Godt å vite om drivstoffilter fra Mahle Original

REKLAME – Gjesteinnlegg

Ernst Mahle, gründeren til konsernet som eier dette merket, mente at god kvalitet er det viktigste og at man alltid kan gjøre alt bedre. Med dette grunnlaget tilbyr Mahle original kundene sine innovative drivstoffiltre i originalkvalitet, med lang levetid.

Dato 30.11.2021 @ 15:15

Hva er funksjonene til et drivstoffilter?

Funksjonen til et drivstoffilter er å filtrere drivstoffet som kommer fra tanken, før det ledes inn i motoren. Drivstoffet du fyller på bilen din er aldri helt rent. Det har små smuss- og støvpartikler samt små metallspon, som kan stamme fra produksjonen eller transporten til bensinstasjonen. Kommer dette forurensende materialet inn i motoren, kan det forårsake slitasje og skade. Derfor er det viktig å bruke et godt drivstoffilter med originalkvalitet, som bilprodusenten anbefaler.

 

Når er det på tide å bytte drivstoffilter?

Det finnes ikke én spesifikk intervall som gjelder for alle biler. Intervallet er avhengig av drivstoffsystemet, type drivstoffilter og alderen på bilen din. Generell levetid ligger mellom 20 000 og 60 000 km. Sitter drivstoffilteret på innsiden av drivstofftanken, er vanligvis levetiden like lang som levetiden til drivstoffpumpen. I serviceheftet finner du som regel intervallet som anbefales til din bil. Du kan merke deg at jo eldre bilen din blir, desto kortere tid bør det gå mellom hver gang du bytter.

 

Dette må du sjekke når du velger drivstoffilter

Når du velger drivstoffilter, er det viktig å vite hvilken type drivstoffilter som er montert i bilen din.
Dette er de ulike drivstoffiltrene:

● Inline-drivstoffilter, her er filterelementet i et metallhus som skrus fast på drivstoffslangen. De sitter vanligvis under bilen.
● Drivstofffilter inne i tanken, de sitter i drivstoffpumpen.
● Et drivstoffilterelement. Her skiftes bare filteret, mens huset brukes flere ganger, så lenge det ikke er skadet.
● Drivstoffilter i et hus som skrus på, de ligner et oljefilter og monteres i motorrommet.

 

Når du skal finne et nytt drivstoffilter, anbefaler vi deg å bruke OEM-nummeret som står på drivstoffilteret du allerede har i bilen din. Slik kan du være sikker på at delen du kjøper er den rette.
Ellers viser vi deg nedenfor et eksempel på størrelsene du må sjekke når du leter etter et drivstoffilter.

 

Drivstoffilter fra Mahle Original
● Ytre diameter: 88 mm.
● Indre diameter: 84 mm
● Høyde: 70 mm
● Innvendig diameter 2: 19 mm
● Innvendig diameter 3: 18 mm.

 

Har du størrelsene på det gamle drivstoffilteret, kan du også bruke dem til å finne et nytt filter som passer.
Det nevnte drivstoffilteret fra Mahle Original med en diameter på 88 mm er kompatibelt med følgende biler: Alfa Romeo, Aro, Audi, Bedford, Citroën, Daewoo, Fiat, Ford, Iveco, Lada, Land Rover, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Renault Trucks, Rover, Seat, Suyuki, Talbot, Tata (Telco), Triumph, Umm, Volvo og VW.

 

Huset til dette drivstoffilteret er av aluminium, noe som forlenger levetiden og gjør det motstandsdyktig mot temperaturforandringer. Andre hus kan være laget av kunststoff, da er levetiden noe kortere.

 

Hvilke materialer er filteret laget av?

Selve filteret i huset er laget av kreppet papir. Det brukes vanligvis en blanding av fibre fra løv- og bartrær. De kan være impregnerte eller behandlet med reagenser.

 

Slik bytter du drivstoffilter på bilen din

Hvis du har en dieselbil, anbefaler vi å få filteret byttet på et verksted. Grunnen til dette er at det ikke skal komme luft inn i systemet når jobben utføres, og det krever spesialutstyr og kunnskap som en hobbymekaniker vanligvis ikke har.
Har du en bensinbil er fremgangsmåten ganske enkel og rett fram, det er noe enhver kan gjøre selv. Merk deg at dette en en generell fremgangsmåte og at den kan variere fra modell til modell.

 

Dette er verktøyet du trenger:
● En jekk eller smøregrav
● En beholder til å fange opp væske
● Flat skrutrekker
● Knipetang
● Slangetang

 

Husk å bruke hansker og sørg for at stedet hvor du arbeider er godt luftet. Motoren skal være utkoblet når du arbeider, dvs. at batteriet skal kobles ut og deretter releet til drivstoffpumpen.

 

Den generelle fremgangsmåten for byttet er følgende:
1. Finn og åpne lokket til drivstofftanken.
2. Skru av lokket til drivstofftanken og legg det til side.
3. Jekk opp bilen eller sett den over en smøregrav.
4. Finn drivstoffilteret og løs festene. Bruk knipetang.
5. Sett en væskebeholder under drivstoffilteret.
6. Trykk inn klemmene og bruk en flat skrutrekker til å løsne drivstoffslangene fra filteret.
7. Ta ut det gamle drivstoffilteret.
8. Sett inn et nytt drivstoffilter og sørg for at det blir montert i riktig redning. På huset ser du ofte en pil som peker i drivstoffretningen.
9. Koble drivstoffslangene til filteret og lås festeklemmene.
10. Bruk knipetang når du fester festene til drivstoffilteret.
11. Fjern væskebeholderen.
12. Senk bilen.
13. Skru igjen påfyllingslokket.
14. Ta igjen lokket på drivstofftanken.
15. Koble først til releet og deretter batteriet igjen.

 

Husk å slå tenningen på og av flere ganger før du testkjører bilen. Dette gjøres for å starte drivstoffpumpen, slik at den pumper drivstoff gjennom systemet. I tillegg kan du la motoren gå i et par minutter, slik at du ser at alt fungerer som det skal. Et brukt drivstoffilter regnes som farlig avfall og skal ikke kastes i restavfallet. Pass på å kassere det på et egnet sted.

 

Bytter du drivstoffilteret i tide kan du både spare penger og unngå unødvendig slitasje på bilen din, slik forlenger du levetiden og kan slippe ubehagelige overraskelser. Dermed kan du konsentrere deg om det som virkelig er viktig, nemlig kjøregleden.