2021 Nissan Leaf e+ Tekna 62kWt (feb 2021)

Nissan Leaf på isbane? Det høres kanskje ikke veldig logisk ut, men det var både moro og nyttig!

Dato 05.03.2021 @ 16:33

Nissan Norge inviterte til isbanekjøring hos Hebbes Racing i nedre Eggedal, og hadde til og med ordnet med skikkelig påskestemning.

Det er en del oppgraderinger som har kommet til 2021-modellen av Nissan Leaf, og velger man toppmodellen Tekna kan man glede seg over dem alle.

Rattet kan nå justeres inn/ut, Tekna har fått smart speil der man kan skifte mellom vanlig speil med autodimming og kamerabakspeil, man har fått noen USB-C ladeplugger, en foran og en bak, og man har ny farge, Ceramic Grey enten ensfarget eller som du ser her med sort tak.

Bilen vi kjørte på isbanen var utstyrt med Lappi-dekk, som har normale pigger i dekket, men bare veldig mange av dem. Det gjør at du ikke bare sklir rundt som Bambi på isen, men får en opplevelse som du kjører på svært glatt vintervei.

Som du kan se av videoklippet over her opplevde vi å få satt bilens sikkerhetssystemer på prøve, og kunne erfare under trygge omgivelser hvor gode vinteregeneskaper Nissan Leaf faktisk besitter. Her er det lett å kjenne hvor grensene er, og du merker at du er i ferd med å kjøre for fort uten at du plutselig mister kontrollen helt.

Egentlig burde alle hatt noen runder med bilen sin på isbane med Lappi-dekk på, slik at man ble godt kjent med bilens vinteregeneskaper i trygge omgivelser som dette.

Går man inn på elbilstatistikk.no så kunne man fredag 5/3 klokken 15:40 se at Nissan Leaf var Norges nest mest registrerte elbil i 2021.

Det er intet mindre enn imponerende av en elbil som har vært med oss i mange år, og som har tittelen flest registrerte elbiler i Norge.

Hva kan det komme av?

Nissan Leaf har ikke hengerfeste, den er ikke størst, den er ikke raskest, den går ikke lengst, den lader ikke raskest, den er ikke billigst og den er ikke den mest komfortable der ute.

Men den har gode seter, god plass, god rekkevidde, god akselerasjon, det er kjapp levering og sist og kanskje aller mest sentralt, det er nesten ingen feil på dem.

Vi tror ikke at folk er overdrevent glade i å være «prøvekaniner», og det slipper man å være med Nissan Leaf, der er saker og ting gjennomtestet og utprøvet. Kanskje ikke først på ny teknologi, eller mest spennende, men svært driftssikkert.

Det du MÅ teste før du kjøper deg en Nissan Leaf er hvordan du trives med forsetene. De er behagelige, men de har ikke så mange innstillingsmuligheter.
Her kan du ikke justere sitteputens lengde eller vinkel, du har ikke elektrisk justering med minnefunksjon, men bruker spaker for å jekke deg opp/ned og for å justere seteryggens vinkel – NB! Det gjøres når du står i ro med bilen!

Det er langt enklere å finne en behagelig førerposisjon nå som rattet kan justeres i lengderetning, men jeg ville satt pris på 2cm ekstra med justeringsmulighet for rattet, da hadde jeg hatt en enda bedre førerposisjon.

Du har et godt ratt med varme i hele rattet, både batteriprosent og antatt rekkevidde i instrumentpanelet, en fin infotainmentskjerm som har et potensiale for enda mer logisk betjening, en bryter for å slå av/på e-pedal, noe som øker regenereringen såpass mye at du kan bruke gasspedalen til å styre bilens hastighet.

Kobler du til mobilen med USB-kabel kan du bruke Apple CarPlay, legg merke til ny USB-C plugg over USB-pluggen.

