Dette er ikke ment som en grundig test av Toyota Auris Hybrid, den har jeg allerede EN TEST på, selv om jeg da kjørte kompakt-versjonen, og nå kjørte stasjonsvogna. Tanken denne gang var å finne ut litt om drivstoff-forbruket på litt ulike typer kjøring.
Her er et bilde av forbruket der jeg i hovedsak har kjørt motorveien fra Sørlandssenteret til Grimstad, med cruisekontrollen på.
0,45 l/mil er ikke så galt med tanke på at det var 4-5 grader varmt ute. Drivstoff-forbruket blir noe høyere for alle typer biler når klimaanlegget får mer jobb med å holde bilen varm innvendig. Samtidig la jeg merke til at den grønne EV-bilen ikke dukket opp på motorveien, noe den gjorde da jeg kjørte Hyundai IONIQ Hybrid på samme strekning.
(da jeg ikke har råd til å spandere drivstoff på alle biler jeg tester må jeg bruke informasjonen fra bilens instrumenter).
Toyota Auris stv Hybrid er noe større enn IONIQ på bagasjeplass, ellers er de ikke så veldig ulike på størrelsen. Da jeg testet Hyundai var det betydelig varmere i været, noe som nok er en sentral faktor som fører til ulikt forbruk. Toyotaen har noe mindre utstyr enn Hyundaien, men føles på et vis litt mer solid på et litt uforklarlig vis. Gir på en måte mer solid følelse. Før du kjøper en Toyota må du sjekke om du synes du får dratt rattet langt nok mot deg, jeg er litt lang, og trenger derfor å sitte i en del avstand fra rattet, og føler ikke jeg får rattet nærme nok i noen Toyotaer. Så derfor vil jeg alltid si at det er lurt å prøvekjøre biler før du handler!
Jeg forsøkte ikke å fylle opp bagasjerommet, men med fullt av bagasje øker forbruket på alle biler.
Jeg forsøkte litt småkjøring, og brukte da 0,41 på vei til barnehagen, og 0,40 på vei hjem, så virker som bilen trives litt bedre med småkjøring enn med motorveihastighet rundt 100.
Toyota Sør har kampanje på Toyota Auris Hybrid Touring Sport Active S for tiden, med kjøp for 306 000 eller leasing for 2 150/mnd – med andre ord mye bil for pengene! Omtrent samme pris som en IONIQ Hybrid med det meste av utstyr. Så spørs det da, om Hyundai holder seg like godt i pris på bruktmarkedet, det er jeg vel ikke så sikker på at den gjør.
Da jeg skulle tilbake til Toyota Sør med bilen på morgenkvisten lå det noe småhvitt på taket, og det var omlag 1-2 grader i luften. Da ble snittforbruket tilbake på 0,51 l/mil – så kaldt vær gir høyere forbruk, også på hybrider.
Det selges mye Toyota på Sørlandet for tiden, og selv om VW såvidt slår Toyota, så har VW nedgang i salget, mens Toyota har oppgang.
Så kan man jo tenke sitt om bakgrunnen for folks handlemønster, jeg skal ihvertfall ikke foreslå hva folk tenker.
Takk til Toyota Sør AS for lånet av Auris Hybrid!