Test av Ny VW Passat (des 2014)

Ny Passat, med stramme linjer og god plass.

Dato 16.12.2014 @ 10:26


VolksWagen har kommet med ny versjon av Passat, en bil som de nok kommer til å selge mange eksemplarer av, selv om de for tiden kanskje har det mest travelt med alle som skal ha e-Golf.
Passat leveres i to utstyrsvarianter, Comfortline og Highline, begge er ganske godt utstyrt og har en prisforskjell på 39 000.
Bilen som stasjonsvogn, ferdig levert hos Gromstad Auto i Arendal, i Comfortline med 1,4 liters TSI, starter på 355 700.
Med 4Motion og en 2 liters 190 hesters diesel med DSG i Highline snakker vi fra 533 000, så bilen kommer i mange prisklasser avhengig av hva du ønsker av motor og to-/firehjulstrekk.


Bilen jeg testet var en 2 liters 150 hesters diesel med DSG i Highline der blant annet oppvarmet ratt og adaptiv cruisekontroll er standard.
Forsetene var meget komfortable, og støyisoleringen god, så denne kan du fint reise på langtur med uten frykt for å komme sliten frem.
Skinn er med i Highline utstyrspakken, sammen med sportskomfortstolene. Du kan se på forskjellen på Comfortline og Highline HER.
Ellers er ekstrautstyrslisten blitt lang og innholdsrik, kan nevne massasje i setene, stort anlegg og sist men ikke minst aktivt infodisplay:
(TestDriven som har lagt ut denne videosnutten på YouTube)


Selv om det aktive infodisplayet må bestilles med stor navigasjon, og dermed koster ca 25 000 så tror jeg det gjør såpass mye med bilens interiør og følelsen i mange år av å ha en svært moderne bil, at det vil være verdt de pengene, man merker det nok mest på andrehåndsverdien.


Baksetet er supert for 2, men kan også brukes til 3, som i de fleste romslige stasjonsvogner.

Den relativt høye klossen i gulvet på midten ødelegger for benplassen til passasjeren i midten bak, og midtsetet er alltid smalere enn de to sidesetene. Sånn er det bare med stasjonsvogner.


Baggasjeplass har du så det holder i en Passat, og i bilen jeg testet hadde de kostet på seg elektrisk bakluke, som jeg i motsetning til Jan Erik Larsen, digger!
Det er så deilig å trykke på knappen for å åpne baggasjerommet på vei bort til bilen, slik at det er åpent når du skal laste inn poser eller baggasjen.
Så trykker du på lukkeknappen, og bakluka lukkes mens du setter deg inn i bilen.
Du slipper å bli skitten på henda, for er det noe en stasjonsvogn blir heri dette landet, så er det skitten der du normalt må klemme/trykke for å få opp en bakluke.
At Jan Erik og Benny i Broom ikke har forstått dette er for meg rimelig uforståelig.


Førermiljøet i en Passat er ryddig og forståelig fra første stund, og svært mye her er helt likt som i en ny Golf.

God lyd, komfortabelt lysnivå, enkelt å betjene – du finner deg lett til rette i en VW.
Og du har MYE du kan stille inn i menyene, men da bør bilen stå i ro!

Testbilen hadde analogt instrumentpanel, og ikke det nye aktive infodisplayet. Det analoge fungerer også fint, men føles noen år eldre enn det aktive elektroniske.
Det at adaptiv cruisekontroll er standardutstyr på Highline er svært bra, det er et velfungerende system der du selv kan velge hvilken avstand som skal holdes til bilen foran, og hvor sportslig bilen skal reagere dersom bilen foran ikke lenger er der og du kan øke farten opp til ønsket fart. Har selv dette på Golfen vi leaser, og det er utrolig deilig! Liker svært godt at man kan clutche og gire uten at Cruisekontrollen slår seg av i Golfen, men det er jo fordi jeg har manuelt gir i min leasing-Golf.


Før jeg testet Passat, hadde jeg lest en artikkel i E24 som mente at 2 liters 150 hesters motor ikke hadde noe krefter å servere, og at bilen føltes sedat.
Jeg vet ikke om Morten Abrahamsen vet at DSG-girkassen er satt opp til å kjøre mest mulig DRIVSTOFFØKONOMISK? Det som da skjer er at man har et relativt høyt gir inne på en dieselbil, og da er det helt naturlig at en bil ikke føles sprek, det handler jo ikke om at motoren ikke har krefter!
At DSG-girspaken kan vippes til siden for å gi noe mer sportslig preg nevnes forsåvidt i hans artikkel, men at en DSG girkasse som er satt opp for god drivstofføkonomi skal kritiseres i artikkelen og gjøres til et hovedpoeng er ganske latterlig.

Dersom du velger en 190 hester eller en 240 hester vil det naturligvis sparke enda mer ifra, men de aller fleste i dette landet vil storkose seg med kreftene 150 hesteren leverer.
Skal du ha den med 4motion må du opp i 190 hesteren.

Ta deg en tur til din VW forhandler og test VW Passat dersom du er på jakt etter romslig og komfortabel stasjonsvogn!
Ny Ford Mondeo nevnes som en konkurrent, så prøv gjerne den også!

Her er noen fler som har testet nye VW Passat:
Broom.no
Dinside.no
VG.no

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: