BMW 225xe iPerformance Plug-in Hybrid – forbrukstest (nov 2016)

Ladbar hybrid er fint, men hvor mye bruker den når batteriet er «tomt»?

Dato 09.11.2016 @ 14:53


Jeg testet BMW 225xe første gang i mars 2016, men da var jeg på en kort prøvetur.
Denne gangen fikk jeg låne bilen over natta for å se litt mer på hvordan forbruket var på bilen når batteriet var tomt.
Poenget er jo at den lille bensintanken på 36 liter ikke skal trenge å fylles så ofte. Du bør ikke velge ladbar hybrid med mindre du har mest småkjøring i hverdagen. Du har en del ekstra vekt med deg hele tiden, noe du merker på forbruket når batteriet er tomt.


Det er vel bare Coupé og cabriolet fra 2-serie som hardbarka BMW entusiaster kan takle, Active Tourer som dette er, og den større Gran Tourer er fortsatt en relativ ny biltype for BMW, men helt klart en biltype som nye kjøpergrupper har fått øynene opp for.
At en bil kan være praktisk, sette seg litt mer inn enn ned i, og alikevel ha masse BMW dna i seg gjør at nye kjøpere kommer til merket.
0-100 på 6,7 sekunder oppleves som raskt i en slik bil. Bra materialvalg og gode seter gjør trivselen høy. En startpris på nesten 392 000 er ganske hyggelig med tanke på at bilen har 224 hk og 385 NM.


Jeg kjørte eksakt samme rute til barnehagen som med Toyota Auris Hybrid, men uten noe særlig strøm på batteriet ble forbruket for 225xe på 0,81 l/mil.
Temperaturmessig var det ikke så mye varmere for BMW’en enn det var for Toyotaen, som jo klarte jobben med 0,41 l/mil.
For å si det sånn blir jeg mer og mer imponert over Audi Q7 e-tron som har 0,66 l/mil når batteriet er tomt (med optimal ute-temperatur). Den har tross alt mange flere kilo å drasse med seg! Sier litt om effektiviteten i en dieselmotor!


Jeg tenkte at det var motoren som var kald, at det kanskje hjalp litt å ligge stabilt i 90 på motorveien, men fikk akkurat samme forbruk da.
Så poenget her er at denne bilen er supergunstig om du kjører mye småkjøring og kan lade ofte, fordi du da kan kjøre mesteparten på ren elektrisitet i max e-drive modus. På langtur er det lurere med Auto e-drive modus, slik at batteriet bare brukes når det er optimalt å bruke det.
Når batteriet er tomt og det er noen få grader over null må du altså regne med rundt 0,8 l/mil i forbruk.

Når man ser 225xe ved siden av 330e skjønner man at man må sette seg mer ned i 330e, og man skjønner også at de to gir ganske ulik kjøreopplevelse.
Min påstand er at man kan velge en slik bil uten at forbruk er hovedgrunnen, for du får masse krefter for en ganske hyggelig pris.
Noe mange ser på som en stor fordel med 225 xe er at den har firehjulstrekk. Andre igjen vil synes det er mer moro med bakhjulstrekk på vinterføre. Smak og behag, og BMW har noe for de fleste smaker.


Selv skulle jeg gjerne sett Gran Tourer med 7-seter som iPerformance Plug-in Hybrid med firehjulstrekk.
Tror den hadde vært ganske nær en optimal bil for litt større familier i dag.
Utviklingen går fort når det gjelder biler for tiden, snart er det vel en tilsvarende hel-elektrisk bil større familier kjører rundt med, en som har en litt triveligere pris enn Tesla model X.

Takk til Bavaria Arendal for lånet av bilen!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: