BMW i4 M50 xDrive – Ser du oppgraderingene er du god! (jan 2025)

Nok en gang har BMW oppgradert den svært populære i4, men det er ingen tradisjonell facelift vi snakker om, og oppgraderingene ser du kun om du er godt bevandret i BMW-miljøet. I tillegg har det nå også kommet en ny variant av i4 på det norske markedet, en modell du neppe ser noe særlig til.

Dato 09.01.2025 @ 17:18

Det ruller over 7300 utgaver av i4 på de norske veier – flesteparten topputgaven M50 xDrive, grunnet svært aggressive kampanjer fra BMW i lang tid. Frem til nå har du kun kunnet velge mellom eDrive40 eller M50, og der eDrive40 kun har bakhjulsdrift har M50 xDrive firehjulsdrift. Nå får du også xDrive40, men på grunn av nevnte kampanje på M50 så kommer nok svært få, om noen, til å velge denne da den har en startpris høyere enn M-modellen.

 

BMW har videreført suksessoppskriften med en kampanjepris på 599 900 kroner for BMW i4 M50 Fully Charged – en meget godt utstyrt bil. Versjonen med bakhjulsdrift starter på 560 000 kroner, og nykommeren xDrive40 begynner på rett over 600 000 kroner – da sier det seg nærmest selv at svært få vil velge denne – så få at importøren ikke har tatt inn pressebil for test. Bilen vi tester har en del utstyr, og så fort du beveger deg utenfor kampanjeterritoriet så blir det fort dyrt, og du ender fort opp mot 800 000 kroner, gjerne over om du krysser for alt.

 

 

Vi har sett på BMW i4 flere ganger tidligere, både eDrive40 og M50 så derfor går vi ikke igjennom bilen i detalj denne gang. En mer utfyllende test av i4 M50 finner du lenger ned i saken.

 

 

Fronten har fått nye nyrer som i toppen er helt lukket, mens det i bunn gir rom for luft. Standard er nyrene omringet av en kromlist, mens du på M50 får sorte detaljer – heldigvis.

 

Hovedlyktene er også nye med vertikal inndeling. Nye LED moduler med tilhørende velkomst signatur, og som alltid så har du mulighet for LED-Matrix dersom du betaler for det. Du kan velge mellom 11 forskjellige lakkfarger, pressebilen er utført i Tanzanite Blue, en lekker farge som koster 9600 kroner ekstra.

 

Baken preges av nye, særdeles lekre lykter med laser-teknologi og ligner veldig på dem man har på BMW M4 CSL. Lyktene gir bilen et meget moderne preg, og gir en liten wow-effekt år du først legger merke til detaljene. Lyktene er standard på M50, tilgjengelig som ekstrautstyr på de andre utgavene.

 

 

 

Under kan du lese mer om da vi testet BMW i4 M50 for et snaut år siden.

 

Hyggelig gjensyn med BMW i4 M50 (mars 2024)

 

 

 

Interiøret er stort sett det samme som før, men også her har det skjedd små endringer/forbedringer. Rattet på M-modellen har fått flat bunn og sentermarkering. Heldigvis har man beholdt samme funksjonalitet og knappeløsning på rattet som tidligere – definitivt det beste rattet fra BMW og etter min mening mye bedre enn det du finner i nyere modeller fra BMW med nyere arkitektur. Førermiljøet ser lekkert ut omringet av et digert kurvet display.

 

 

Setetrekket i testbilen er det dyreste tilgjengelig, deilig mykt BMW Individual skinn – som langt ifra er gratis. Elektrisk justerbare selvfølgelig, men minne kun på førersiden. Oppvarmede, men ingen ventilasjon. Her er det mulighet for å klemme sidevangene, slik at du føler deg støpt fast i setet – akkurat slik du skal på en bil som dette.

 

 

 

Nytt på toppmodellen er at du nå får den lekre girvelgeren i glass/krystall. Da i4 debuterte hadde man en mer tradisjonell girvelger, mens man ved forrige oppgradering fikk en girvelger som du finner i andre nyere modeller fra BMW. Personlig setter jeg stor pris på at BMW har matt plastikk rundt knapper i midtkonsollen, det er en løsning som er mye mer praktisk og lekker enn svart pianolakk som stort sett alle andre bruker.

 

 

Også området rundt luftedysene har fått en oppgradering med nye betjeningshendler samt introduksjon av noe interiørbelysning, selvom det stadig ikke er i nærheten av å være så lekkert og omfattende som hos rival Mercedes-Benz.

 

 

 

 

Sjekk gjerne ut videoen over for litt mer detaljer rundt hva som er nytt med oppgraderte BMW i4 M50 xDrive.

 

 

BMW i4 M50 byr på skikkelig kjøreglede og fremstår stabil og trygg under de fleste forhold. På glatt underlag er det ekstra lett å ha det morsomt med denne, og du kan skru av det meste av hjelpesystemer dersom du oppsøker en plass trygg for dette. Det adaptive M-understellet gir stor valgfrihet på stivhet, og bilen skifter virkelig karakter avhengig av modusene. Styringen er direkte og presis, og sittekomforten er knallgod på lengre turer.

 

Rekkevidden har vi ikke sett noe særlig på i denne testen, i og med at vi tidligere har sett på i4. Det vi derimot sjekket var rekkevidde med kjøring på motorvei og utelukkende 100 km/t og 110 km/t, og beregningene mine viser en rekkevidde mellom 30 og 33 mil – da på en kald dag med temperaturer ned mot -11 grader.

 

 

Med i4 kan du forvarme batteriene før hurtiglading, dette kan faktisk også startes via bilens app, slik at du kan forvarme batteriene fra stua dersom du bare skal en kjapp kjøretur til en lader i nærheten. Aktiv forvarming vises med et eget ikon både i instrumentpanelet og på hovedskjermen.

 

Som tidligere er 205 kW maks effekt ved ladestolpen, og det tar rundt 30 minutter å lade fra 10 % til 80 %, sommer og vinter.

 

 

Assistansesystemene til BMW er svært gode, og selvstyringen fungerer godt. Det er meget enkel betjening av hjelpesystemene via fysiske knapper på rattet – ikke noe haptisk knappetull her. Hans Vidar lånte en i4 lokalt på sørlandet i jula, og klaget på at bilen bremset altfor mye ned i svingene, faktisk ned under 70 km/t i 80-sona. På biler hvor dette er et problem så skjer det nærmest utelukkende på landevei med relativt krappe svinger – sjelden man opplever det på E18. På grunn av svært glatte forhold under testuken så fikk jeg ikke sjekket om dette stemmer også på pressebilen, sikkerheten må komme først. Så – om dette er et problem(irriterende sådant) eller om det handlet om programvare vites ikke.

 

 

Under testuken kom det svært mye snø på sørlandet, og det gir jo rom for å teste aspekter ved biler vi vanligvis ikke får gjort. Konklusjonen er at i4 har en utrolig god fremkommelighet, og at vinteregenskapene er gode. Her fryser ikke spylerdysene, og assistansesystemene virker nærmest fra første stund. Eneste utfordring jeg hadde var med dørhåndtakene som frøs igjen, samt at man må være litt forsiktig med dørene, da rammeløse glass kan være litt sårbare dersom du river og drar. Bakkeklaringen er selvsagt ikke den beste, men ved kjøring på normal vei blir den sjeldent et problem.

 

Etter en uke med BMW i4 M50 xDrive er konklusjonen enkel – dette er virkelig en innertier.

 

Takk til BMW Norge for lån av bil!

 

 

Annonse