel.

Ikke spesielt vanskelig å se at den nye er langt friskere i designet enn forrige Captur.

Forrige Captur hadde egentlig et litt rundt, men ganske trivelig ansikt.

Mer markante LED-lys på den nye, røffere grill og mer nedtonede tåkelys, som også gir luftgjennomstrømning for bedre aerodynamikk. Større felger/dekk gir også et røffere ytre.

Når du ser dette interiøret fra forrige Captur, alt fra seter til ratt til knapper og skjermer, så skjønner du at det har skjedd heftig mye her inne. Og for meg drar slike forbedringer kjørefølelsen opp noe ganske voldsomt.

I tillegg til alt man kan se av forfriskninger i interiøret kommer alt det man kan føle og ta på. Her må det være lov å skryte av Renault for en godt utført oppgradering av interiøret.

Jeg forsøkte å lirke noe informasjon om pris ut av PR og Markedsdirektør i Renault Norge, Roger Andersen, men det er så mye med WLTP og avgifter og slikt som ikke er klart eller beregnet enda, så det ville han ikke ut med.

Men jeg har jo lov til å tolke litt på egenhånd, og vil vel bli overrasket dersom startprisen på nye Renault Captur er veldig langt unna 300 000, og i mine begreper betyr det at vi snakker om mye bil for pengene her.

Hva den ladbare hybriden kan komme til å koste skal jeg ikke gjette på, men at vi vet prisen i god tid før den kommer i forkant av sommeren 2020 er det ingen tvil om.

Takk til Renault Norge for at jeg fikk være med til Hellas for å teste nye Renault Captur, gleder meg til å teste den litt mer når den kommer seg hit til Norge.

 

Disclaimer:

Alle journalister som var med på denne turen fikk reise og opphold, samt mat i Hellas dekket av Renault. Det er slik det fungerer for alle.