Audi Q2 har ikke stått veldig lenge i butikklokalene, så det var veldig moro å få ta den med på en skikkelig test såpass tidlig!
Selv om bilen her er i terrenget, så er ikke dette noe som jeg ville definert som denne bilens spesialitet.
Oppdatering februar 2017: Audi Q2 ble vinner av Motor sin store vintertest – LES MER HER om den testen og resultatene.
Jeg testet en Q2 1.4 TFSI Sport med 150 hk og S tronic automatgir, den har ikke Quattro, men 2.0 TDI får du med 150 og 190 hk og Quattro om du ønsker det.
Q2 tror jeg vi kommer til å få se mange av her i Norge, fordi stadig fler trives bedre med å sette seg inn i biler og ikke ned i dem, det ser vi på salget av små, kompakte SUV’er. Her får du glimrende plass i forsetene, bedre enn i for eksempel Peugeot 2008. I baksetene sitter folk under 170 cm veldig godt, og bagasjeplassen er bedre enn i VW Golf.
I tillegg til plass, har bilen et særegent og stilig design, og du har svært mange valgmuligheter på eksteriør og interiør, noe som gjør at den ville falle i smak for svært mange potensielle kjøpergrupper.
Selv om testbilen ikke har en veldig skrikende fargekombinasjon, men mer en som signaliserer stil og eksklusivitet, la jeg raskt merke til bilen utenfor bilbutikken.
Den kommer i vanlig, Sport og Design utseende og utstyrs-utgaver. Man kan se at dette er en Sport på det sølvfargede metallfeltet før bakluka og nede på bilen bak og foran.
Inni grillområdet er det grå plast, og det er et par relativt romslige metallringer under lyktene som gir et sportslig utseende.
Det er ikke så lett å se på dette bildet, men det er en stilig designform på siden av bilen, tror det er litt lettere å se på bildene jeg tok da jeg var på premierevisningen av Q2 tidligere i år. Den bilen jeg tok bilder av da var gul i fargen, og jeg tok et eget bilde av den stilige designdetaljen på siden av bilen.
Bilen ser ikke så stor ut, og det er nok fordi den ikke er så stor (4,191 meter), men plassen er meget godt utnyttet.
Gode komfortable seter som man justerer manuelt. Med S-line interiør kan man få enda bedre stoler. Skinn kan også velges.
Du kan ikke få bilen med el-seter og minnefunksjon, noe som nesten er litt underlig, men det er nå et valg Audi har tatt.
Meget ryddig, oversiktlig og intuitivt. Audi har på Q2 plassert Adaptiv Cruisekontroll på en spak bak rattet, men legg merke til hvor lett synlig den spaken er her!
Lurt å lære seg den i dagslys, for det blir litt mørkt til å lese på den spaken på kvelden.
Automatgirkula er god å bruke, og styresystemet til infotainmentskjermen bakom girspaken fungerer ypperlig.
Slik ser det ut om du ikke velger Virtual Cockpit, men jeg håper den selgeren du prater med anbefaler deg å legge på enten en navigasjonspakke (32 700) eller virtual cockpit alene for seg selv (8 630), for det gjør bilen din mye mer moderne innvendig i mange år fremover.
I testbilen var det svært god lyd i anlegget, og da jeg koblet til min iPhone med USB spratt Apple Car Play opp, veldig kjekt!
Baksetene er som nevnt best for folk som er litt lavere enn meg. Jeg er 185 cm lang, og det er en tanke langt for å sitte godt i baksetet her. Men setene som sådanne er gode. Yttersetene har ISOFIX.
Hva koster så en Q2? Det er et godt spørsmål med svært mange ulike og helt riktige svar.
Den kommer snart med en 116 hk TFSI (bensinmotor med turbo) som kommer til å få en startpris på under 310 tusen, prisen er ikke helt 100 % klarlagt enda.
Bilen jeg testet (Sport utstyrsnivå og design) starter på 370 600, og største TDI med Quattro og S tronic gir starter på 437 900, eventuelt 450 000 i Sport eller Design.
Da jeg tok bilde av bagasjerommet på visningen trodde jeg det jeg så var det jeg fikk, men det er mer om man trenger det.
Gulvet i bagasjerommet kan flyttes etter behov. I posisjonen som vist over er det veldig lett å ta saker og ting inn og ut av bagasjerommet.
Skulle man derimot få behov for mer volum i bagasjerommet kan gulvet flyttes til nederste hakk, og du får plass til ganske mye mer. over 400 liter er ikke galt.
Audi Q2 kan med andre ord være en nyttig bybil med liten bensinmotor og drift på forhjulene, eller en råsterk dieselbil med Quattro som tar deg til hytta selv om veien er vrang og vanskelig på glatt føre. Du kan utstyre den så mye du selv måtte ønske, og leke deg med farger og belysning så du virkelig kan få en spenstig bil om du ønsker det. Valgfrihet rett og slett.
Bilen er god å kjøre, selv om man hører noe hjulstøy, spesielt på motorvei.
Bilen jeg kjørte hadde et forbruk på 0,62 l/mil på blandet kjøring, det blir nok en del lavere om du velger dieselmotor.
Ikke så eksklusive materialer i dører og slikt, litt hard plast der, så du får ikke samme luksusfølelse som du for eksempel kan få i en Audi A4 Allroad.
En svært så trivelig, sikker, anvendelig og god bil kan du derimot få, dersom du går for en Q2.
Kan anbefale en tur innom Gromstad Auto AS i Arendal for en trivelig bilprat, og for å teste Audi Q2 så du selv kan gjøre deg opp en mening om bilen.
Takk til Gromstad Auto for lånet av Q2!
Andre som har testet Audi Q2:
Hegnar
DinSide
Broom