Nå har jeg testet en liten tur med Toyota sin siste hybrid, den populære Rav4 kan du nå få i 2WD og 4WD med hybrid. Du kan naturligvis også få den uten hybrid, men da er 4WD eneste valg. Dieselmotor er tydelig ut, for det får du ikke bestilt Rav4 med lenger. Jeg vil tro at hybriden blir mest solgte motoralternativ her i landet.
Her er det ikke så mye du og jeg skal tukle med lenger, men påfylling av spyleveske og eventuelt litt påfylling av olje er det jo nyttig å ha tilgang til.
Hybriden leverer 197hk, og er ganske så morsom når du skal inn på motorveien! Bensinmotoren du kan velge gir deg 152 hester, og den har jeg ikke testet denne gang.
Hybriden kan trekke henger opp til 1650 kg, mens bensinmotoren kan trekke opp til 2 tonn.
Noen undrer seg kanskje på hvorfor ikke Toyota leverer «plug-in hybrid», og jeg skal se om jeg kan forklare det hele litt enkelt.
Dersom du skal ha mulighet for lading, må batteriet være laget slik at det klarer å ta imot mye strøm, det blir fort tungt (ca 300kg) og det vil ikke klare å raskt ta imot energi fra bilen når den ruller nedover eller bremser.
Toyota sin løsning krever ikke spesielt tunge batterier, og de er svært raske til å fylle på strøm.
På min lille tur fra Toyota i Sørlandsparken til Hamresanden hadde batteriet fått mer strøm enn da jeg startet pga en del nedoverbakker, det er IKKE noe du kan oppleve med en plug-in hybrid på samme strekning, fordi den ikke tar til seg energi fra bilen like raskt.
Rav4 får du i 4 utstyrsversjoner (brosjyra har med 5, men den ene er bare en annen lakk på plastdetaljer): Life, Active S (som du ser forsetene fra over her), Active Style og Executive.
Rav4 hybrid med 4WD starter på 403 900 i Life versjon, og i Executive 467 800. Uten hybrid snakker vi 478 500 i Executive med man gir og 487 100 med automat.
20 000 mindre for en sprek hybrid – tror nok folk fort lander på hybriden om hengervekten ikke er ekstremt viktig.
Trenger du ikke 4WD starter hybriden på 365 400 i Life og ligger på 429 300 i Executive, men jeg mistenker at du må beregne litt mer i prosentvis verditap.
Her er forsetene i Executive versjonen som jeg tok meg en liten tur med. Da får du skinnseter, og du kan velge om du vil ha sort, eller om du vil ha andre fargekombinasjoner som for eksempel sort/beige eller sort/brun. Tips til Toyota, lager dere el-sete så sleng med en minnefunksjon. Vi har likestilling i Norge, men det er sjelden mann/kone vil ha samme innstillinger på førersetet.
Førermiljøet er godt, med god utsikt og god materialkvalitet. Rattet er laget i deilig passe mykt skinn. Godt å ta i gode materialer med rett mykhet. Bra!!
Når det er sagt er det nesten så jeg undrer meg litt over at en såpass high-tech bil ikke har elektronisk brekk, men gammeldags brekk er jo lettere å ta brekksladd med da.
Jeg vet at jeg er litt plagsom når det gjelder «gamle knapper», men de blir så gamle når resten blir moderne!
Om du vil lese mer om min knappeklaging kan du lese testen min av Toyota Auris Hybrid, det har ikke Toyota gjort.
Når jeg har klaget litt over noe litt «gammelt» må jeg skryte av noe som har blitt svært så bra, ryggekameraet har nå fått mange funksjoner, du kan for eksempel zoome inn på et hjørne der du har en presisjonsutfordring, og i Executive kan du se bilen fra et bedre fugleperspektiv enn jeg noen gang har sett før – omtrent som bilen er i en virkelighetsnært dataspill, og du kan fint parkere bare ved å se på skjermen. MÅ prøves!!
Når man skal sette seg inn i bakseter, og man er ca 184 cm lang, og man er litt ekstra lang fra halebenet til toppen av hodet, ja da er det sjelden en trivelig opplevelse, og ikke noe man gleder seg til. Jeg må få si at det begynner å bli en bedre tilværelse for oss litt lange der bak, her i Rav4 har jeg fin plass, og jeg ble like overrasket her som i nye BMW X1.
Det er også flott for de som er henvist til den midterste plassen i baksetet at de får stadig bedre plass til sine føtter!!
Designet på Rav4 tiltaler meg, det er ikke for eksepsjonelt, men heller ikke for kjedelig. Det er trivelig på et vis.
Bakluka er elektrisk uansett utstyrsnivå! Det er egentlig ganske mye utstyr med allerede fra Active S nivået.
Du får et ganske romslig bagasjerom, men baksetene kan ikke legges helt flatt på grunn av batteripakken under baksetene.
Sikkerhetsnettet kan monteres på mange måter, og gi mange ulike funksjoner.
Tilbake utenfor Toyota Sør sine lokaler i Sørlandsparken, etter en artig og trivelig tur som jeg kan anbefale deg å prøve deg på!
Motoren høres godt v akselerasjon, men moro er det! God tur!!
Andre som har testet Toyota RAV4 Hybrid:
DinSide
BilNorge
BIL og Motorbloggen