Foto: SB Automotive
Lexus er det nærmes underlig få folk i Norge som har fått øynene opp for, men kanskje dette endrer seg nå som de kommer med sin første elbil?
Foto: SB Automotive
For meg står Lexus for luksus, komfort og en service som best kan sammenlignes med Businessklasse til USA!
Vi har testet noe Lexus før, de testene finner du her.
Ser man på undersøkerlser som viser hvor fornøyde kunder er, så er det normalt å finne Lexus i toppen av dem.
Foto: SB Automotive
Lexus UX 300e er en ombygd UX 250h som vi har testet før.
UX 250h er en kompakt SUV som ikke har mest plass i baksetet eller i bagasjerommet, men som gir sjåføren og forsetepassasjeren svært god luksusopplevelse.
Foto: SB Automotive
Så hvordan er elbilversjonen UX 300e sammenlignet med hybridversjonen UX 250h?
UX 300e har mer plass i bagasjerommet, noe midre fotplass i baksetet dersom de foran senker setet helt ned, men elmotoren på 204hk, 300NM som gjør unna 0-100 på 7,5 sekunder er mye mer direkte og moro å kjøre med, spesielt i Sportsmodus!
I videoklippet over kan du bli med på test av forbruk i Nybiltesters egen testløype, samt en gjennomgang av bilen.
Må man lade mellom Drammen og Grimstad? Neida, det må man ikke, men vi skulle teste så mye som mulig på kort tid, så da måtte også lading testes.
Også er det jo litt snodig å ikke lade litt om man likevel må stanse for å tømme tanken.
Lexus UX 300e er ikke best på lading, det prøver den heller ikke å være. ChaDeMo-pluggen og teknologien gjør at man maksimalt kan lade med 50kW hastighet.
Det kan jo høres ille ut, men det kommer jo helt an på hvordan man legger opp turen. Når du tømmer tanken eller må ha litt kaffe eller litt mat, så lader du samtidig.
Da jeg stanset for å gå på do og spise litt kjapp lunsj var det 59% på batteriet, og da jeg var ferdig med det jeg skulle hadde det kommet inn 8,798 kWt på batteriet, som da var 73% fullt.
Bilens batteri er forøvrig på 54,3 kWt (brutto).
ChaDeMo pluggen er bak på bilens venstre side, mens på høyre side bak finner man type-2 pluggen man bruker til hjemmelading.
Ombordladeren er vannavkjølt og kan ta imot 6,6kW lading. Noen klager over at det er lavere enn 7,2kW, men hva betyr nå det da når bilen er full-ladet lenge før hanen galer?
Batterivarming på vinteren foregår med varmeelement, og kjøling foregår med bilens klimaanlegg.
Da jeg var på Bilmessa i Paris i 2018 skjønte jeg at SUV og buede hjulbuer var blitt gammelt. Ganske mange av bilens linjer som går skrått oppover om man ser fra bilens front og bakover på bilens side.
Designmessig har jeg mest sansen for bilens front, som rett og slett er ganske så spektakulær! Veldig moro at noen våger noe annet enn alle andre, og jeg liker det!
Men, hvordan oppleves UX 300e på veien?
Du setter deg inn i gode og myke forseter med mange justeringsmuligheter, men uten minnefunksjon.
Selv om du ikke kan justere sideklemming eller slå på massasje her, så kan du ha kjøling på varme dager, og varme på kalde, og sidestøtten er god.
Rattet er skikkelig deilig, og har gode knapper det er lett å bruke. Det er også varme i rattet. Den tøffe girspaken ligger også veldig godt i hånden.
Deilig materialvalg stort sett over alt, men vet ikke om jeg synes materialvalget i dørene var like stilig som ellers.
Foto: SB Automotive
Meget bra head-up display, kul vribryter bakom rattet på høyre side for å endre kjøremodus, man har normal, sport og eco.
Man kan få UX 300e i 3 ulike utstyrsnivåer, og vi testet Luxury som er topputgaven.
I midtarmlenet som kan åpnes fra begge sider er det 2xUSB og aux. Her kan man bruke Apple CarPlay eller Android Auto.
Bryteren for temperatur som du ser til høyre for startknappen er en vippebryter som kan vippes opp eller ned, derfor har den noen prikker på seg, og på kvelden har den to streker lys på seg.
Borte ved Auto, Off og en del knapper til er det kun nedtrykking som er mulig, dermed er de annerledes i utformingen.
Du har ikke bare en høy komfort i bilens interiør, men også når du begynner å kjøre med bilen.
Her er det lite støy, og du kan slå på en lyd som kan minne om motorlyd dersom du synes det blir for stille.
Ellers kan du jo nyte musikken fra det meget gode Mark & Levinson anlegget i bilen.
I Sportsmodus sparker bilen godt i fra, og lavt tyngdepunkt og gode fjæringer gjør som nevnt UX 300e langt mer moro å kjøre aktivt enn UX250h.
Bilens framhjulstrekk er godt og avansert.
Fint ryggekamera som kombinerer 360 med to mulige visninger bak eller foran bilen avhengig av om du har bilen i R eller D.
Hva med forbruket? Vel, vi fant ut følgende:
61 kilometer med cruise på 110 km/t gav et forbruk på 20,6 kWt/100km
30,3 km med cruise på 100 km/t fra Grimstad til IKEA viste 19,1 kWt/100km
30,3 km med cruise på 100 km/t fra IKEA til Grimstad viste 17,8 kWt/100km
Vår faste testløype med 50-70 km/t og motorvei på totalt 71km viste 16,6 kWt/100km
Det vi merket oss var at akselerasjon og oppoverbakker påvirket forbruket ganske mye. Naturlig nok i tillegg til fart.
Bilen er fortsatt et stykke unna normal produksjon, den starter opp i mai/juni, og da vil den eksterne WLTP-testen komme i forhold til hva WLTP-rekkevidden blir.
Lexus sier derfor, ut fra egne tester som naturligvis er så tett opp mot de eksterne WLTP-testene som mulig, at WLTP-rekkevidden vil bli over 300km.
I praksis blir det dermed en del mindre.
Hva koster en bil som dette? Vel, det kommer jo an på utstyrsnivå. Startprisen er på kr 369 900, men jeg ville nok valgt Luxury for å få med alt utstyr for kr 450 000.
Med vinterhjul og metallic lakk lander man da rett under 480 000.
Men hva med den heftige garantien på batteriene?
Joda, minimum 70% av batterienes kapasitet garanteres i 10 år eller inntil max 1 000 000km dersom du følger Lexus sitt vedlikeholdsprogram for batteriet.
Du kan naturligvis droppe å følge dette vedlikeholdsprogrammet, men da blir garantien mer normal for batteriene.
8 år eller 160 000km er den normale garantien man får på batteriene uten den årlige helsesjekken.
Bakseter er det 3 av i denne bilen, men plassen der er noe begrenset. Ser du i videoen vil du se at jeg klarer å skvise meg inn likevel, men jeg ville nok ikke trivdes baki her spesielt lenge.
Håret går oppi taket, og knærne er godt presset opp i førersetets rygg ute på kantene. Føttene sliter også litt med plassen.
Gulvet i baksetet er noe høyere ettersom batteripakka her ligger i gulvet. Jeg er også en brukbart lang kar som hadde senket førersetet så langt ned som mulig, og da blir det lite plass igjen under der til føtter.
Varme i yttersetene bak og 2xUSB gjør at fasilitetene der bak er gode i utstyrsnivå Luxury.
Dersom midtplassen bak ikke benyttes kan man vippe ned armlene og koppholder.
Bagasjerommet har plass til 367 liter, noe som er 47 liter mer enn UX 250h har plass til.
Dersom man kan leve med begrenset bakseteplass og ikke så stort bagasjerom er vel bilens hovedulemper ryddet av veien.
Når man får disse bilene som kunde i oktober vil det følge med en app der man kan styre alt som handler om lading og slikt.
På nøkkelen kan man også fjernstarte bilens klimaanlegg.
I selve bilen er det så godt som ingen menyer som handler om at dette er en elbil. Det ordner man med fra mobilen, og ettersom dette er en Lexus og ikke et annet merke kan man nok også regne med at denne appen funker, akkurat det er Lexus gode på.
Foto: SB Automotive
Er Lexus UX 300e en elbil jeg kunne hatt lyst på?
Ja, definitivt! Som en bil nummer 2 fungerer denne helt optimalt selv om vi har 3 barn og hund.
Som en bil nr 1 ut fra mine behov så blir en UX uansett for liten.
Kjører man 350km eller mer veldig ofte kan man nok kanskje også bli noe lei av at ladehastigheten aldri kan komme over 50kW.
Men denne bilen har ingen konkurrenter når det gjelder størrelse, pris og luksusnivå/komfortnivå.
Man må opp på større biler som Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og Audi e-Tron for å få en luksus, komfort og sportslighet som kan ligne på det Lexus UX 300e leverer.
Prøver du den må du være forberedt på at du får lyst på den!
Nå kan denne førproduksjonsmodellen testes hos Lexus i Kristiansand.
Lexus Norge har hentet inn 12 slike førproduksjonsmodeller, så du finner nok en hos din nærmeste Lexusforhandler som du kan få teste.