Test av DS 5 (sept 2015)

DS skilles ut som eget merke, og nye DS5 måtte testes.

Dato 30.09.2015 @ 12:52


Den nye DS 5 har nå ikke lenger Citroën logo noe sted, fordi DS skal være et eget bilmerke, men egen nettside har de ikke enda.
DS 5 sin nettside hos Citroën med info om DS 5.


DS 5 passer godt for deg som liker design. Særegent design. Spirit of Avantgarde.
Personlig er jeg litt usikker på om det utvendige designet foran på bilen treffer meg helt, tror jeg sliter litt med å forstå det.
For meg ser det litt ut som om de har «frisket opp» C4 Picasso noen hakk.
Det de har gjort fra forrige DS 5 er å ta bort Citroënlogoen i fronten, ellers er designjusteringene utvendig beskjedne.


Bilen er meget hyggelig priset, og du får den fra rett under 310 000, da med design utstyrsnivå og en 120hk diesel m manuelt gir.
Du får bilen i 3 utstyrsnivåer, design, style og sport. Jeg ville ikke anbefalt å gå under utstyrsnivå style, for her får du med sentralt utstyr som parkeringssensor foran og bak, DAB+ radio. Du får også Cocpit-tak som denne bilen bør ha, det gjør den mye stiligere og særegen inni. Steget opp fra design til style er på 30 000.


Motoralternativene på Sport er en bensinmotor med 165hk, en dieselmotor på 180hk og en diesel/hybrid motor som kan gi deg 4×4 eller ren el-drift i byen og 200hk.
Prismessig varierer de fra rett under 440 000 for bensinmotoren, via 469 900 for diesel og 489 900 for hybriden.
Det jeg eventuelt kunne tenkt meg av ekstrautstyr på Sport, er Denon Hi-Fi anlegg til 3 900 og metallic perlemor lakk til 8500.
Se ellers prislista for mer info om utstyr og priser.


Noe av det jeg liker best med bilens design utvendig befinner seg bak på bilen, to kraftige stilige enderør, enda stiligere enn på forrige DS 5 og stilige baklykter.
Spoileren som er plassert på bakruta ødelegger en del utsikt bakover. Litt usikker på om den må være der av aerodynamiske årsaker, eller fordi Euro NCAP krever en viss høyde for det høytsittende bremselyset?


Elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, samt massasje. Mønsteret i rygg og sete er jeg litt usikker på om gir komforten et løft, men det finner man mer ut av om man tester bilen på en lenger tur. Disse setene får du i sport utstyrsnivå, sammen med Skinn Claudia Sportlounge. Kan velges i fargen beige om man ønsker å lysne opp i kupeen.


Rattet er godt å holde i, men det minner meg ganske mye om rattet jeg har i min Citroën Grand C4 Picasso, og infoskjermen føles nesten litt liten i forhold til den jeg har i min Picasso… Dersom DS skal bli et eget bilmerke kan det kanskje være en idé å designe egne DS-elementer fremfor å bruke knapper og slikt fra Citroën sitt sortiment?


Du har stilige knapper mellom setene, og i taket dersom du har cockpit tak. Der kan man individuelt velge om man vil slippe inn lys gjennom taket, med separate brytere for fører/passasjer/baksetet. Det er faktisk litt stilig når du bare vet hvor den enkelte knapp er. I taket finner du også en knapp der du kan justere vinkelen til plata head-up displayet skal vises på, stilig!


Godt å ha ryggekamera, for utsikten er noe begrenset av bilens design. I mange av dagens biler er CD-spilleren godt gjemt, men her har den kommet lett tilgjengelig.
De pene knappene kunne hatt litt bedre kvalitetsfølelse når man trykker på dem, men ser fine ut.


Baksetet fungerer bra for barn, som har ok utsikt og trives godt i bilen.


Med Denon sitt Hi-Fi anlegg får du en SUB i bagasjerommet, men har fortsatt bra med plass til bagasje.

DS 5 er en stilig bil, og det er mulig jeg hadde veldig store forhåpninger til ekstra mye særegent design nå som DS skal bli eget merke, men jeg føler vel litt på at de ikke akkurat har løsrevet seg fra Citroën på litt mange områder. Bilen er god, og fortjener å bli tatt med på en prøvetur så du selv kan se og oppleve bilen!

Takk til Grimstad Bil for lånet av DS 5!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: