Er det å teste biler et ork for deg?

Det å reise rundt til ulike bilforhandlere for å finne sin neste drømmebil er det en del som synes er et ork. Det tar så mye tid, tid man ikke har.
Der kommer jeg inn i bildet, jeg har gjort store deler av den jobben for deg, slik at du kan se på og lese om ulike biler, og kanskje bare teste 2-3 av dem selv før du handler.

Dato 25.05.2014 @ 08:15


Når man skal kjøpe seg TV bruker man kanskje en del tid på å lese seg opp, besøke noen butikker og snakke med selgere, og så surfe litt etter gode tilbud før man handler? Eller?

Jeg er ihvertfall sånn, og jeg har fortsatt en veldig god plasma TV fra mange år tilbake som gir glimrende bilde og lyd.

Bil, eller i dette tilfelle bil nummer 2, er jo en mye større investering/utgiftspost, og da gjør jeg det hakket grundigere enn når jeg skal velge TV.
Og om man skal gjøre dette grundig, virkelig prøvekjøre aktuelle biler, og låne litt lenger de mest aktuelle bilene, ja så er det faktisk litt tidkrevende. Jeg vil likevel ikke definere det som slitsomt, men det er nok fordi jeg liker å kjøre bil. Liker det veldig godt til og med.

Derfor denne blogg, for kanksje ikke alle synes det er like moro som meg å kjøre bil – og da skjønner jeg om det kan oppleves noe slitsomt i en travel hverdag å prøvekjøre alle mulige biler.
Her kan du se bilene som jeg har testet, mer utfyllende testnotat om hver bil kommer naturligvis, men ikke i dag.

Ut fra hvilke behov man har vil jo naturlig nok prioriteringer bli noe ulike, så hvem er jeg?
Er en mann i sin beste alder, med kone og med 3 barn i alderen 1,5 år til 9 år (2014).


Første bil ut var BMW i3, litt fordi jeg var nyskjerrig på dette med el-bil, for det er jo i Norge et svært miljøvennlig valg, og om man ser på hva man skal bruke bil 2 til dekker de svært ofte dette behovet.


Neste bil ut var Nissan Leaf, en elektrisk bil med noe mer fartstid her i landet, og som man ser ganske mange av på norske veier.


Toyota Yaris Hybrid måtte også testes, for jeg lurte jo litt på hvordan en hybrid ville være i forhold til de elektriske.


Peugeot 308 var jo testvinner, og man prøver jo gjerne testvinnere.


Audi A1 måtte prøves, har alltid likt Audi, og ut fra et godt tilbud ble det denne som gikk i testen.


Top Gear skryter ofte av kjøreegenskapene til Ford, noe mer motoriserte utgaver riktig nok, men verdt en test!


VW Golf er kanskje ikke spennende, men med leasingtilbudet de kjører i mai blir firehjulstrekk og diesel brått litt spennende når barnehagen kona jobber i ligger på Hisøya (sprøtt bratte bakker!)


Renault Clio er kanskje ikke drømmebil her i Norge, men i Europa digger de jo Renault. Er det noe vi i Norge ikke forstår oss på?

Noen ville kanskje testa helt andre biler, og andre lurer kanskje på hvorfor en del biler ikke er her – bruk gjerne kommentarfeltet under her, jeg godkjenner alt som ikke er tull og vas 🙂

El-biler må kjøpes, alt annet kan leases – for oss var lavt månedsbeløp en nøkkelfaktor for utvalget av biler som ble testet, fordi kona skal studere 2 år til, og fordi vi holder på å nedbetale en BMW 525 i 2 år til.
Kan leasing lønne seg da? Njæ, kan bil lønne seg da? Verditap man ikke kjenner mot et verditap man kjenner. Bilbutikken tar risikoen for eventuelt feil beregnet verditap.
Noen priseksempler: Kontantandel: 50 000 + ca 5500 i etablering – 45 000 kilometer/ 3 år – månedsleie inklusive termingebyr og mva fra 1100 til 1900. Når da nybilprisen er opp mot 340 000 trenger ikke det være så mye dyrere enn å eie, få et verditap og rentekostnadens skattefordel fratrukket. Noen har med 3 års service i månedsprisen også. Det er mva på toppen av årsavgifta, det må også med i beregningen.
El-biler har ikke momsfradrag når leasingselskapet kjøper bilen, dermed kommer de svært dårlig ut i månedspris og total kostnad, derfor må de kjøpes.
Mer informasjon om hver bil kommer i senere blogginnlegg.