E-klasse med 3l V6 og 401hk er ganske moro! Den kan frakte deg og familien din fra 0-100 på 4,7 sekunder, men da skal de helst være godt forberedt på eksperimentet, ellers kan du risikere grettne passasjerer. Samtidig som bilen har heftig med krefter har den en komfort som en vanlig E-klasse, altså usedvanlig god! Ganske magisk kombinasjon!
E-klasse finnes i 2 enda heftigere versjoner, en 63 med 571 hk og en 63S med 612 hk, så vet du det om du synes 401 hk blir for lite.
Denne bilen jeg testet har en startpris på 1 080 900, men er jo ganske godt utstyrt, og da koster den 1 366 600. Med litt tung gassfot vil du nok også trenge noen kroner til drivstoff.
Du setter deg ned i en E-klasse, men komforten i stolene er svært god, og du kan stille dem inn i alle mulige vinkler og retninger med de hendige knappene på døra. Plenty sidestøtte dersom du skulle ønske å utfordre svingete norske veier med bilen.
Skal du ha deg E-klasse «må du» bestille den med Widescreen Cockpit! Det gjør enormt mye med det moderne inntrykket man får når dette er på plass!
Det utrolig deilige AMG-rattet med skinn/alcantara er på plass, og høyttalerne fra Burmeister-anlegget ser pene ut i tillegg til å låte bra. Du får jo selv vurdere hva du tar deg råd til fra listen over ekstrautstyr.
Fargene i displayet vil endre seg alt ettersom du velger kjøremodus. Dette er comfortbelysningen. Sport blir naturlig nok røde farger.
Om jeg skulle ønsket meg noe anderledes måtte det nesten være at lydbildet fra motor og potter ikke var fullt så dempet, for det låter jo så vakkert… kjedelig å måtte åpne vinduer for å få høre det skikkelig.
Taxibilen over alle taxibiler har naturligvis grei plass i baksetet. Ikke overdådig, men greit. Komforten er jo god for de bak også når bilen glir silkemykt avsted.
Harmonisk design bak, her føles bakpottene mer «riktige» i størrelsen i forhold til resten av designet.
Får du ikke med deg det du trenger baki her, så vurderer du helt feil biltype, da må du kikke på det jeg kaller for «kassebiler».
En av de beste bagasjerom i klassen, noe barnefamilier vet å sette pris på, men de fleste av dem velger neppe en AMG. Synd egentlig, for den kombinerer det komfortable og praktiske med det sportslige. Er vel prisen som blir litt høy for de fleste av oss.
Jeg har et par oppfordringer til deg som har litt sansen for bil:
1. Følg din lokale bilforhandler (eller alle sammen om du har mange) på Facebook
2. Når de arrangerer noe, som for eksempel AMG-dag, så er det ganske lurt å prioritere!
Takk til Agder Bil – som du også finner på Facebook – for at dere arrangerte AMG-dag!
Takk til Mercedes-Benz Norge for at dere reiser rundt med AMG-biler vi kan få se på og prøve!