Kia Niro har nå kommet som ladbar hybrid, med 58 km elektrisk rekkevidde, noe som i dagens marked er ganske mye.
I praksis betyr det at du fint kan regne med 4 mil elektrisk kjøring selv om forholdene ikke er optimale.
Jeg har testet Kia Niro hybrid som ikke kan lades før, og kjenner sånn sett litt til bilen fra før.
Plugger du inn bilen mens du sover kan de fleste som kjører relativt kort vei til jobb, kjøre hovedsakelig elektrisk neste dag.
Laderen kan brukes selv om du ikke har mer enn en 10 ampere sikring på utestrømmen.
Nå har folk forskjellig smak, men jeg synes Rio er kul å se på, både utenpå og inni.
Den leveres i 3 utstyrsvarianter; Classic, Active og Exclusive
Og prismessig starter de på 294 900, 319 900 og 349 900.
Bilen jeg testet var en Exclusive, og har LED hovedlys, noe som er med på å gjøre bilens «ansikt» kulere.
Exclusive pakka inneholder også skinnseter med kjøling, elektrisk innstiling og kjølefunksjon i tillegg til varming.
Den har også parkeringssensorer, 8″ infotainmentskjerm og ekstra bra JBL anlegg.
Vi snakker utstyr som en del andre i klassen ikke engang kan leveres med enda.
Ryddig og fint førermiljø i Kia Niro, liker godt at man kan styre Cruise fra rattet – allerede fra grunnversjonen Classic er rattet oppvarmet! Det er utrolig deilig når det er skikkelig kaldt ute! Rattet er for øvrig godt å holde i. Noe plastikk-preg, men hjelper veldig at det er skinn på sentrale plasser, som armlenet i døra, ratt og seter.
Det er jo litt moro med noen særegenheter, og fotbrekk er en av dem, det er på kanten til sjelden i dagens biler.
Det fungerer jo veldig bra da, men er vel mer vanlig med håndbrekk eller elektronisk brekk.
Kan ellers nevne at VESS knappen er for å «lage lyd» når man kjører elektrisk der folk ferdes, så de kan høre at det kommer en bil.
Plassen i baksetet må kunne defineres som sjokkerende god, både til ben og til hode. Det er sjelden jeg opplever plassen i baksetet så god som jeg gjør i Niro. Dette gjør nesten at den stiller i en klasse for seg selv!
Plasseringen av beltet er derimot litt kronglete i forhold til bakseter, nesten litt langt fram på et vis, noe som gjør det unødvendig krøkkete å få på selen i et barnesete, og der er det jo ikke noe moro at den øvelsen er annet enn knirkefri… Litt snodig, men mistenker det er gjort for å få plass til den mikroskopiske ruta på siden baki der.
I bakdøra er det knapp for varme i baksetet, yttersetene som har varme. Det er også en holder til flaske i bakdøra. Snasent!
Oppvarmede bakseter kommer med fra utstyrsnivå Active.
Stilig design bak på Niro også! Rett og slett en kul bil!
Hengerfeste kan du også ha, men maks hengervekt er 1300kg, så kanskje ikke bilen du drar campingvogna med?
Bagasjerommet er ikke digert, men stort nok for veldig mange, og du kan få metallgrind fra bagasjerom til tak dersom du skal beskytte deg selv mot «flyvende bagasje», eller du vil ha hund baki der. Vesken til ladekablene lå helt i ro under testen, for gummimatta er dekket med non-slip belegg, genialt!
Med takboks på taket vil denne bilen kunne dekke svært mange familiers behov.
Dersom du tar deg en prøvetur med Kia Niro Plug-in hybrid er sannsynligheten meget stor for at du blir glad i bilen, og vil ha en selv.
Fram til 31/12 kjører Kia leasingkampanje på bilen dersom du er litt skeptisk til å kjøpe ny bil i disse dager.
I utstyrsversjon Active kommer månedsbeløpet på 2 850 med et startinnskudd på 51 750 (som inkluderer etableringsgebyret), og 10 000 km per år.
Dersom du er en tur på Sørlandet kan jeg anbefale en tur innom Bertel O. Steen Agder avd Arendal der jeg fikk låne Kia Niro Plug-in hybrid.