Seat er et bilmerke som var i Norge for en del år tilbake, og som nå gjør comeback.
De tenker ganske nytt i sin lansering om hvordan du og jeg ønsker å kjøpe/eie/bruke bil i framtiden, og nettopp fordi man ikke har et forhandlernett for Seat i Norge fra før egner Norge seg ypperlig for en slik test.
Her ser du Seat sitt Showroom på Ulven i Oslo, der man kan treffe en rådgiver og hjelper – ikke en selger.
Du kan også kontakte rådgiverne på Ulven via Skype dersom du trenger hjelp i å shoppe bil på nett via www.seat.no
Jeg var kommet hit for å låne Seat Leon FR, og det å prøvekjøre bil kan man få til herfra.
Et annet alternativ for å prøvekjøre Seat i Oslo er Hyre-appen.
For de som ikke bor i Oslo vil Avis sine utleveringskontorer for leiebil kunne være en plass der du kan få prøvekjørt en Seat.
Bergen og Trondheim har også showroom.
Hva er det som skiller en Seat Leon fra en VW Golf?
Vel, de bygger på samme plattform, men de er ikke akkurat tvillinger når det kommer til utseendet, slektninger er det lett å se at de er, spesielt når man kommer inn i bilen.
Forsetene er komfortable, men manuelle. Jeg for min del har ikke noe savn etter å ikke kunne justere setevinkelen, for den er bra vinkla i framkant.
I førermiljøet har Seat hentet detaljer fra VW, Audi og Skoda, samt at de har noen litt egne løsninger.
Det fungerer godt, og er ryddig og trivelig i praktisk bruk.
Med digitale instrumenter bakom rattet kan du velge hva du ønsker å se, og jeg gikk relativt raskt over til visingen som kommer på neste bilde.
Når det å finne fram på ukjente veier er sentralt, er det godt å ha navigasjonen tilgjengelig flere plasser, og de store tallene som viser hastigheten er lettere å følge med på.
Det fine her er at man kan finne sin favorittinnstilling.
Det må også nevnes at navigasjonen var svært brukervennlig i søkemodus, omtrent som Google Maps så dukket forslagene opp nesten uansett hva jeg skrev inn.
Med andre ord lett å søke seg fram til stedet man vil kjøre til.
Fin, moderne og brukervennlig meny i infotainmentskjemen.
Fint ryggekamera kombinert med sensorvisning.
Jeg hadde kjørt opp til Ekebergrestauranten for å få Oslo i bakgrunnen, ettersom Seat skal innta Oslo.
Seat Leon er god å kjøre, ganske bra støyisolert, men man kan høre litt til de 17″ alufelgene mot noe dårlig og hullete Oslovei.
Dette var utstyrsnivå FR, den starter på Style og toppmodellen er FR+
Prismessig varierer de tre velutstyrte/maxutstyrte versjonene fra 345 500 til 401 500.
Baksetet var overraskende rommelig, selv til meg, og jeg satt meg ikke bak dengang vi hadde Golf.
har har jeg god plass til hodet, og ok kneplass bak meg selv – bra kneplass om kona kjører.
Jeg er kanskje litt rar, men jeg liker eksosrørløsningen til Seat Ibiza bedre enn denne til Leon der man har 2 rør på den ene siden.
Men bortsett fra det er den kul bak også.
Den oppleves som frisk å kjøre, og med en 1,4 liters TSI motor på 150hk er ikke det så merkelig.
Rett og slett litt artig å kjøre Leon, spesielt i sportsmodus.
Bagasjerommet var ikke så stort i Golfen vi hadde, så selv om Leon deler plattform med Golf, så er de ikke helt like, hverken utenpå eller inni.
Leon finnes også som stasjonsvogn og som X-Perience med 4×4 og litt ekstra beskyttelseslister, noe lignende løsningen Golf har med sin Alltrack.
Med såpass romslig baksete og bagasjeplass bør den kunne fungere fint som familiebil.
Leon kommer med LED-lys som standard, bilen jeg testet hadde fått feil lys, så får ikke vist fram lys-signaturen, men den kan du se på Seat sine nettsider om Leon.
Takk til Seat på Ulven som lånte meg Leon!