Baksetene har brukbart med plass, men det er en klump i gulvet for den som skal sitte på midten bak. ISOfix og varme i yttersetene.

Når forsetet er stilt inn på meg selv har jeg grei kneplass bakom meg selv, det er ikke så galt med tanke på at jeg er 184cm og har en stor bakende.

Håret går oppi taket, men ikke hodet, hadde ryggen min vært litt kortere eller baken min noe mindre ville jeg fått helt fin plass bak i baksetet.

To USB-plugger bak og mulighet for å sette på setevarme i yttersetene, men enten må begge ha, eller ingen, så de bør være gode venner de som sitter bak.

Fordi Nissan Leaf e+ Tekna har et BOSE anlegg er det en ekstra boks i bagasjerommet, som da rommer 420 liter her, men i de andre modellene uten BOSE anlegg er det 435 liter bagasjeplass, dette med god bagasjeplass er noe Nissan Leaf skiller seg positivt ut på.

På taket kan man ha maksimalt 35kg med last, og hengerfeste får man ikke til Nissan Leaf.

Etter moro og nyttig isbanekjøring der vi opplevde de gode vinteregeneskapene til Nissan Leaf, og 20 minutter på landevei, så skjønte vi raskt at vi måtte låne en Leaf lokalt hos Gromstad Motor Stoa for å få tatt noen rekkeviddetester.

Her fikk vi låne en ensfarget Ceramic Grey Nissan Leaf e+ Tekna, og dro den først med på vår 50/50 test landevei/motorvei.

Her oppga bilen et forbruk på 17,0 kWt/100km, og vi brukte 24 prosent av bilens batteri på å kjøre de 71 kilometerne, noe som tilsier en rekkevidde på 295,8km på tørre veier i temperaturer mellom minus 2 og pluss 3 grader.

Skal man reise på langtur med Leaf må man bare forberede seg på at det ikke går raskt å lade. Selv om 62kWt batterivarianten av Leaf takler å lade inntil 100kW så er det nesten ingen CHAdeMO ladere som leverer mer enn 50kW. Vi vet det finnes noen som leverer over 60kW, men det er ikke så mange av dem.

Vi brukte nesten 31 minutter på å lade fra 44% til 80% på 50kW CHAdeMO lader.

Du har et solid lokk foran på panseret som skjuler bilens to ladeplugger, en CHAdeMO ladeplugg til venstre og en Type 2 til hjemmeladeren på høyre side.

Etter vi hadde ladet til 80% dro vi ut på vår 205km lange landeveistest, der vi kun kjører landevei med hastigheter opp mot 80 km/t.

Turen går fra Grimstad, via Froland til Evje, og ned til Kristiansand og Sørlandsparken før vi tar RV420 tilbake til Grimstad.

Vi hadde minus 2 grader ved kysten og hele 9 plussgrader så vi på det varmeste på vei over til Evje, men stort sett lå temperaturen mellom 4 og 5 plussgrader.

Snittforbruket ble 15,6 kWt/100km og vi brukte opp 61% av bilens batteri på turen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 336km med denne turens forbruk.

Hva en Nissan Leaf koster kommer an på utstyrsnivået du ønsker, og hvilken kampanje forhandleren din kjører for tiden. Du kan også velge den med 40kWt stort batteri dersom du ikke trenger lang rekkevidde. I utgangspunktet starter en Nissan Leaf 40 kWt Acenta på kr 305 900, men med dagens kampanje hos Gromstad Motor Stoa koster den fra kr 249 900 så må du legge på kr 50 000 om du vil ha 62kWt batteripakka. For å få utstyrsnivå Tekna må du fort opp ca kr 50 000 fra Acenta, så kommer det også tillegg om du skal ha metallic lakk og vinterdekk og slikt.

Det er nok lurt å høre med din forhandler hva slags kampanje de har på Leaf for tiden.

Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av bil til rekkeviddetesting!

Takk til Nissan Norge for en artig dag på isbanen!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: